annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16034953
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2417122
Et andet syn 2014745
Åndelig Føde 1659816
Jesu ord 1540181
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
0 registrerede 103 gæster og 146 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hilsner

Tak Tikka for din forårshilsen -- det kunne lyde som om du nu smutter ud i haven og ud i sommerlandet og vi måske ikke vil se dig længere så aktiv her på trosfrihed

-0-0-0-0-

Naturen især vegetationens grønne pragt

Vores plantesjæl, nærmest trance dvælende vegeterende sjælelige i naturen væren til

jeg er så følsom og ramt eller berørt ind på min vegetative vegeterende sjæl over min væren til i det grønne

Ufatteligt hvad mine spontane køb udenfor LIDL og Rema af en opstammet solbærbusk og en almindelig solbærbusk og et par amerikanske blåbær buske der bærer meget store bær, gjorde for mig

jeg fik jo kilovis af bær de næste mange år, og kunne hver morgen gå ned i haven og spise min daglige sunde frugtration af de bedste antioxidanter tænkes kan,

hvordan kan naturen være så gavmild,,,

Jeg er stadig rystet i mit indre af ærefrygt over hvor gavmild naturen er,, og hvor økonomisk betaleligt det er, ja de penge disse bærbuske kostede mig var hjemme på allerede det første år, hvor jeg sparede så mange penge ved nu at kunne spise af egen avl og ikke længere behøvede købe i Rema og LIDL, ja LIDL og Rema undergravede på en måde deres egen forretning ved at sælge disse bærbuske

Jeg kan kun på det varmeste anbefale Arne og Thomas og dig Tikka til at gøre noget lignende,,,

hvis I køber jer nogle bærbuske hos Rema eller LIDL eller andre dagligvare butikker og I går hjem og planter disse da vil de blive som jeres kæreste børn med tiden,,,

Har du allerede gjort noget lignende Tikka,,, har du købt bærbuske til din have eller var der i forvejen bærbuske i din have,, jeg formoder du har en have

og Arne ligeså,,, og hvad med dig Thomas

hvordan er jeres forhold til bærbuske både fra jeres barndom og opvækst, og konkret nu, spise i fra jeres egne bærbuske i løbet af sommeren

selv er jeg opvokset blandt jordbær og stikkelsbær og solbær og ribs og blåbær og hindbær og tyttebær og sortbær og skovjordbær

og æble og pærer træer, og blomme og mirabelle træer, ja jeg kommer virkelig fra landet og fra de mindre landsbyer hvor alle havde en kæmpe stor køkkenhave og derudover ved siden af en frugthave, med bærbuske og frugttræer

og hvor har jeg rykket mange gulerødder og radisser op,,

nu spøger jeg, skal vi ikke stoppe med kun at snakke om naturen er det ikke på tide vi selv gør noget aktivt???

skal vi ikke gå ud i verden, i naturen, i haven og gøre os en masse konkrete erfaringer,,, både med køb af planter og gødskning og med høst og spisning -- lad os få en smag af himlen ved at spise vores egne bær, ja de smager virkelig himmelsk

hvor meget selvforsyning kan vi nå op på mht til frisk frugt???


mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

jeg synes vi er for støvede teoretiske tænkende, at vi er lidt for tørre og visne og ja støvede,,

kunne vi bevæge os lidt mere i retningen af virkeligheden, naturen,,, er det noget I vil være med til

vi virker alt for meget som spekulative fortænkte filosoffer - vi er meget i hovedet, i vores tanker, og det forbinder jeg altså ikke med spiritualitet,,, da spiritualitet ikke er en abstraktion fra virkeligheden

spiritualitet har altid at gøre med vores:

fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens engagerede og virkelystne tilstedeværelse,,, hvor vi på ekstatisk vis er blevet løs og fri af os selv, for at kunne være noget for nogen (andre mennesker) for noget (et arbejde) det kunne være at dyrke vores køkkenhave


jeg kan ikke længere holde ud at høre folk snakke om naturen, men overhovedet ikke med deres hænder at være involveret i naturen,

hvor bliver de grønne fingre og hænder af?

hånd og ånd bør høre sammen,,, men vi er alt for kun åndelige og dette er ondskab påstår K E Løgstrup, når han siger at ånd uden hånd er ondskab, man kunne også kalde det dovenskab eller at nogen tillader sig at ville kloge sig på andres vegne ved at være kun åndelige,,

jeg hader åndeligt hovmod,, vi skal alle have fingrene i materien eller naturen,, have noget at gøre med naturen,



er der nogle spirituelle natur aktivister iblandt os, der som jeg er blevet træt af at vi blot snakke og snakke og intellektualisere og pege fingre af andre når vi gør os kloge på naturen,,,

hvad gør vi egentlig selv hver enkelt af os???
Seneste indlæg
Adskille stat og kirke?
af Tikka
31/05/2024 14:19
Vigtige præciseringer
af somo
31/05/2024 05:54
Spiritualitet
af Arne Thomsen
30/05/2024 16:33
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Nyheder fra DR
Spilbutik i knæ efter fire uønskede be..
02/06/2024 07:34
Nordkorea sender igen affaldsballoner in..
02/06/2024 05:52
Island vælger ny præsident
02/06/2024 05:45
Massive oversvømmelser afsporer tog i T..
02/06/2024 04:50
USA: Houthierne har forsøgt at ramme kr..
02/06/2024 04:24
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
33 personer omkommet på en dag ved hede..
02/06/2024 06:06
Nordkorea sender 600 affaldsballoner ind..
02/06/2024 06:06
Regeringsparti får ny chance for flerta..
02/06/2024 06:06
Iran indkalder diplomat til møde og aff..
02/06/2024 06:06
Mexico sætter præsidentvalg på pause ..
02/06/2024 06:06