annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 17 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11755 - 10/12/2011 18:02 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
[x] Hanskrist: men nu er tiger mis alt for frisk og rask igen
[x] Hanskrist: så er silden rødløg og et bella boskop æble på et stykke groft landmandens kernefyldt rugbrød og en tuborg åbnet,, skål og god jul hængehoveder
[x] Hanskrist: du har ingen venner grynter bjørnen veltilfreds mens han slikker sin einestein (einekleinestein) efter at Tiger Mis kastrerede ham igår
[x] Hanskrist: novelle psykologen og vrøvle filosoffen og klovne teologen mangler et modspil, jeg er alt for intelligent til at have været parkeret på kontanthjælp i 25 år,, gi mig modspil
[x] Hanskrist: store Kat, store Mis, søde Tiger, du er selv skyld i det, der er ingen der ka li dig, ikke engang arbejdsgiverne
RoseMarie: Halløjsa Tigerkat ... jeg kan nu godt li' dig
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: nu skal jeg nok behandle dig som en kvinde RoseMarie og ikke tage dig som et gidsel i et veritabelt rovdyrslagsmål om einstein
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: er du sexy lækker og har du fået din morfar
RoseMarie: Tak så meget
[x] Hanskrist: og dit karbad
[x] Hanskrist: skal du se Voice i aften, Sten Jørgensen
RoseMarie: ... jeg er frisk i dag ... uden en morfar ... og karbadet nåede jeg aldrig til ... jeg nåede til støvsugeren og gulvspanden ... og lidt VIP-gaveindkøb
RoseMarie: Kan man SE Voice? ... jeg troede, det var en radiokanal?
[x] Hanskrist: er det mig og simon ud tænker på, har du købt gaver til os Very Importen Persons
RoseMarie: Tja ...
RoseMarie: ... hvem ved?
[x] Hanskrist: 20:35 på tv2,, se det,, jeg hyler over det og tårerne triller og min mor og mig sms-er hele tiden med hinanden så godt finder vi det
RoseMarie: Jamen Tiger, jeg kan ikke se tv2 ... jeg kan kun se DR ... over nettet ...
[x] Hanskrist: hvis du er finkulturel som simon og bjørnen så er det måske under dit niveau,, du er jo sådan lidt en kultiveret kvinde
[x] Hanskrist: du er lidt en mystisk kvinde
[x] Hanskrist: puzzle mysteriet
RoseMarie: ... hov hov, du ... jeg er IKKE spor finkulturel
[x] Hanskrist: nå nej,, nu husker jeg noget du har sagt
[x] Hanskrist: :tom
melop:
[x] Hanskrist: men det er det der med ikke at have fjernsynskanalerne i dit hus,, michael har over 50
RoseMarie: ... jeg er til bal og bønner ... øh, er det stavet rigtigt?
[x] Hanskrist: og så har han også en direkte bredbånds forbindelse til ham deroppe du ved nok
RoseMarie: ... åh, ja
[x] Hanskrist: julebal og bønder
RoseMarie:
RoseMarie: Vil du med?
[x] Hanskrist: vil du ha en knold med
RoseMarie: Mmmmmmmmm
RoseMarie: ... så vil jeg være Tot
[x] Hanskrist: ja jeg ved sgu ikke hvilken type du er, det puzzler jeg med indimellem
[x] Hanskrist: frk tut tot
[x] Hanskrist: frk dut
RoseMarie: ... jeg er rimelig uhomogeniseret
[x] Hanskrist: et mejerigtig godt produkt
[x] Hanskrist: og måske sød
[x] Hanskrist: let, ikke skummet
[x] Hanskrist: nej store Tiger Mis du får lov at skumme fløden
RoseMarie:
[x] Hanskrist:
RoseMarie:
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11756 - 11/12/2011 15:37 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

"Men muligvis grundet Einsteins meget katolske hustru har han opretholdt et image som om han var lidt religiøs, for ikke at volde ægteskabelige problemer".

- Der findes ikke religiøse idéer som relation i Einsteins arbejder, den slags er skarpt adskilt. Privat må man betvivle at manden interesserede sig særligt for det religiøse, men pointen er jo at fysik ikke forklarer gudeidéer og slet ikke (i forbindelse med Einstein heller) kan bruges til det.

Det sir sig selv, at mennesker på den tid blev stærkere påvirket af religioner end vi ser det idag. Men grunden til at religioner mistede deres greb om mennesket var jo netop, at mennesket som fx. Einstein koncentererede sig om at forklare verdensbilledet og naturen på en meget mere fornuftig og logisk måde. Hans verdensbillede har derfor angiveligt været lige så stærkt præget af ræsonnementer som dit eget. Så dét er faktisk hvad vore aner gjorde for fremtiden, vores nutid: de frigjorde os fra trosopfattelser der slet ikke beskrev verden på en god og sammenhængene måde. Og det tror jeg vi burde takke dem for, fremfor som Arne gør, at sylte sig ind i fortidens verdensbilleder, som om intet mere fornuftigt sidenhen var sket!

Det er kun kreationister der blander religiøs overtro sammen med fysik o.a. naturvidenskabelige forklaringer. Dette skyldes kun, at de "føler" så vældig stor en forargelse over ganske fornuftige forklaringer, der vælter et verdensbillede bygget på mirakuløs tro og ymse guddommelige entiteter. At der ikke er anden mening med deres liv end den de tilskriver det, gør dem i dårligt humør. Så enkelt er det.

Men det går ikke an at hive elementer i naturvidenskabelige forklaringer ud af deres egentlige sammenhæng og siden hævde, at disse skam er/var ment at foklare ens egen tro på noget guddommeligt - medmindre man altså netop kan fremvise konteksten der skulle belyse dette som en korrekt antagelse.

Imidlertid betyder det ikke så meget at Arne, Hans osv. ikke forstår problemet derved, for uanset deres valg af trosanskuelser, blir et sådant livssyn deres helt egen bekymring og proble - al den tid, troen altså ikke igen (som fx. i mange historiske personligheders barndom) skal forklare den fysiske verdens tilblivelse og omstændighed som et autoritært verdensbillede for os alle. En guddommelig mening med livet i må sidste ende fremstå som en "psykisk realitet" hos den troende selv, adskilt fra verden omkring dem, og dvs. den verden man med fortsat stor succes fuldt ud evner at forklare med gode metoder og rigtig stor fornuft.

Man kan måske se mange uens forklaringer på vores fælles verden som sjove kontraster, og stadig undres over hvad der dog kan drive nogle mennesker til at forklare en fælles verden med egne fantasier, der i realiteten har rødder i antikke idéer om guders vilje. Det er imidlertid ikke helt uden grund, når vi gang på gang ser hvordan nogle mennesker vælger at fastholde sindbilleder fra barndoms historierne - et melankolsk selvbedrag, følelsen af at noget gik tabt og derfor må fastholdes i tanken. Det er ingen tragedie, men en skuffelse.
Lidt som når nutidens politikere overser idéen om velværd uden tilvækst, i en verden hvor overproduktion eskalerer og skaber store problemer. Det er noget med at være beredt på at flytte fokus, hvilket kan være svært.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (11/12/2011 15:54)
Top Svar Citer
#11757 - 11/12/2011 17:21 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Einstein skrev i sin bog: The World as I See It
Citat:
The fairest thing we can experience is the mysterious. It is the fundamental emotion which stands at the cradle of true art and true science. He who knows it not and can no longer wonder, no longer feel amazement, is as good as dead, a snuffed-out candle. It was the experience of mystery even if mixed with fear - that engendered religion. A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty, which are only accessible to our reason in their most elementary forms - it is this knowledge and this emotion that constitute the truly religious attitude; in this sense, and in this alone, I am a deeply religious man.
NewScientist har en omtale af og et link til denne bog her:
http://www.newscientist.com/blog/space/2008/05/was-einstein-religious.html

Det kunne se ud som om Einstein i det her af NewScientist fremhævede citat har en sætning direkte henvendt til folk som Simon:
Citat:
He who knows it not and can no longer wonder, no longer feel amazement, is as good as dead, a snuffed-out candle.

Men jeg forstår, at Simon i stedet irettesætter Albert Einstein med sine ord:
Citat:
Men det går ikke an at hive elementer i naturvidenskabelige forklaringer ud af deres egentlige sammenhæng og siden hævde, at disse skam er/var ment at foklare ens egen tro på noget guddommeligt - medmindre man altså netop kan fremvise konteksten der skulle belyse dette som en korrekt antagelse.

Bortset fra, at "det guddommelige" er Simons egen "opfindelse", så er det jo desværre for sent for Einstein - "a deeply religious man" - at rette ind efter Simons envisninger blinker

Arne.
Top Svar Citer
#11758 - 11/12/2011 17:29 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hvad er det du ønsker at sige med henvisninger til citaterne du lægger frem? Sig dog frem, mand...hvad er det for synspunkter du ønsker at fremme og debattere?

"Bortset fra, at "det guddommelige" er Simons egen "opfindelse".

- Nejda, det er skam en antik tanke der viser os noget om måden hvorved forfædre tænkte sig livet, naturen og deres egen rolle i livet. Samme ser vi jo hos dig, der ustandselig "sympatiserer" med idéer om livets mening, men kun med meninger du har om livet. M.a.o. er der en sammenhæng mellem din og deres måde at ræsonnere på, ik'?

Men der er ingen sammenhæng mellem Einsteins arbejdsproces og din tro, det er to vidt forskellige måder at beskrive verden på. M.a.o. er det fjumset at læne dig op af fysikere og videnskabsfolk der ikke tillægger naturen at mene noget om mennesket, og det er hvad der rent faktisk er konsekvensen af din tankevirksomhed. Det er os mennesker der beskriver det vi observerer med større eller mindre uklarhed, m.a.o. påligger det ikke naturen at være logisk eller fornuftigt indrettet, mens det påligger os selv at formulere naturbeskrivelser på en hensigtsmæssig måde, ikke mindst vores egen tilværelse og rolle deri - hvilket vi tilgode at se dig bidrage med, som noget der bare ligner et fornuftigt tankeeksperiment nogen ka' relatere sig til, Arne!

mvh
Simon



Redigeret af Simon (11/12/2011 17:46)
Top Svar Citer
#11759 - 11/12/2011 17:35 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
... håret eller hva'?
Simon: Nu ik' rige jer for møj i håret, i to...er nu rart med lidt hår på toppen! ;)
RoseMarie: ... vi ses ... med eller uden hår i postkassen
Simon: rive - men hyg og nyd fortsat...
RoseMarie: ... i lige måde til dig, Simon
[x] Hanskrist: ja håret blev transplanteret derned, da min kæreste troede at skaldethed var lig med mange mandlige kønshormoner testosteron og hun fandt det maskulin og sexet
[x] Hanskrist: så på den måde fik jeg håret på brystkassen i stedet hjernekassen
[x] Hanskrist: jeg har set billeder af bjørnen, han er en smuk mand, med en kraftig paryk, som måske er hans egen
[x] Hanskrist: i den forstand en go pels, selv på hovedet,
[x] Hanskrist: jeg har også set et billede af michael, han er som snydt ud af næsen på Gabriel Marcel
[x] Hanskrist: og mange år før jeg vidste michael så sådan ud, kunne jeg i timevis studere Gabriel Marcell og beundrer hans udtryk, virkelig en mand der appellerede og drog mig
[x] Hanskrist: tror du troubadur simon har en flot manke og en læderjakke og en kæreste i sin lejlighed og mange bøger
[x] Hanskrist: gad vide hvad simon mener med guddommelig mening med livet,, han må jo vide det når han skriver,, ikke en eneste teolog turde skrive sådan uden en klar definition og ja afvisning af ideen
[x] Hanskrist: de færeste teologer vil ende med en guddommelig menig med livet, men bjørn siger fx at universet er skabt i overensstemmelse med de naturvidenskabelige love,, ufff
[x] Hanskrist: vi spør lige de naturvidenskabelige love om lov først,, næppe,, ikke en eneste teolog ville være så ukritisk i sin determinisme,
[x] Hanskrist: teologer arbejder ikke primært kun med universet,, dette er en kæmpe misforståelse, teologer arbejder med mennesker i universet
[x] Hanskrist: derfor har teologerne aldrig hørt om simon guder eller gud, eller guddommelig mening med livet,, det er dawkins og simons vindmøller sammen med bibelfundamentaliste
rne,, spørgsmålet er om vi tænkende teologer skal svare og reagere på disse vindmøller,, de
[x] Hanskrist: det går jeg og overvejer på
[x] Hanskrist: teologernes arbejdsområde er ikke astrofysik
[x] Hanskrist: teologernes arbejdsområde er mennesket i universet, menneske med umwelt som vores ophav og her vi lever
[x] Hanskrist: umwelt som vores ophav er evolutionsbiologiens domæne
[x] Hanskrist: dette har 1. mosebog forstået korrekt, sagt mange år før darwin i smukke billeder
[x] Hanskrist: ved at vi kristne siger at vores gud er skaber af alt, siger vi med denne 1. trosartikel at de usynlige kræfter der findes i naturen også er dem der gælder for os
[x] Hanskrist: vi siger ikke at en gud (teologer aner ikke hvad dette betyder) på et bestemt tidspunkt har skabt verden sådan og sådan
[x] Hanskrist: så vidt Karl Barth
[x] Hanskrist: kristne har ikke en gud som de tror på
[x] Hanskrist: det er der så mange andre religioner der har, især østens
[x] Hanskrist: grunden til at vi tænkende filosofisk og teologisk trænede ikke bryder os meget om dawkins er hans vindmølle industri
[x] Hanskrist: hans fordomme der er arkitekten bag alle de vindmøller han producerer skal vi hele tiden forholde os til,, og manden, dawkins aner intet om religionskritik
[x] Hanskrist: dette er så grotesk, så grotesk og så primitivt
[x] Hanskrist: Einstein siger at han bliver vred når hans person skal bruges i ateisternes ærinde
[x] Hanskrist: teologerne siger, dette var dog den mest sløve religionskritik vi er blevet stillet overfor, intet imod det syrebad af religionskritik vi har på teologistudiet
[x] Hanskrist: og dette er korrekt,, og dawkins henvender sig kun til bibelfundamentaliste
rne,, det er usa symptom mere end dette er relevant for europa og den akademiske filosofiske og teologiske tænkning i europa
[x] Hanskrist: skal jeg forholde mig til dawkins sindssyge projektioner og alt det den mand skyder folk i skoene som simon også,, nej det skal jeg eller vi selvfølgelig ikke, det må høre op
[x] Hanskrist: det er en hel hen i skoven måde at debattere på
[x] Hanskrist: den determinisme og overtro og fatalisme som bjørn og simon disker op med, er for mange af os trænede filosoffer og teologer og psykoanalytiker så naiv og overtroisk og pessimistisk på menneskets veje og muligheder, ikke mindst omkring sygdom, sundhed, et
[x] Hanskrist: og indgroede livsstilsvaner som mennesket ikke kan gøre sig fri af
[x] Hanskrist: at drøfte alle de her forhold kræver stor stor religionsfilosofisk overblik og teologihistorisk overblik, et overblik dawkins, simon og bjørnen ikke har
[x] Hanskrist: dawkins har slået større brød op end han kan bage og vi skal nok ta over i bageriet, os de 3 helt store i øjeblikket, HansKrist og Badiou og Zizek
[x] Hanskrist: mennesket er legeme, fysisk naturlig legeme, tillige med en åndedræts og sanselig sjæl, og så er vi tænkende sprogbrugende væsner
[x] Hanskrist: det er det sidste forhold der gør at teologien fødes, den er født ud af det sidste forhold
[x] Hanskrist: teologi er den monade, eller det monadelegeme der skyldes vi er tænkende og sprogbrugende væsner
[x] Hanskrist: teologi er moderen, før enkeltvidenskaberne og alt falder fra hinanden i stumper og stykker
[x] Hanskrist: også derfor einstein var ked af at hans teori havde fået navnet relativitet, da han så hvor misbrugt det blev
[x] Hanskrist: einstein ville forene de fysiske teorier der så ud til at leve hver for sig
[x] Hanskrist: ikke dermed sagt at astrofysik og teologi er beskæftiget med samme genstand, fordi teologi altid er beskæftiget med mennesket i ligningen, mennesket i universet
[x] Hanskrist: astrofysiker har ret til at abstrahere fra mennesket
[x] Hanskrist: det må en teolog selvfølgelig aldrig
[x] Hanskrist: derfor er en teolog beskæftiget med mennesket i naturen, i universet
[x] Hanskrist: denne sære skabning der har så mange underlige ting for

I mange forhold er jeg mere ateist end treram, simon og bjørn,,,, dvs, man har sin fornuft til sin fulde rådighed, fordi man igennem en individuation har integreret de sanselige og driftsmæssige sider af vores natur der gør, om de ikke er individuerede,
[x] Hanskrist: os til ofrer og sætter os i et afhængighedsforhold til forskellige biologiske former for misbrug, overbrug og trøst (sølle trøst iøvrigt) som vi ikke kan sætte os op over, man er ikke herre i eget hus,
[x] Hanskrist: hvilket kræves for at man skal kunne kalde sig for ateist. Disse sølle pessimistiske ateister står jeg over med min mere avancerede form for ateisme
[x] Hanskrist: min store religionsfilosofiske overblik over de her forhold, der gør at jeg meget overraskende kan sige at være mere ateistisk end treram simon og bjørn, skyldes mine nærlæsninger af Bertrand Russell's to filosofi historier
[x] Hanskrist: Russell ville om han var her, igen og igen med sit store filosofiske overblik over hvad det er der drøftes gang på gang kunne gå ind og sige, nu er Tiger mere ateist end treram, simon og bjørn
[x] Hanskrist: vi tar til et flodleje i afrika med mikrofon og videooptager og stiller krokodillen spørgsmålet, er du ateist? vi tar ind i amazonens urskove til nogle af de få indianerstammer her,, og spør, er du ateist, vi tar ud på psykiatrisk hospital og spør den psy
[x] Hanskrist: den psykotiske, er du ateist, vi tar ind i vuggestuen og spør babyen, er du ateist
[x] Hanskrist: hvis fortidsmennesket havde været ateist eller hvis babyen havde været ateist, havde de ikke overlevet, det ville være en umulighed
[x] Hanskrist: treram simon og bjørn har simpelthen bare så dårlig forståelse af deres eget ståsted og i det hele taget hvordan det skal forstås
[x] Hanskrist: det er bestemt ikke intelligensen der trykker dem
[x] Hanskrist: det jeg vil sige med mit billede, er at vi kan ikke forlange af en krokodille eller en baby eller et naturmenneske at de skal være ateister, var de ateister overlevede de ikke
[x] Hanskrist: ateisme er noget der kræver at man i freudiansk forstand er herre i eget hus
[x] Hanskrist: og bestemt jeg møder mange erklærede ateister der ikke er herre i eget hus bar tilnærmelsesvis, hvad pokker er det så for noget pis at fyre af at de er ateister
[x] Hanskrist: hvis man ikke er herre i eget hus bare lidt, og har sin fornuft til rådighed, men er styret af det ubevidste, så kan man sgu da ikke rende rundt og erklære sig selv for ateist,,
[x] Hanskrist: man kan tro man er det
[x] Hanskrist: treram, simon bjørn og frank render rundt og proklamerer de er ateister, men indimellem må jeg trække på smilebåndet,, de aner ikke hvad de taler om, og de er ikke frie, men styret af en lang række ubevidste forhold der driller dem
[x] Hanskrist: at være ateist kræver stor stor dannelse, en dannelse disse pygmæer slet ikke er i nærheden af
[x] Hanskrist: derfor tar jeg dem ej til indtægt for at være ateister, men nogle der ikke ved hvad de snakker om og som tror de er ateister

vrøvl og klynk med dig simon, hver gang du ser et indlæg fra mig kan du let og elegant springe dette indlæg over som arne og utallige andre har gjort gennem årene
[x] Hanskrist: vi springer simpelthen hinandens indlæg over som vi lyster, og sådan har det altid været
[x] Hanskrist: men dem der springer mine indlæg over går glip af ikke så lidt, også omkring det her med ateisme og einstein
[x] Hanskrist: grunden til at jeg kopierer mine chat er for fremtidens skyld,,
[x] Hanskrist: det er et vidnesbyrd for eftertiden til hvordan dig og treram og bjørnen er blevet klædt af til skindet af en stor tænker og ja humorist, i en hel ny skrivestil
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 17 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 16 17 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk