annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 19 1 2 3 ... 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11116 - 17/07/2011 07:07 Naturvidenskaben - hvad kan den?
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Dette emne ser ud til at vække vældig furore – i hvert fald når jeg udtrykker min tvivl angående, om vi kan klare os med naturvidenskaben alene.
Det er af nogle blevet udlagt, som at jeg vil ringeagte naturvidenskaben, hvilket selvfølgelig ikke er hensigten.

Det, jeg mener, er imidlertid, at naturvidenskaben nok indtil nu har skaffet os en imponerende stor viden om den fysiske verden, men at det kniber mere, når vi skal i gang med at finde ud af, hvad vi vil bruge denne viden til.

Naturvidenskaben kan selvfølgelig også forske i mennesket og dér skaffe viden, men foreløbig er der jo ikke den store succes med at finde ud af, hvordan det kan lade sig gøre for os mennesker at handle hensigtsmæssigt.
Viden og visdom er jo ikke helt det samme.

Man kan så sige, at f.eks. politik og moral ikke hører hjemme i naturvidenskab – jo, da, men hvad stiller vi op politisk og moralsk overfor f.eks. den trussel, vi selv udgør mod fortsættelsen af de gunstige livsbetingelser for os mennesker her på planeten?

På en hjemmeside fra Nordisk Sommeruniversitet så jeg spørgsmålet: ”Hvad kan naturvidenskab?”
http://www.nsuweb.net/wb/pages/att-delta-i-nsu/fF6...urvidenskab.php
og der ser jeg bl.a. disse ord:
Citat:
Naturvidenskab laver øjebliksbillede, som der kan gives værdier, som igen kan bearbejdes statistisk, men den giver ikke mulighed for at formulere, hvordan en person, et dyr, en plante eller et økosystem har det, altså den indre oplevelse, hvor der gives mening og betydning til erfaringen af de foreliggende fakta. Der mangler et link mellem de konkrete tal, som naturvidenskab producerer, og de tolkninger, som bagefter produceres, fx politisk og kulturelt. Naturvidenskaben har en praksis, hvor videnskabelig objektivitet gør det svært at bidrage videnskabeligt til problemformulering og løsning.
Videnskabsfolk bliver nødt til at proklamere, hvad de mener, ud over de tørre facts. Det naturvidenskabelige arbejde giver os imidlertid ikke begreber til at reflektere over disse forhold, men ikke desto mindre fører det videnskabelige arbejde os ud i situationer, hvor der skal tages beslutninger af humanistisk og politisk karakter, uden at naturvidenskaben som institution har udviklet disse kvalifikationer hos os.

Jeg opdager, at ordene (der er flere) er skrevet af en dyrlæge, men det er jo ingen garanti for, at han har uret blinker

Der kan sikkert findes – og skrives – meget andet om emnet, f.eks.
http://videnskab.dk/kultur-samfund/al-videnskab-er-subjektiv
og siden det åbenbart ”bringer sindene i kog”, kunne det måske være værd at debattere spørgsmålet lidt mere seriøst.

For at undgå misforståelser gør jeg opmærksom på, at de af mine egne synspunkter, jeg her fremlægger, er, som det ser ud for mig. De er således ikke påstande, der kan kræves forsvaret, som var det en doktordisputats blinker

Det jeg håber på, er at flest mulige forskellige synspunkter og -vinkler bliver fremlagt, sådan at vi kan få så facetteret og nuanceret billede som muligt.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#11118 - 17/07/2011 10:52 Re: Naturvidenskaben - hvad kan den? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du..

"Dette emne ser ud til at vække vældig furore – i hvert fald når jeg udtrykker min tvivl angående, om vi kan klare os med naturvidenskaben alene".

- Nej nej, det er meget mere interessant at få at vide hvilke attraktive alternativer til naturvidenskab du havde i tankerne?

Indtil videre har naturvidenskaben med stigende succes forklaret hvad der observeres, helt som forventet. Så hvilke alternativer til videnskab har du i tankerne?

"Viden og visdom er jo ikke helt det samme".

- Visdom er anvendte kundskaber og akkumuleret viden. Kundskabsløshed og manglende viden er ikke et godt alternativ, ligesom tro er et overordentlig usikkert fundament at antage noget som helst om verden og mennesker udfra!

mvh
Simon


Redigeret af Simon (17/07/2011 11:01)
Top Svar Citer
#11119 - 17/07/2011 11:00 Re: Naturvidenskaben - hvad kan den? [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Har du ingen selv, Simon?
Top Svar Citer
#11120 - 17/07/2011 11:03 Re: Naturvidenskaben - hvad kan den? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

"Har du ingen selv, Simon?".

- Hvad mener du nu?

Ku' du ikke i stedet for alle dine forestillinger om videnskabers begrænsninger forklare os, hvilke alternativer til det at skabe viden du har i tankerne?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11121 - 17/07/2011 12:07 Re: Naturvidenskaben - hvad kan den? [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Du forsøger jo helt tydeligt at afspore denne tråd væk fra, hvad naturvidenskaben kan, Simon.

Når vi har nogenlunde klarhed over, hvad naturvidenskaben kan - og ikke kan - så er det jo først, vi har behov for at se, hvad vi kan gøre - der hvor videnskaben ikke hjælper os.

At forlange, at noget skal være "attraktivt" derude, det forekommer mig at være en ret så "forkælet" holdning - når man er "på Herrens mark" (find selv et tilsvarende ateistisk udtryk).

Din definition af visdom:
Citat:
Visdom er anvendte kundskaber og akkumuleret viden.
forekommer mig at være lige lovlig primitiv.

Her er en anden:
http://da.wikipedia.org/wiki/Visdom

Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 19 1 2 3 ... 18 19 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
Nyheder fra Religion.dk