annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 510 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 12 < 1 2 3 4 5 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10146 - 01/10/2010 14:40 Re: PALÆONTOLOGISK-HISTORISK UDREDNING. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Arne.

Sproget ændrer sig som bekendt, og 14. udgave af NUDANSK ORDBOG er nu 20 år gammel, så det er måske forklaringen på nogle af dine misforståelser, f.eks. med hensyn til tro. Det er et mangetydigt ord, og forklaringen af det er f.eks. langt mere udbygget i 20. udgave, hvor gudetroen sammenlignes med troen på spøgelser og anden overtro, og hvor videnskabelige hypoteser og teorier overhovedet ikke er medtaget under begrebet tro, men er beskrevet som forklaringsmodeller. At kalde videnskab for en "tro" er derfor helt din egen udlægning, som ikke engang 14. udgave er enig i.

Og når du så er grebet i et sådant fejlagtigt kværulanteri, tyer du som sædvanligt til at kalde konstateringen for "plat personfnidder" og "utroværdigt" og undviger at svare på det direkte spørgsmål: Hvad vil du opnå med din debatform?

Din påstand om, at videnskaben ikke "lider nævneværdig skade" af religiøse bevægelsers angreb på den, modsiges i høj grad af de retssager, som kører i USA, og som kun viser "toppen af isbjerget". Det er et langt større problem, end du forestiller dig, men dette såvel som alle andre argumenter preller af på din faste tro, som vand på en gås. Hvilket udbytte har andre debattører af din afvisning af fakta?

Hvad der hører under tankeprocesser, er ikke noget som lægfolks fantasier skal afgøre. Undersøgelser af hjerneprocesser viser, at også intuitivt baserede reaktioner skyldes bestemte former for hjerneaktivitet. Der er principielt ingen forskel på hjernens behandling af ubevidste og bevidste stimuli. Det er de samme processer, men du vil åbenbart gerne reservere ordet til "bevidste" tanker, så du fortsat kan mystificere hjerneaktivitet til en "religiøs gåde", der kan opleve "guddommelige åbenbaringer".

Videnskaberne er skam allerede nået frem til adskillige forklaringer på eksistentielle spørgsmål, men erfaringen viser, at religiøst tænkende mennesker (som du) bare vil afvise dem, fordi de trækker tæppet væk under religiøse forestillinger. Så bliv du bare ved med at stirre dig blind på dit tåbelige spørgsmål om, hvorfor verden ER. Hvis du på et tidspunkt skulle blive træt af det, kan du i stedet give dig til at spekulere på, hvor mange engle der kan stå på spidsen af en knappenål.

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Endnu engang, Arne. Hvad vil du opnå med din debatform?


Top
#10147 - 01/10/2010 21:17 Re: PALÆONTOLOGISK-HISTORISK UDREDNING. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Jeg kan lige nå et kort svar.

Du skriver:
Citat:
At kalde videnskab for en "tro" er derfor helt din egen udlægning, som ikke engang 14. udgave er enig i.
Mit svar: Nej selvfølgelig er videnskab ikke en tro, hvilket jeg heller aldrig har givet udtryk for.
Derimod er forudsigelser om, hvor langt videnskaben kan nå, ikke noget, nogen kan vide, men noget, nogle tror det ene om - andre tror det andet.
Det ser for mig næsten ud som om, du misforstår mig bevidst blinker

I øvrigt, hvis du - åbenbart den eneste - har problemer med 20 år gammel dansk, så er det ret meget, du går glip af, vil jeg mene smiler

Og at problemer i USA's "bibelbælte" skulle være en nævneværdig hæmning for international videnskabelig forskning, det skal man vist være meget ømskindet for at se.

Du skriver:
Citat:
Undersøgelser af hjerneprocesser viser, at også intuitivt baserede reaktioner skyldes bestemte former for hjerneaktivitet.
Mit svar: Ja, selvfølgelig gør de det, men det var jo bare ikke dét, du skrev smiler

Du skriver:
Citat:
Det er de samme processer, men du vil åbenbart gerne reservere ordet til "bevidste" tanker, så du fortsat kan mystificere hjerneaktivitet til en "religiøs gåde", der kan opleve "guddommelige åbenbaringer".
Mit svar: Den påstand står helt for din egen regning blinker

Du skriver:
Citat:
Så bliv du bare ved med at stirre dig blind på dit tåbelige spørgsmål om, hvorfor verden ER.
Mit svar: Når du afviser dette spørgsmål, som har været centralt i alle religioner i mindst 40.000 år, som værende "tåbeligt", så vil jeg mene, at du skylder en forklaring på, hvori det tåbelige består.
Kan du ikke dét, ligger det jo snublende nær, at det er fordi du ikke selv tror på, at videnskaben kan finde et svar, at du afviser det som værende "tåbeligt".
Hvor er det nu, at vi ellers har set den måde at afvise spørgsmål på? - religionerne? blinker

Men så længe videnskaben ikke kan svare, er det min vurdering, at der vil være masser af forskellige slags tro, religiøsitet og religioner, som hver især tilbyder deres svar.

Du skriver:
Citat:
Endnu engang, Arne. Hvad vil du opnå med din debatform?
Mit svar: Det har jeg meget let ved at svare på (har faktisk gjort det flere gange tidligere her på denne portal), men hvorfor skulle jeg egentlig svare dig?

Imidlertid kunne du jo begynde med selv at svare for dit eget vedkommende blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (01/10/2010 21:17)
Top
#10150 - 02/10/2010 09:06 Re: PALÆONTOLOGISK-HISTORISK UDREDNING. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
For at starte med slutningen:

Endnu engang, Arne. Hvad vil du opnå med din debatform?

Citat:
Mit svar: Det har jeg meget let ved at svare på (har faktisk gjort det flere gange tidligere her på denne portal), men hvorfor skulle jeg egentlig svare dig?

Imidlertid kunne du jo begynde med selv at svare for dit eget vedkommende.


Næh, Arne, du har aldrig redegjort for din måde at debattere på, men jeg skal da gerne starte. Jeg vil såmænd blot bidrage til debatten med nogle af andre forskere beviste fakta, set under en tværvidenskabelig vinkel. Dette kan give interesserede noget håndfast viden at tænke over i modsætning til de religiøse fantasier af varieret art, som troende af forskellige observanser bidrager med.

Jeg har ingen intentioner om at overbevise andre om, at mit synspunkt er "det rette". Det er et take-it-or-leave-it tilbud, for jeg mener, at mennesker skal tænke selv på et solidt grundlag, i stedet for at indordne sig under dogmer og vanetænkning og andres verdensbilleder. Enhver må vælge sin egen vej gennem livet, og sålænge det ikke generer andre, især de nye generationer, så er jeg flintrende ligeglad med deres valg.

Som enhver kan se, har hovedlinien i mine indlæg været at komme med videnskabelige fakta, som enhver kan kontrollere ved at google sig frem til kilderne eller læse mine henvisninger. Jeg har dog ikke ubetinget afvist religiøse holdninger, selv om jeg er 100% ateist. Vi har p.t. ikke noget bedre at sætte i stedet til de mennesker, som behøver troen på højere (kærlige) magter, for at finde mening med tilværelsen. Det er ikke ligetil at slette sporene af en religiøs indoktrinering i barndommen, og et socialt pres fra omgivelserne.

Lad os så se lidt på din indsats, Arne. Du har på et tidspunkt redegjort for symbolikken i ikonmalerier, men ellers kan jeg ikke umiddelbart komme i tanke om andre faktuelle oplysninger af værdi for andre, som du er kommet med. Derimod har du brugt meget tid på at så tvivl om videnskabens muligheder for at finde brugbare forklaringer på alt mellem himmel og jord.

Videnskaben selv er ikke stødt på nogen endegyldige teoretiske grænser. Tværtimod har den gang på gang overskredet de tænkte grænser for menneskelige forståelse. Men i din naivitet vil du alligevel gøre dig klog på al fremtidig udvikling, og hvis nogen af ovennævnte grund vil sætte spørgsmålstegn ved din tro herom, så påstår du bare, at "det er de andre, som tror." Det gør vi ikke, Arne. Vi ved ikke, om der findes grænser.

Men det var primært din debatform, mit spørgsmål gik på. Du ynder at trække sætninger ud af deres kontekst og omformulere dem eller fortolke dem på en måde, som den skrivende ikke mente, og heller ikke i konteksten gav udtryk for. Det kalder man citatfusk.

Du ynder også at hævde, at din personlige opfattelse af ords betydning er den rette, uanset at flertallet og sprogautoriteterne har en anden opfattelse. Det kalder man ordkløveri.

Når du møder modstand mod dine synspunkter i en debat, så ignorerer du eller afviser alle væsentlige indvendinger som værende personfnidder eller ubeviste påstande, og prøver i stedet at finde nogle detaljer i indlægget, hvor formuleringen kan diskuteres. Det kalder man kværulanteri.

Det er derfor jeg spørger dig, Arne: Når det er tydeligt, at du hverken kan overbevise mig eller andre om dine synspunkters rigtighed, når du igennem flere år ikke har rokket dig en tøddel i dine synspunkter på trods af en alsidig og ofte indholdsrig debat, hvad vil du så opnå med din debatform?

Hvem har glæde af den? Hvem kan den have interesse for?

Jeg kunne sagtens gøre det samme som dig, eftersom sprogvidenskab er et af mine fag, men jeg finder det efterhånden ret uinteressant at analysere din manglende evne til at kommunikere. Så jeg vil nøjes med at se på dit yndlingsspørgsmål om; hvorfor verden ER? og hvorfor jeg finder det tåbeligt.
Citat:
Når du afviser dette spørgsmål, som har været centralt i alle religioner i mindst 40.000 år, som værende "tåbeligt", så vil jeg mene, at du skylder en forklaring på, hvori det tåbelige består.

Hverken du eller jeg eller nogen anden ved, hvilke spørgsmål der optog menneskene for 40.000 år siden, men hvis vi antager, at du har ret i dette, så har vi følgende situation:

I mere end 40.000 år har sammenlagt milliarder af mennesker og mange langt bedre begavede end du og jeg stillet dette spørgsmål, og alt, hvad de er kommet op med, er tusindvis af fantasifulde forklaringer om, at årsagen er ulogiske overnaturlige væseners "uransagelige" skabertrang. Når det indtil nu trods alle anstrengelser ikke er lykkedes at finde andet end opdigtede svar, må det siges at være ualmindeligt tåbeligt at fortsætte med at stille spørgsmålet.

Det bliver ikke mindre tåbeligt af, at du samtidigt afviser muligheden for, at den mest succesrige metodik, som med eksplosionsagtig hast har udvidet den menneskelige erkendelse, nogensinde vil kunne svare på spørgsmålet.

Ordet er dit, Arne. Lad os nu se om du kan bidrage med noget positivt til debatten. smiler

Ole Bjørn :o)

P.S. Kunsten at finde de rigtige svar handler om at stille de rigtige spørgsmål. blinker

Top
#10152 - 03/10/2010 09:26 Re: PALÆONTOLOGISK-HISTORISK UDREDNING. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Jeg ser, at du fortsætter med at forsøge at gøre dine egne antagelser til alment accepterede kendsgerninger (F. eks.: "Det kalder man" osv.).

Der er en række ting, du har misforstået, og som jeg vil se, om jeg kan få ryddet op i, men først vil det nok være mest væsentligt, at jeg (endnu engang) meddeler dig, hvad mit formål er med at deltage i debatten på denne portal.

Emnet - hovedoverskriften - er jo trosfrihed - altså et forum, hvor der inviteres til debat om alle slags tro og ikke-tro.
Det emne er for mig dybt fascinerende.
Det handler jo om alt det, vi ikke ved - og derfor må nøjes med at tro noget om, og at det har beskæftiget mennesker i mindst 40.000 år, bygger jeg på, at den tilsyneladende globalt udbredte shamanisme hævdes at være mindst så gammel.

Jeg korter det for mit vedkommende ned til, at mennesket åbenbart i umindelige tider har beskæftiget sig med, hvad man ofte kalder eksistentielle spørgsmål (Spørgsmål af afgørende betydning for ens (åndelige) liv).

For mit vedkommende startede det med mit møde med en Kristus Ikón under en midtvejskrise.
Det betød ikke, at jeg blev ortodoks kristen (selv om det er den form for kristendom, jeg har mest sympati for), men det betød, at hele "den åndelige verden" åbnede sig for mig på en for mig overraskende ny og frisk måde.

Ikke sådan at jeg fuldt og fast tror på Kristus, Buddha, Brahma, den jødiske, kristne og muslimske Gud, men heller ikke sådan, at jeg behøver at koble de forskellige religioners afskyelige magtudøvelser sammen med de originale religiøse idéer - idéer, som jo foreløbig er nogenlunde det eneste, vi har, når det handler om det eksistentielle.
Jeg kan vel sige sådan at jeg er lige så meget (og lige så lidt) muslim, jøde, hindu og buddhist, som jeg er kristen.

De forskellige religioners morallove kan være beundringsværdige, men jeg underkaster mig ikke.
Religionernes forskellige idé-konstruktioner beundrer jeg langt mere - som menneskelig kreativitet (næsten på linie med kunst) - men jeg lader mig ikke binde af dem.

Imidlertid er f.eks. buddhismens idéer om, at den verden, vi oplever, er en illusion, for mig fascinerende, og det fører mig mod spørgsmålet om verdens sande væren.

Jeg kunne også nævne kristendommens idé om at elske skaberen og næsten (som en selv), og det fører mig mod en oplevelse af -eller nok rettere en anelse om verdens væren som en form for kærlighed af langt højere art, end vi mennesker nogensinde vil kunne fatte (At vi end ikke ved, om verden er skabt, synes jeg er ret uvæsentligt i denne sammenhæng).

Min fornemmelse er, at religiøsitet i vore dage nærmer sig noget globalt og rummeligt uden smålig skelen til lokale kultur- og religionsformer, men med fornyet kreativitet - og det synes jeg er fantastisk spændende - ikke mindst de mulige perspektiver for menneskehedens leven her på jorden.

Det er den ene grund til at jeg ønsker at deltage i debatten.
Den anden er, at andres indlæg ofte giver mig inspiration (F.eks. til idéen om verdens sande væren, til spørgsmålet: Om der er en sandhed bag verdens sande væren, til spørgsmålet: Hvordan ka' det være at verden ER).

Et andet emne, der for mig bliver aktuelt på en ny måde, er: Hvad er - og bliver - naturvidenskabens rolle i forhold til menneskers eksistentielle spørgsmål.

Videnskaben er jo fantastisk spændende.
Den har virkelig vist, at den kan meget, men jeg aner en tendens hos flere til at hævde, at den kan ALT.

Det ka' jo da også godt tænkes at gå hen og blive sandt - men foreløbig er det jo kun gætteværk, og jeg kan ikke se, at nogen skulle have grund til at føle sig provokeret af denne usikkerhed.

Det er så i store træk min baggrund og mine motiver for at deltage i debatten.
Hvad de forskellige debattører mener om hinanden som personer, det er jeg flintrende ligeglad med.
For mig er det emnerne og idéerne, der betyder noget - og jeg gør mig så megen umage, jeg kan, for at forstå, hvad andre skriver (og har ikke hørt andre end dig påstå, at det ikke lykkes).

Jeg skrev, at jeg ville rydde op i en række misforståelser, du har om mig.
Det tror jeg egentlig sagtens, du selv kan gøre smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (03/10/2010 09:54)
Top
#10153 - 03/10/2010 13:40 Re: PALÆONTOLOGISK-HISTORISK UDREDNING. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Mit spørgsmål, Arne, gik ikke på dine motiver for at deltage, men på hvad du vil opnå med din stridbare debatform. Det svarer du fortsat ikke på.

Det kan ikke være øget forståelse, for du forholder dig sjældent til de argumenter, du bliver præsenteret for, og du søger konstant at nedgøre debattører, der har en anden opfattelse end dig.

Det kan næppe heller være for at øge din viden, for enten afviser du den viden, som du bliver præsenteret for, eller også erklærer du, at det vidste du i forvejen.

Det kan heller ikke være for at bidrage positivt til en udvikling af debatten, for dine indlæg indskrænker sig til at kritisere de oplæg til debat, som andre kommer med, og genfortælle din egen urokkelige holdning til troen, som alle vel efterhånden kender til bevidstløshed.

Du tager fejl med hensyn til trosfrihed.dk for denne portal var aldrig tænkt som et forum for det, vi ikke ved, men som et forum for ytringsfrihed, uanset hvad man har af tro eller viden.

Debatten her har fået næsten alle deltagere til at udvikle deres syn på verden, bortset fra to klare undtagelser. Du og din mangepsedonymede bonkammerat Thomas. I kører fortsat i samme monotone rille, selvom jeres riller er forskellige.

Jeg har en klar fornemmelse af, at de fleste her evner at se sig selv i spejlet og tage deres meninger op til revision i lyset af, hvad debatten giver dem. Det kunne være, at det ville gavne dig, hvis du stillede mit spørgsmål til dig selv:

Hvad vil du opnå med din debatform, Arne?

For os andre blæser svaret fortsat i vinden.

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Både Simon og Hanskrist hævder da, at du ikke har forstået dem, men det ignorerer du også højt og flot. smiler

Top
annonce
Side 3 af 12 < 1 2 3 4 5 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Mand fundet død i skurvogn i Dragør
29/04/2024 11:39
Salling Group omsatte for rekordmange mi..
29/04/2024 11:38
Kamerafælder skal undersøge grænselan..
29/04/2024 11:31
Spaniens premierminister efter tænkepau..
29/04/2024 11:22
Danmarks håndboldherrer indleder OL mod..
29/04/2024 11:18
Nyheder fra Religion.dk