annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15695368
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382881
Et andet syn 1992346
Åndelig Føde 1527327
Jesu ord 1523896
Galleri
Lazarus' opvækkelse
Hvem er online?
0 registrerede 426 gæster og 174 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 17 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11725 - 05/12/2011 18:17 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Her er endnu et citat, jeg er stødt på, og hvor Albert Einstein forholder sig til religion:
Citat:
My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.
Det får jeg i en primitiv oversættelse til noget i retning af:
"Min religion består af en ydmyg beundring af den ubegrænsede overordnede ånd som åbenbarer sig selv i de spinkle detaljer vi er i stand til at opfatte med vores svage og matte sind."
Det kan uden tvivl oversættes bedre smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (05/12/2011 18:19)
Top Svar Citer
#11726 - 05/12/2011 19:02 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
lad os sige det var noget du fremførte Arne,,dette citat,,, så ved vi alle hvordan bjørn og simon ville fare løs på dig,,


nu er problemet bare at det er einstein der har sagt alle disse, for simon og bjørnen at se forfærdelige ting,,, og det fik bjørn til at påstå at citaterne slet ikke kan oversættes og at vi ikke kan forstå dem,,,

men einstein har et religiøst gemyt som bjørn og simon, hvis vi tar dem på ordet, de ville afvise einstein som en total gal afmarcheret mand og tænker..

deres problem er at det er den store fysiker einstein der siger det.

men einstein er jo slet slet ikke i temperament og gemyt som bjørn og simon mht religiøse spørgsmål, overhovedet ikke, på ingen måder, så han er ikke deres mand hvad det ateisterne og nyateisterne har kørende i vore dage

det gør selvfølgelig ondt dybt ind i bjørn og simon det her, det rammer dem lige i sjælen og hjertekulen

einstein er utilladelig religiøs i forhold til de kriterier simon og bjørn stiller op på området,,

einstein var ikke hysterisk og unuanceret som simon og bjørn er på området, han var ikke bange for at engagere sig og drøfte religiøse spørgsmål og give udtryk for hvordan han selv opfattede sig som religiøs og hvilken religion han selv mente han bedst repræsenterede

mvh HansKrist

PS: Einstein og Tillich drøftede religiøse teologiske spørgsmål med hinanden
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11727 - 05/12/2011 21:54 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Ja, fordi man er rationel - endda på genial vis, som Einstein jo var som naturvidenskabsmand - behøver man altså ikke at være en rationalist, der alene accepterer fornuften.
Det, synes jeg, er det forjættende i de mange Einstein-citater, som jo ikke handler om hans videnskab, men derimod om det mere alment menneskelige, og hvor han jo klart evnede - med stor ydmyghed - at se langt udover rationalitetens og rationalismens grænser.

For mig har det tillige været meget overraskende at se, så kort afstanden ser ud til at være mellem det, han siger, og så det som jeg forsøger at famle mig frem til - det kan jeg selvfølgelig kun glæde mig over blinker

Det kan sikkert være vanskeligt, når man først rigtig har sat sig ind i naturvidenskabens overvældende fremskridt, at kunne rumme mere end dét, men det kunne Einstein jo tydeligvis, og det er lige før, jeg synes, at det næsten er endnu mere beundringsværdigt end hans fantastiske naturvidenskabelige bedrifter.

Fagidiot, det kan man i hvert fald ikke kalde ham! smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#11728 - 06/12/2011 08:19 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Hans & Arne..

Du verden! – i er altså et par sølle ”misforståelser”, i to vrøvlenisser…;)

Der er alverden til forskel på at bruge citater fra kendte kilder til at understøtte/specificere pointer i holdninger og synspunkter man argumenterer for, og så som Arne gør, helt at erstatte argumentation med henvisning til citater fra meningsindhold man end ikke kender konteksten af.

Arne kan hverken argumentere med følelser for ukendte eller kendte autoriteters meninger, og må naturligvis underbygge sine meninger med fornuftige synspunkter som alle andre, endsige påtage sig ansvaret for dem. Det er pinligt at se en ældre mand sidde på en debat og fralægge sig ansvaret for synspunkter han vægter sine meninger imod, men ikke aner relationen til – og må alene af den grund betragtes som alt for intellektuelt doven til overhovedet at undersøge forholdet.

Ej heller når det gælder følsomhed har Arne en pointe. Herregud, vi er skam alle sammen følsomme mennesker der nærer kærlighed og omsorg til kæresten, hustruen, manden, familien, enkelte medmennesker, hunden osv.osv. men er da derfor udmærket i stand til at underbygge vore synspunkter med rationelle virkemidler der kan bringe nogen til en sammenhængene forståelse. Det er Arne så tydeligvis ikke, og må i stedet forklare sine meningers relevans ved at påpege, at han skam har følelser, og da især overfor kritik med krav om rationelle forklaringer for relevansen og betydningen af de meninger han poster på debatten. Den tænker vi lige lidt over, ik’ Arne?!

Det er ganske enkelt pinligt at se Arne frasige sig et ansvar for synspunkter han fremmer, ikke mindst at se en barnlighed der er svært at kombinere med voksne mennesker der naturligvis må forventes at være i stand til med nogen form for virkelighedsforankring at forklare deres synspunkter – hvilket jeg da sagtens ka’ forstå at du Hans ikke helt begriber, lad os sige det sådan! ;)

Ha’ en fin dag i to…"hyggenotter"
mvh
Simon
Top Svar Citer
#11729 - 06/12/2011 09:39 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland

Pudsigt som Simon alene forholder sig til, at jeg synes godt om nogle Einstein-citater - og helt fuldstændigt undlader at forholde sig til Einstein.
Hvorfor mon? griner
Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 17 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 16 17 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Migranter søger mod Irland efter Storbr..
26/04/2024 10:57
Ombudsmanden: Forholdene på Kærshovedg..
26/04/2024 10:52
Østre Landsret evakueret på grund af b..
26/04/2024 09:58
To mænd anholdt i nordjysk narkosag
26/04/2024 09:42
SAS tabte én milliard svenske kroner i ..
26/04/2024 09:09
Nyheder fra Religion.dk