annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 17 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11735 - 08/12/2011 09:43 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
En kæmpeoverraskelse har det været for mig - dels at stifte bekendtskab med en masse Einstein-citater, som jeg ikke kendte - og dels at se de mange ofte ret så voldsomme reaktioner på, at disse offentligt tilgængelige ord, der tilskrives Einstein, bringes i fokus her på Trosfrihed.dk.

Jeg kendte godt nok den med, at "Gud spiller ikke med terninger" (I shall never believe that God plays dice with the world) og anså den nok nærmest som noget humoristisk, men set i sammenhæng med de mange andre citater bliver det jo pludselig alvor.

Nogle af dem, der har gjort mest indtryk på mig er:
Citat:
We still do not know one thousandth of one percent of what nature has revealed to us.

The only real valuable thing is intuition.

We should take care not to make the intellect our god; it has, of course, powerful muscles, but no personality.

True religion is real living; living with all one's soul, with all one's goodness and righteousness.

There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle.

Science without religion is lame, religion without science is blind.

All religions, arts and sciences are branches of the same tree. All these aspirations are directed toward ennobling man's life, lifting it from the sphere of mere physical existence and leading the individual towards freedom.

My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.

"Illimitable superior spirit" (Illimitable: Ubegrænset, uindskrænket, grænseløs - Superior: Overordnede, højere - Spirit: Ånd, kraft), det er vel, hvad de fleste kalder: Gud, men her uden "ønskedrømme" om godhed og kærlighed.

For mig giver ordene mening, og når jeg har fablet om "Verdens sande væren", og sammenholder det med Einsteins ord om, at vi "kun kender til en tusindedel af en procent af hvad naturen har åbenbaret for os", så synes jeg at det, jeg fabler om lidt "ligger i samme boldgade".
Jeg efterlyser jo de manglende 99,999 procent, som vi højtstående pattedyr jo ikke kender blinker

Og når jeg ikke kan lade være at opfatte verden og tilværelsen som et mirakel, så kan jeg jo ikke andet end at føle taknemmelighed overfor Einsteins "superior spirit".

Det er så nogenlunde, hvordan jeg opfatter Einsteins ord.
Andre opfatter dem anderledes - og det er jo fair nok, at vi ser forskelligt på det - her på Trosfrihed.dk blinker

M.v.h. Arne.

P.S.: Og at kræve rationelle begrundelser for de forskellige opfattelser, hvis de f.x. er intuitive, det forekommer mig at være temmelig absurd smiler


Redigeret af Arne Thomsen (08/12/2011 10:11)
Top Svar Citer
#11736 - 08/12/2011 13:14 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

"Verden har ikke brug for guder, den klarer sig udmærket uden disse skøre menneskenedværdigende gespendster, ja verden ville være et betydeligt bedre sted sted uden disse menneskeskabte komplet tåbelige idiotier".

- Ja, vi ka' fint forklare verden og naturen og gør det jo også med stor succes på en yderst hensigtsmæssig måde og helt uden brug af idéer om overnaturlige fænomener, som skabtes af mennesker i tider hvor angsten for naturens virke motiverede dem til at fantasere overnaturlige fiduser ind i forklaringsmodeller.
Som vi ser det hos fx. Hans og Arne, skaber religiøst troende bare en masse forklaringsproblemer for sig selv, når de fastholder oldtidens verdensbillede og derfor forklarer den kendte verden med en ukendt, hvorfor troen alene af den grund er dårlig metode.

A propos gentagelser er Arne så atter igang med reproduktionen af citater han ikke har den fjerneste anelse om oprindelsen af, og synes åbenbart igen at de giver ham en meningsfuld forståelse. Hvis ikke vi havde set nøjagtig det samme så mange gange før, kunne man måske ha' set det som et alternativ til alle hans forrige trosbekendelser på opslagstavlen. Ikke desto mindre er der stadig intet der bare minder om en forklaring af hvad manden mener, hvorfor han altså igen bare er gået i selvsving. Men nok om det pjat.

"De har nu holdt verden som gisler i små 2000 år, så det er på tide at nogen tager sagen i egen hånd og får verden på andre tanker".

- Det kommer nok stille og roligt Treram, man afbetinger jo ikke på få hundrede år et par tusinde års kulturtradition, det sker kun gradvist. Og man kan nok slet ikke forvente at mennesker der fra spæd fik indarbejdet en selvopfattelse gennem anekdoter fra religiøs overtro (livets mening m.m.), overhovedet vil kunne bidrage til nogen udvikling på området.
Vi ser jo også få eksempler allerede her på debatten på hvordan enkelte troende fastholder deres verdensbillede, og decideret tolker alt omkring dem ind i det livssyn de fik internaliseret. Så kulturers politiske mønstre vil sandsynligt kun ændre sig i generationer der kommer, hvor man langsomt vil afbetinge selve indarbejdningen af religiøs overtro og erstatte den med livssynsværdier der udvikler sig på en mere real naturforståelse der har sin observerbare sammenhæng med den natur der befinder sig både i og omkring selve mennesket o.a. dyrearter. Det er jo en lang og temmelig fjollet politisk historie, religionerne - der som magtmiddel kun kunne anvendes hvis mennesker indarbejdede det guddommelige som en "psykisk realitet", hvilket fx. Hans illustrerer så levende men tvetydigt.

Jeg tvivler på at senere generationer vil være særlig optaget af religioners anekdoter, for den optagethed vi ser omkring os nu, kommer vel mere til udtryk i nulevende religiøse menneskers behov. For 2500 år siden var den hellenske samtid præget af mange anekdoter der nu er gået tabt, og hvor mange læser idag Homer med oldtidens selvsyn i relief? Ud i fremtiden vil også mange af nutidens anekdoter gå tabt, og simpelthen fordi historierne ingen sammenhæng vil ha' med fremtidens samtidsopfattelse. Det er simpelthen den slags der driver mange stærkt religiøse mennesker til nu at forsøge at forankre religiøs overtro i egentlig historieskrivning til overlevering. Men det er og bliver vældig svært for dem, for historierne de beretter fremstår allerede for os som for det meste genfortællinger af ældre kulturers overnaturlige tro. Så jeg tror de spilder megen tid der kunne være brugt bedre, men så igen: de bedriver kun, hvad de selv drives af.

"Hele det religiøse hieraki er opbygget på et net af løgne og røverhistorier, og der er penge i det, penge der kunne bruges til noget betydeligt mere opbyggeligt og ikke til religiøs stupiditet".

- En fredelig verden er nok en "Thomas More", men ikke desto mindre ser vi mange smukke menneskelige eksempler på at skabe sameksistens på fredelige motiver. Det er et rent politisk anliggende og har altid været det. Så man behøver slet ikke forholde sig til religioner for at skabe politisk grund for fred.

De helt store problemer har mennesker med overbefolkning i afrikanske lande, hvor ressourcerne bare ikke vil være tilstrækkelige med folkevandring som konsekvens. Store dele af befolkningsgrupper vil tage deres traditioner med sig og siden påvirke de kultursamfuind de tilflytter. Det vil ikke være noget stort problem for afrikanere der har uddannet sig og som derfor let kan indgå i et hvilket som helst europæisk samfund - som regel vælger de engelsk- eller fransktalende lande -, men det blir et stort problem for gruppen af afrikanere der aldrig fik muligheden for uddannelse og som alene af den grund vil skabe subkulturer i kulturer de tilflytter. Alene dér vil politiske beslutninger langt ud i fremtiden handle om alt andet end de traditioner tilflyttere bygger selvforståelse på, og det vil give sammenstød som vil være alt andet end motiverende for fred. For hvad skal disse mennesker gøre, hvordan skal de opretholde en eksistens? Mange af disse mennesker har via katolicismen indarbejdet ret fjollede idéer om livet og som afspejler helt andre værdisyn. Så der blir problemer - hvis ikke snart verdenssamfundet pøser umådelige ressourcer ind i Afrika. Og se så bare hvordan det står til i EU nu. Så der er rigeligt for fremtiden at forholde sig til, hvor religioner spiller en mindre og mere uvæsentlig rolle.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (08/12/2011 13:24)
Top Svar Citer
#11737 - 08/12/2011 13:16 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
HansKrist: jeg ved godt det gør ondt på jer, og det er smertefuldt for jer
[x] Hanskrist: groggy
[x] Hanskrist: men det er hvad I har fået ud af at følge en hysterisk dawkins, I har mistet besindelsen, mistet overblikket og mistet en stor del af sproget og bevidstheden
[x] Hanskrist: prøv bare at læse i denne chat citatet på engelsk af einstein,, nøj det må gøre ondt på simon og bjørn
Simon: Hans: du har et temmelig forvirret verdensbillede, det i sig selv gør muligvis nok sit, når du skal erobre dig en forståelse af de ting du læser - men du tar ligesom Arne fejl og af samme grund.
ole bjørn: Det morsomme er jo, Simon, at efter at Einsteins biografer og personlige bekendte har analyseret og kommenteret hans udtalelser, mener et par små religiøse danske fantaster, at alle de andre tager fejl, for de kender nemlig Einstein bedre.
ole bjørn: Og Hansemand går i selvsving over sin egen "klogskab" og den store betydning hans "tanker" og "indflydelse" har haft på mange menneskers liv. Halleluja!
ole bjørn: Og Arne er blevet overrasket over tanker og udtalelser, som var velkendte og tilgængelige for mig på både tysk, engelsk og dansk for mere end 50 år siden.
[x] Hanskrist: næh jeg tar ikke fejl, men I tar fejl af einstein og kan grundet det I gang på gang har sagt her på debatten og grundet jeres ukritiske støtte om Dawkins slænget, ikke også have einstein i jeres hus som samtalepartner, I dømmer einstein udenfor pædagogisk
[x] Hanskrist: rækkevidde
[x] Hanskrist: ethvert mennesker der kommer og siger ordret hvad einstein har sagt ville I dømme udenfor pædagogisk rækkevidde,, problemet er bare at det er einstein der har sagt det
[x] Hanskrist: einstein er rundet af den samme åndelige kulturelle filosofiske metafysiske som badiou og zizek og da også derfor alle disse 3 siger noget andet end dawkins
[x] Hanskrist: næh bjørn det jeg er gået i selvsving over er ikke at jeg som den eneste siger noget afgørende nyt (og interessant må eftertiden og andre dømme om) men at du og simon I må afvise einstein som et religiøs tossehovede ud fra hvad I tidligere har sagt og ud
[x] Hanskrist: fra jeres ukritiske opbakning til dawkins
[x] Hanskrist: hvis I ikke vil ekskludere einstein som udenfor pædagogisk rækkevidde da er I tvunget til at nuancere jeres debat
[x] Hanskrist: derfor fester vi her på trosfrihed, det er en historisk milepæl på trosfrihed det der er sket de sidste par dage
[x] Hanskrist: hele jeres fremfærd er uforeneligt med einstein
[x] Hanskrist: og selvfølgelig morer vi os over hvor meget i piv og skreg og flygtede over i uhyrlige påstande, da nettet strammede omkring jer
[x] Hanskrist: jer to der er fortaler for fornuften, hvorfor mister I fuldstændig besindelsen og enhver fornuft og endda begynder at lyve, med uhyrlige påstande som ingen steder hører hjemme
[x] Hanskrist: jeres helt unuancerede måde at føre denne dawkins debat er slut fra nu af ellers kommer i på kollisionskurs med jeres elskede einstein
[x] Hanskrist: og det er det der er så historisk og fantastisk
[x] Hanskrist: her på trosfrihed endelig at få det slået fast med syvtommersøm
[x] Hanskrist: utroligt hvor lidt I ved om einstein jer to
[x] Hanskrist: og det der er ringe hos jer og dawkins og slænget der, er jeres forståelse af det religiøse, hvor I er på niveau med bibelfundamentaliste
rne
[x] Hanskrist: det hele er så latterligt og hysterisk og uden dyb forståelse at de fleste mennesker hovedrystende stå af overfor jer
[x] Hanskrist: det er korrekt at der udenfor mig findes teknik, masse af teknik, en teknisk verden, computer millitær højteknologisk isenkram og rumfartøjer mmm og alt dette kan beskrives til punkt og prikke hvordan eksakt fungerer, her er eksakt viden på plads, men hva
[x] Hanskrist: hvad er det vi mangler her????? for at det skulle ha at gøre med vores verden, jo vi mangler os selv
[x] Hanskrist: den højteknologiske teknik world behøver slet ikke at tænke ånden med
[x] Hanskrist: men einstein der var rundet af Kant og betaget af Schopenhauer, han er interesseret i ånden der er i verden som er i ånden
[x] Hanskrist: han er selvfølgelig interesseret i at redegøre for hvordan han selv er nået frem til en ny opfattelse af vores omgivelser
[x] Hanskrist: her spiller en lang række forhold en rolle, nemlig, viden, matematik, eksperimenter ud fra fx forskerens intuitive hypoteser eller tilfældige etc
[x] Hanskrist: at give viden og videnskabelighed den dominerende stilling som I gør dur ikke, hverken indenfor naturvidenskab eller samfundsfag, psykologi, eller humaniora
[x] Hanskrist: vi har brug for kreative ånder og religiøse ånder også for at vise os den vej vi som menneskehed skal gå, bevæge os ind på
[x] Hanskrist: som einstein siger, det der er, kan ikke fortæller os hvad der burde være, dertil behøver vi de intuitive store moralske religiøse forbilleder
[x] Hanskrist: og videnskabsmanden er her en af de helt store også,
[x] Hanskrist: ikke videnskab men videnskabsmanden
[x] Hanskrist: og videnskabsmanden er ham der render rundt med den ånd der er i naturen som er i ånden
[x] Hanskrist: vores mikrokosmiske samhørighed med makrokosmos er det einstein er rundet af fra især den tyske naturfilosofiske tradition Kant og ja endda "buddhisten" Scopenhauer som han værdsatte højt og ja hvem gjorde ikke det på den tid
[x] Hanskrist: den største trøst på mine gamle dage er Schopenhauer verden som vilje og forestilling sagde Goethe
[x] Hanskrist: det er også her vi finder badiou og zizek, men dawkins og hans slæg har intet af dette over sig,
[x] Hanskrist: der er simpelthen et sprog som einstein og badiou har som dawkins ikke behersker, et metafysisk filosofisk sprog tilhørende den kontinental europæiske tradition,, dawkins og slænget er et angelsaksisk amerikansk fænomen
[x] Hanskrist: indenfor dette kulturelle sprog og tænkeområde, kan dawkins opstå som især en reaktion til bibelfundamentaliste i usa og delvis katolikkerne og de konservative kirkelige kredse i england,,
[x] Hanskrist: men det har intet at gøre med den akademiske teologiske filosofiske tænkning her på kontinental europa og vi ryster på hovedet og fatter knapt hvad der foregår
[x] Hanskrist: vi er bedre vant,, og om nogen gerne ville forstå dette forhold lidt dybere så læs: The Closing of the American Mind" (Historien om Vestens Intellektuelle forfald" af Allan Bloom
[x] Hanskrist: G E Moore, sagde engang hvor de førende intellektuelle i hele verden var samlet og Tillich havde holdt et af sine super foredrag, ikke et eneste ord af hvad du sagde Tillich forstod jeg
[x] Hanskrist: nej for du forstår som alle andre i dette engelske sprog og kultur område ikke den metafysiske naturfilosofiske kulturelle sproglige skole tillich og ja einstein også er rundet af
[x] Hanskrist: her finder vi også badiou og zizek
[x] Hanskrist: grundet denne metafysiske naturfilosofiske åndelige tomhed eller fattigdom der er i the amerikan mind, eller kultur,, har de 2 muligheder,, enten den kontinental europæiske metafysik, naturfilosofi og filosofi eller østens religiøse strømning, og de valgt
[x] Hanskrist: de valgte østens religioner, det vi alle kender i dag som new age der kommer især fra usa's vestkyst, der det begyndte,,

HansKrist: altid skal vi forholde os til dine projektioner, din krig med dine vindmøller, vejrmøller, simon
Simon: Lav dig en blog Hans..;)
[x] Hanskrist: nej hvis du læser hvad jeg skriver ovenfor er det netop ikke det jeg ønsker
[x] Hanskrist: jeg ønsker blot at vi ikke år efter år skal forholde os til folks projektioner alene
[x] Hanskrist: jeg ønsker at du og bjørn optræder nuanceret og ikke barnlige og hånlige pubertetsagtige arrogante som dawkins og dennett
[x] Hanskrist: gys
[x] Hanskrist: og I skulle være fortaler for fornuften,, ha ha ha nu mister I ikke bare einstein men også Habermas
[x] Hanskrist: gå på you tube, skriv dennett og dawkins og om du bare er lidt filosofisk skolet og dannet, du vil brække dig
[x] Hanskrist: det er under niveau og må skyldes demens og alderdom
[x] Hanskrist: hysterisk unuancerede og useriøse er I, hele dawkins slænget, og I er så ulig Einsteins gemyt på nøjagtig disse område
Simon: Altså Hans! Du sidder fast i en barnlig selvforståelse og er gået i selvsving. Det er dig og Arne der er unuanceret. Hvad skal nogen fx. bruge alle dine gentagelser til?
[x] Hanskrist: så ulig Badiou og Zizek
[x] Hanskrist: så ulig den kontinental europæiske metafysiske naturfilosofiske filosofiske teologiske tradition som einstein og tillich er rundet af
[x] Hanskrist: ha ha ha ha gentagelser,, gentagelser,, den eneste der gentar igen og igen dine projektioner om andre mennesker er dig, i en uendelighed
Simon: Ja, du er præcis hysterisk og dybt frustreret - det samme gælder Arne. Det hjælper ikke at forklare dig ret meget Hans, idet du jo nøjagtig som Arne ikke kan se udover næsetippen dér - så det er formålsløst, beklager..
[x] Hanskrist: du er for dum og for lidt tænkende simon
Simon: Men hvorfor laver du ikke en blog, du sidder og fylder debatten med gentagelser af dig selv?
[x] Hanskrist: det jeg siger er fyldt med dialog, fyldt med som andre akademiker og tænkende mennesker går til sagen,, det du fremfører er projektioner
[x] Hanskrist: gentagelser gentagelser,, ha ha ha griiin hviiiin,, det er det du gør og derfor folk indimellem får nok af dig, fordi du ikke kommer videre end dine egne projektioner om folk
Simon: Netop...der er den igen: alle er bare dåååmme...du godeste! ;)
Simon: Men hyg du dig så med gentagelserne i repriser - ta' evt. Arne i hånden...;)
ole bjørn: Lad ham bare snakke, Simon. Hans dybe neurose er jo en af de sutteklude, der holder ham fri af en decideret sindssyge, ligesom hans cykelture og løbeture langs stranden.
[x] Hanskrist: det er da dig der gentar igen og igen simon og også derfor folk indimellem får nok af dig og bliver så uendelig træt af dig, fordi du kun taler om dine projektioner
[x] Hanskrist: sagde manden der ikke forstod hverken freud eller psykoanalysen
[x] Hanskrist: endsige einstein
[x] Hanskrist: du lever måske af videnskab bjørn
[x] Hanskrist: det er måske den videnskabelige verden der holder dig gående ha ha ha lol
[x] Hanskrist: hvordan vil du få balance og mådeholdenhed ind i hoben af mennesker om du fratager dem enhver form for religiøs eller åndelig bevidsthedsindhold, enhver åndelig religiøs dannelse,, sådan spurgte el tænkte einstein også
Simon: Du fjoller Hans - du skal bruge tiden på at læse lidt, i stedet for at sidde på debatten og gentage tåbeligheder! ;)
[x] Hanskrist: fordi du ikke forstår din egen dannelse og bevidsthedsdannelse simon
[x] Hanskrist: jeg læser meget for tiden
[x] Hanskrist: sjældent jeg gør det, men det gør jeg for tiden
Simon: Du er ikke bevidst om ret meget Hans, det er noget du bilder dig selv ind. Du har skabt dig et overmåde mystisk verdensbillede og menneskesyn, der ikke er ret forskellig fra det Arne driver rundt med - så fald du bare ned!
Simon: Men du ka' jo vise os at du rent faktisk har andet mellem ørerne end alt det religiøse sludder - som vi jo har set i gentagelser til kedsomhed, hva' med virkeligheden omkring os? ;)
[x] Hanskrist: ja men den er ikke mere mystisk end at den konstant står i kreativ intelligent rapport med samtlige videnskaber
Simon: Jeg tror bestemt at mange debattører/læsere godt kunne tænke sig at se en udvikling på området - vis et bidragende eksempel Hans...
[x] Hanskrist: mit kerneområde er psykiatrien, psykologien, og det med personlighedsdannels
en og vores sundhed, og først i næste omgang er jeg interesseret i politik og samfund
Simon: Nå, men ha' en hygsom aften...
[x] Hanskrist: udviklingen er at jeg gentar og gentar på en ny og bedre måde det samme, så det begynder at gå op for folk hvad jeg siger
[x] Hanskrist: hi hi,, som tirsdag aften på vej til mindfulness kl 18:00 jeg møder juristen Kirsten på trapperne og hun hilser,, godmorgen Hans
Simon: Psst: afvikling af sund fornuft og bakkekontakt kan ikke sidestilles med udvikling - tænk du lidt over det! ;) Hygge dér...
[x] Hanskrist: metaforen bakkekontakt kom jeg forbi igår eller forleden dag, men det var et nyt billede, metafor for mig og lige nu på stående fod husker jeg ikke hvad den dækker over
[x] Hanskrist: var det på nettet, var det i tv, el var det i en bog,, husker det ikke
[x] Hanskrist: men du må gerne fortælle mig hvordan bakkekontakt metaforisk indgår i sproget, husker det ikke lige nu på stående fod, kun at jeg løb ind i det forleden dag for første gang
[x] Hanskrist: har for øvrigt haft lucid dreams i nat,, fantastisk scenarie
[x] Hanskrist: som en kendt forfatter teaterinstruktør og teolog og foredragsholder og jungiansk trænet person siger, Hans du er så heldig med den kontakt du har til din underbevidsthed, dine drømme og de vil dig det så godt og der er så store potentialer
[x] Hanskrist: efter i nat, jeg kan godt se det er en enestående kontakt, ikke en forvirret kontakt,
[x] Hanskrist: en dawkins og en gennemsnits amerikaner og englænder har slet ikke denne kontakt, den skyldes den naturfilosofiske metafysiske kultur vi kender fra kontinental europa som tillich og einstein også er rundet af
[x] Hanskrist: iøvrigt fortrød einstein at han havde givet sine teorier navnet relativitetsteori, da det nærmest var det modsatte der var hans opdagelse
[x] Hanskrist: og noget andet uheldigt i navnet var også at folk netop misforstod det som relativisme indenfor alle mulige fagområder, værdierne relativisme og kulturernes osv
[x] Hanskrist: og religionernes
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11738 - 08/12/2011 14:36 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby

[x] Hanskrist: det der overalt kaldes for Tillichs "discussion" med Einstein dækker ikke over at man har kendskab til at de to har sat sig sammen og drøftet tingene

[x] Hanskrist: men at Tillich skrev, vist nok allerede 3 mdr efter, en reaktion til på einsteins indlæg om religion 1940 hvor han angriber den personlige gudsforestilling,, og Tillich kaldte det ikke discussion men: Auseinandersetzung
[x] Hanskrist: men de har hele livet været tæt på hinanden, arbejdede for samme sag, i Berlin mener man ikke de kunne undgå at ha mødt hinanden, i en årrække var de begge her og Tillich var højt estimeret på universitetet, og de var i Davos sammen, hvor einstein spilled
[x] Hanskrist: e violin,, og begyndte at få problemer med sit hjerte som varede livet ud
[x] Hanskrist: tilmeldt samme teologiske seminar hvor einstein indsender et af sine mange skrifter om religion
[x] Hanskrist: i Davos var Tillich super star filosof
[x] Hanskrist: men så begynder Hitler også at blive træt af ham Tillich for hans ideer om politik og religion, for hans position i religiøse socialisterne
[x] Hanskrist: og iøvrigt der Tillich udvikler sit Kairos begreb, som Heidegger og Badiou om noget er en fortsættelse af og er inspireret af
[x] Hanskrist: Weber og Smidt er her vigtige for at forstå hvordan man forsøgte at begribe historien og ja i dag har vi Badiou
[x] Hanskrist: måske simon metafor bakketop, har at gøre med disse forhold, det ekstatiske dionysiske i og omkring og ved politiske revolutionære bevægelser

[x] Hanskrist: dette det vulkaniske element, ikke mindst fra Nietzsche
[x] Hanskrist: heroverfor har vi to fornuftige mennesker som Freud og Habermass
[x] Hanskrist: der forsøger at balancerer og som begge er stor tilhænger af fornuftens stemme, og vore samtaler med hinanden der ikke er for inficeret af systemverdenens hårde logik
[x] Hanskrist: hele Freuds teori om id'et og overjeget, kollektiv jeget, der kupper jeget er en fortsættelse af Kants oplysningstidens parole
[x] Hanskrist: og her står einstein også
[x] Hanskrist: hele Freuds teori om id'et og overjeget, kollektiv jeget, der kupper jeget er en fortsættelse af Kants oplysningstidens parole,,, nøjagtig her finder vi også Paulus, ifølge Badiou og Zizek (Lacan) og HansKrist
[x] Hanskrist: Lacan's læsning af Paulus Rom 7 - 8 kapitel som jeg fandt mange år før jeg kendte til Lacan's og Zizek's læsninger
[x] Hanskrist: mine primære interesseområde er psykoanalyse, psykiatri, neurose og personlighedsdannels
e og karakterudformning og dannelse, altså vores sundhed i både fysisk og åndelig forstand, og ikke politik og samfundsteorierne,, kun så vidt mit kerneområde tvinger
[x] Hanskrist: alle mennesker specialiserer sig og har en bias, og min er økonomi og politik som jeg ret sent i livet må indse betydningen af selv for en mand der går primært op i vores fysiske sjælelige sundhedstilstand, og det med neuroserne og personligheds dannelse
[x] Hanskrist: hvordan holder et menneske sig sund og rask og rørig og kreativ virkelysten højt op i alderen er min store interesse
[x] Hanskrist: hvordan undgår man at forfalde til at blive et grådigt forbrugende massemenneske der ikke føler for andre menneskers økonomiske situation
[x] Hanskrist: uden samfundssind

uden samfundssind
[x] Hanskrist: dagens folkeuniversitet er slut
[x] Hanskrist: vi takker for underholdningen Kris
[x] Hanskrist: Hans; Hans-Kristian; Kristian; Kris; Paulus; Merckx; Speede Gonzales; Schopenhauer; lille Freud,
[x] Hanskrist: er nogle af de navne der bliver brugt (hsuker et mere: Dr Lieberkind, som jeg altid blev kaldt som lille, fordi jeg rodede rundt i mose eng og skove fra morgen til aften og altid kom hjem med noget derudefra guds natur)
[x] Hanskrist: som dreng mente mange jeg ville ende som dr Lieberkind
[x] Hanskrist: husker en anden drøftelse fra gymnasiet, hvor jeg var ved at falde ned af stolen, i en matematik time,, hvor vi talte om ambitioner og mål og fremtid
[x] Hanskrist: hvor matematik læreren pludselig siger at han godt kunne se mig ende som original matematiker, fordi jeg var den eneste der ikke ressonerede ud fra lærerbøgerne, men at jeg altid til trods korrekt kom frem til det rigtige resultat og at mine argumenter in
[x] Hanskrist: intet fejlede,,,,, og ja det skyldes at jeg kørte cykelløb og spillede bordtennis i al min fritid og ikke havde tid til at åbne lærerbøgerne i matematik, hvorfor jeg selv via min hjerne og forstand måtte ressonere mig frem til hvordan de matematiske opgae
[x] Hanskrist: opgaver vi fik smidt i hovedet skulle løses
[x] Hanskrist: denne træning i at bruge mit eget hovede og ikke bruge lærerbøgernes anvisninger, gjorde at da jeg kom på medicinstudiet, der var jeg i biofysik og kemi, den eneste på en hel årgang der igennem et helt år kunne løse samtlige opgaver lærerne stillede os,,
[x] Hanskrist: og dem jeg var i læsegruppe med var måbende overfor hvorfor jeg altid kunne løse enhver opgave, og jeg havde 7 i studentereksamen og gik med hende der havde fået Skive's højeste snit nogensinde, 12,7, og hun er i dag også forsker, men hun kunne ikke forst
[x] Hanskrist: forstå at jeg med mit 7-tal fra studentereksamen kunne løse samtlige opgaver, og aldrig havde set mig give op overfor de sværeste opgaver vi blev stillet for sjov af lærerne

[x] Hanskrist: mener selv det stammer fra gymnasiet hvor jeg ikke læste på lektierne, men til trods herfor alene ved brug af min egen forstand formåede at løse de matematiske fysiske og kemiske opgaver
[x] Hanskrist: de skal lige siges at selv om jeg fik det beskedne resultat 7 til studentereksamen, så var der 4 fag der gerne var to-cifrede i karakter, nemlig 2 matematik fag og så kemi og fysik

[x] Hanskrist: kun en eftermiddag husker jeg at jeg var indenfor på mit værelse for at læse lektier, ,ellers var det altid udenfor til fodbold og cykling eller i skoven på opdagelse med vores gravhund
[x] Hanskrist: at være indendøre var ukendt i min familie
[x] Hanskrist: vi var der for at spise og sove kun
[x] Hanskrist: ellers foregik alt udendøres stort set
[x] Hanskrist: men altså den eneste eftermiddag hvor jeg husker at jeg brugte ca 2 timer på at læse lektier, stammer fra at jeg stod til 03 i kemi til årskarakter, for de gange jeg havde været ved tavlen havde kemi læreren sendt mig ned igen, efter spørgsmålet,
[x] Hanskrist: har du læst på det Hans? og hver gang måtte jeg indrømme at det havde jeg ikke, og at jeg stort set ikke anede en skid om hvad det var jeg skulle til tavlen for og høres i. Jeg var ret blank.
[x] Hanskrist: Læreren spurgte nu om vi ønskede en virkelig svær og omfattende prøve i kemi, som så skulle danne grundlag for vores årskarakter, eller om vi ønskede det vi stod til ud fra vores præstationer ved overhøring oppe ved tavlen.

Eneste gang jeg rakte hånden op, og stemte for en svær og omfattende prøve, som grundlag for årskarakteren.
[x] Hanskrist: Så gik jeg hjem og smed mig på min briks, og følte verden gik under og jeg gik glip af livet ved at være indendøre en eftermiddag for at læse lektier.
[x] Hanskrist: Den dag vores kemi lærer skulle give os vore karakterer: kom han så til mig, han siger "Hans" højt og alle lytter, for nu skal min karakter lyde i klasselokalet, han står bare og ryster på hovedet i rigtig lang tid
[x] Hanskrist: og spændingen stiger, og så kommer 11. Kemilæreren står stadig og ryster på hovedet, mens mine klassekammerater bryder ud i højlydt grin og jubel.
[x] Hanskrist: om jeg har fortrudt at jeg stort set aldrig forberedte mig i gymnasiet, måske lidt, men jeg lærte også at bruge mit eget hovede, dette at kunne tænke uafhængig af lærerbøgerne og via min egen intuition, denne evne blev voldsom udviklet, da jeg ikke kendte
[x] Hanskrist: ofte ikke kendte lærerbøgernes gængse fremgangsmåde til at løse opgaverne på,
[x] Hanskrist: og dette kom mig så til gode på medicinstudiet
[x] Hanskrist: men jeg var så splittet at da jeg havde læseferie til den meget krævende forprøve på medicinstudiet, der læste jeg kun medicinstudiets fag til kl 14 og så resten af dagen stod der drømmetydning og Jung og dianetik og alt muligt andet på programmet, så me
[x] Hanskrist: meget længtes jeg tilbage til mit kære psykologistudie
[x] Hanskrist: er det en selvsvingsbiografi Hansi
[x] Hanskrist: det er et forsøg på at forklare min karakterneurose og min åndelige neurose eller splittelse i sindet mit,, må lige påpege så folk ikke misforstår at jeg er psykisk og fysisk kernesund, gad vide om jeg ikke også er i åndelig forstand
[x] Hanskrist: selvfølgelig elsker jeg Nietzsche
[x] Hanskrist: og da jeg så ham på you tube video rejste nakkehårene sig, og nu er mit spørgsmål, er det ham vi ser på you tube?????

jeg er et generøs menneske og et elskeligt menneske og jeg bryder mig ikke om snop og arrogance, jeg bryder mig ikke om dawkins og simon og bjørn når de fremtræder som disse arrogante duksedrenge
[x] Hanskrist: videnskabsduksedreng
e der ikke tør springe ud af skabet
[x] Hanskrist: men gemmer sig bag noget ingen nogensinde vil finde ud af hvad er, og ja så meget overtroiskhed og gud er der sgu ikke i mit liv
[x] Hanskrist: jeg har sagt det før, jeg har ingen einsteins mindreværds kompleks i mit liv som simon og bjørn tydeligt vis har

[x] Hanskrist: jeg er et nøgent generøs og elskeligt menneske og vil til mine dages ende bekæmpe den bluf og arrogance som simon og bjørn fremturer med
[x] Hanskrist: jeg vil hverken finde mig i deres projektioner eller være en del af deres einsteins mindreværdskompleks eller skjule mig i et videnskab og ikke turde springe ud,
[x] Hanskrist: ikke turde sætte mig selv på spil, fordi de ser einstein som et spøgelse hele tiden
[x] Hanskrist: kort og godt den måde simon og bjørn optræder på bryder jeg mig ikke om
[x] Hanskrist: som dawkins og dennett på you tube og deres morskab er for pubertetsagtig og barnligt, og alle med en vis dannelse må ta afstand fra disse demente herrer op i alderen
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11739 - 08/12/2011 17:05 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver her i tråden: Einstein-citater:
Citat:
Religion, tro, guder, og andet tant og fjas er altsammen menneskeskabt, det er helt utroligt hvad menneskets fantasi har afstedkommet, det er et mega sørgeligt indslag i menneskets historie, mennesket ville have været bedre stillet, hvis ikke en flok idioter havde opfundet nogle guder.

Så er det vel naturligt at spørge, om din bemærkning her også gælder "the illimitable superior spirit" som er nævnt i dette citat, og som tilskrives Albert Einstein:
Citat:
My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.

Jeg kunne også spørge, om du mener, at Einstein hører til den gruppe mennesker, du her kalder "en flok idioter"? blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 17 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 16 17 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
Nyheder fra Religion.dk