annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 469 gæster og 55 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne

Hej Treram.

Jeg glæder mig over, at du behandler emnet seriøst, kommer med flere citater, og at du søger at nå frem til en konklusion.

Citatet:
Citat:
It was of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is systemically repeated.
kan vel ikke stå alene uden sammenhæng med, hvad det er det benægter?

Det forekommer mig sandsynligt, at det er Einsteins hyppige brug af ordet "Gud", han kommenterer på denne måde, fordi han jo ikke havde nogen tro på en personlig Gud (Hvad jeg, som du nok ved, ikke har problemer med at følge ham i blinker ).

Dine ord angående citatet:
Citat:
My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.
som var
Citat:
Jeg glemte helt Einsteins: illimitable superior spirit, som jo også kan oversættes som: grænseløs overlegent genfærd.
Det får mig til at spørge: Tror du virkelig selv på, at din oversættelse her er i overensstemmelse med, hvad Einstein mente, eller er det bare din spøg?

Skal "illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive" ikke nærmere relateres til citatet:
Citat:
The religion of the future will be a cosmic religion.
og til:
Citat:
I can not believe in a personal god and I have never denied this, but have expressed it clearly (1954)
og til
Citat:
If there is any religion that could cope with scientific needs it would be Buddhism.
En religion/filosofi, som jo netop ikke har en personlig Gud (men som har idéen om noget, de kalder Nirvana).

Din konklusion: At Einstein ikke var religiøs, kan jeg ikke nå frem til, men hvis du nøjedes med at hævde at Einstein var ateist i den forstand, at han ikke troede på en personlig Gud, så ville jeg være enig i at opfatte Einstein sådan (Ligesom jeg også selv anser en personlig Gud for at være et alt for primitivt syn).

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
400 ton nødhjælp er på vej med skib t..
28/04/2024 09:18
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
To personer er fundet døde i Esrum Sø
28/04/2024 08:30
Russiske journalister varetægtsfængsle..
28/04/2024 08:23
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Nyheder fra Religion.dk