annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 69 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 68 69 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#1055 - 23/06/2008 11:22 Jesu ord, liv er gerning er bevidnet - ik bevist [Re: kurt]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Citat:
Der er INGEN facts om nogen Jesus. Det er rigtigt at der er henvisning til kong Herodes - men sådanne historiske henvisninger findes også i andre skørnlitterære bøger. Det er jo et af de værktøjer forfattere bruger for at sætte deres historie ind i en passende tidsramme.



Det ved jeg nu ikke Kurt; der er en hel bog (NT) OM Jesus. Det er muligt, at det ikke er facts, sådan som vi f.eks. kender beretningen om livslægen Struense, hvis liv og gerning klinger i de danske historiebøger og ikke mindst i skønlitteraturen (Per Olav Enquist, "Livslægens besøg"). Hvad angår Jesus, hans forkyndelse, liv og gerning, har vi til gengæld et omfangsrigt materiale, der vidner om ham som Jesus Kristus.

Det handler ikke kun om Jesu-ord, men derimod om, hvem Jesus var og, hvad han gjorde. Om han virkelig gik på vandet er ikke så interessant, mere interessant er det, at han faktisk var et lys i verden; i hvert fald lys nok til at kaste et nyt lys over religionernes verden i menneskenes tilværelse, et nyt lys væk fra riterne og den gamle lov for i stedet at belyse næstekærlighedens lov. Interessant er det, at der opstod en Jesus-bevægelse, herefter forskellige grupper, apostle osv. Deres tro og efterlevelse har været med til at udbrede kristendommen i Romerriget i en tid, hvor det at være kristen blev betragtet som overtro. En sådan overtro vakte forargelse og var nok til, at de romerske myndigheder fældede dom, ikke kun over Jesus men over de kristne, der forblev i deres tro.

Noget er hændt; en begivenhed, som på flere måder trodser naturens lovmæssigheder. Man kan - som Thomas - vælge at betone Jesu-ord, da det er ord, der som sådan ikke kommer på kant med de "regler", vi er bekendt med. Man kan også vælge at tage troens spring ind i Jesu død og opstandelse. Her lever og ånder Guds Ord for os, og læser du Jesu-ord vil du se, at han forbereder sine disciple på denne troens begivenhed; Gudsriget der bliver samtidigt med os.

Det kan selvfølgelig kun være en trossag, og jeg er også helt med på, at bogen Bibelen ikke kun er en Guds-selvåbenbaring men derimod også myter (GT) og andre litterære genrer. Men fælles for den nytestamentlige kanon er altså, om du vil det eller ej, vidnesbyrdet om Jesus Kristus; hans ord, liv og gerning!

Mvh
Anne


Redigeret af ALH (23/06/2008 11:54)
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#1057 - 23/06/2008 11:48 Re: Jesu ord [Re: kurt]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Kurt.

Du har min fulde support, det kan ikke siges bedre, jeg tilslutter mig 100 %.

Folk der kun kan "fremtrylle" det ene bibelcitat efter det andet, uden at komme med egne kommentarer er alvorlig ramt af den "religiøse syge".

Men dette er en side hvor alt kan skrives (næsten) så det er så iorden, at folk vil udstille sig og forsvare tåbelige historier, som de ser som den eneste sandhed her i verden, noget vi mere fattede ser som den rene nonsens.

Det er morsomt at se hvordan folk reagerer og prøver at forsvare deres syn på Jesus hippien, som nogle tror er guden selv, men han kan vel ikke være far til sig selv, selvom alt kan fortolkes som sandhed bare man TROR.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#1058 - 23/06/2008 12:29 Re: Jesu ord [Re: kurt]
Thomas
Uregistreret

"Thomas: DU har ikke hørt ham tale, fordi DU ikke kan høre Guds ord. Den, der har djævelen til fader kan IKKE høre Guds ord. Men vi er nogle, der hørt Guds ord. Gud er kærlighed; den, der ikke elsker, kender ikke Gud. - og meget mere af samme skuffe..."

Du må gerne citere mig korrekt en anden gang.

"Det er i hvert fald mange år siden JEG skrottede Bibelen - så jeg er HELT UENIG med dig allerede i dit udgangspunkt.
Du har bare fået en fiks idé - og så kører du derudad uden at bekymre dig om at du er startet fra et skævt udgangspunkt."

Mit udgangspunkt er ikke bibelen, så her lider din kritik skibbrud, før den overhovedet er blevet søsat.

"Der er INGEN facts om nogen Jesus."

Det er ikke nødvendigt med fakta om Jesus. De ord, der tilskrives ham, er ånd og liv uanset. Enhver, der drikker af disse, vil skue sandheden om livet.

"På digtetidspunktet var det måske ikke så usandsynligt at folk kunne gå på vandet"

Jeg kerer mig da ikke om, om nogle går på vandet... hvor har du det fra?!

Det er sandsynligvis nogle af hans ord, der er blevet forvrænget til "et mirakel". Det samme gælder hans brødfødning af flere tusind mennesker. "Brødet" er Guds ord.

"så hele resten af din rejse udi Jesusfiguren"

Den rejse foretager jeg slet ikke. Det lader jeg de religiøse om. Jeg holder fast i de ord, der tilskrives ham, fordi jeg erkender, at de er fulde af ånd og liv.

"det er okay at DU er hooked på den historie"

Er 'elsk dine fjender, gør godt og lån ud uden at håbe på at få noget igen' en HISTORIE??? Du må vist sætte dig lidt ind i, hvad en historie er.
Top Svar Citer
#1059 - 23/06/2008 13:21 Re: Jesu ord [Re: ]
Thomas
Uregistreret

Og Jesus satte sig over for tempelblokken og så på, hvordan folkeskaren lagde penge i blokken. Der var mange rige, som gav meget. Så kom der en fattig enke, som gav to småmønter af et par øres værdi. Jesus kaldte da disciplene hen til sig og sagde til dem: "Sandelig siger jeg jer: Denne fattige enke har givet mere end alle de andre, som lægger penge i tempelblokken. For de har alle givet af deres overflod, men hun har givet af sin fattigdom, alt, hvad hun havde, alt det, hun havde at leve af." (Markus 12, 41-44)
Top Svar Citer
#1063 - 23/06/2008 19:27 Re: Jesu ord [Re: ]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Og hvad skulle pengene så bruges til ??, det fortæller historien intet om, men den fattige enke var dog noget tovlig, at give sine sidste penge væk, til hvad, ingen fornuftig sjæl var i nærheden, der kunne stoppe hende i hendes forvirrede gestus.

De rige gav af deres overflod, ja sådan kan man jo også sige, hvis de gav kunne det jo også være med hjertet, men rige er åbenbart ikke velset i kredsen omkring Jesus, men pengene fejler sikkert ikke noget, de kunne godt bruges, med nedladende bemærkninger om giverne.

mvh.
Djævlens søn - iflg.Thomas.


Redigeret af treram (23/06/2008 19:31)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 69 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 68 69 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk