annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
0 registrerede 844 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Fri tro

Kære Anonym

Jeg må sige som RoseMarie, tak for at du kunne finde disse illustrative relevante meget litterære smukke tekster frem fra Gamle Testamente og dele med os, så vi kan få øjnene op for mangfoldigheden eller den store litterære diversitet vi møder i Bibelen.

Disse tekster får mig til at tænke på hvor meget jeg skylder min mor Lilly. Du Anonym kommer lidt ind på det.

Citat:
En kærlig mor som elskede så højt, en mor kan elske, uden at eje, men som i overgivelse til Gud gav sin søn til at tjene. Lignede din mor Hanna i dette? Er det sådan, dit virke blev til? For din mor lyder som en meget viis kvinde, der har sat din sjæl fri til at frydes i Herren.

Og du, Hanskrist, vidste jo heller ikke, hvor kaldet kom fra til at begynde med. Først senere lærte du om Paulus og hans skrifter. Og hvad der var sået i dig, kunne du, som Samuel nu sætte ord på: Tal, din tjener hører!

Siden da har ungdommens liv vældet i dig. Må du øse af dit kildevæld for evigt.

"din mor lyder som en meget viis kvinde, der har sat din sjæl fri til at frydes i Herren"

Nøjagtig sådan siger Paulus i Filipper Brevet.

Glæd/fryd jer i Kristus/Herren som det sømmer sig. Og Helligåndens kendetegn er for Paulus glæden, ekstasen, fryden.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at den GEJST - det HUMØR - den FLOW EKSTASE GLÆDE - SPIRITUALITET - stammer fra min mor Lilly. Og hvorfra har hun det, ihvertfald fra min mormor Olga der er som snydt ud af næsen på Desmond Tutu - både i gemyt gestitik (smil grin jubel og humør) spas og udseende.

Og at jeg modsat mange andre (da jeg ca 40 år gammel som en sekulær naturvidenskabelig trænet hoved på egen hånd begyndte at læse Paulus) straks fandt at Paulus var en livsbekræftende lys tænker skyldtes at jeg genkendte mine mors mange ord fra min barndom, opvækst.

Det undrer mig stadig at jeg ikke var klar over at de var fra Paulus, førend jeg som ca 40 år gammel naturvidenskabelig skolet trænet klog mand læser Paulus.

Havde jeg haft min mor idag ville jeg spørge hende om hvordan pokker det var lykkedes hende at lære så mange Paulus citater udenad. Og hvornår hun kunne have lært dem. Det må have været fra skolen (hvis der i det hele taget blev undervist heri) og så fra konfirmationen og til hun bliver forlovet med min far i begyndelsen af 20-erne, hvor hun straks hjælper min far på den landejendom på Sunds Østermark min far lige har erhvervet sig i forbindelse med forlovelsen med min mor, fremtiden skulle jo være på plads.

Min far kom fra et hjem (en gård) hvor min farfar Christian Hindkjær spillede på en lille orgel og sang os til og fra bordet og bad bordbøn. Og de deltog i Gudstjenester hver søndag i Vildbjerg Kirke.

Men min far var en stolt fritænker som han kaldte sig selv. Uden at han var negativ indstillet overfor sine forældres kristne engagement.

Salmesang som noget smukt og livsbekræftende musisk var tydeligvis både min mor og far opvokset med som kultur og det havde påvirket deres hjerte 💓 og lungernes og stemmebåndets kraft i deres veludviklede brystkasse med en røst hvorfra der kom meget høje jubeludbrud og sang og en klar høj tale med kun JA - der er kun JA i Kristus som Paulus siger (idag ville man kalde det et positivt mindset).

Dette giver et voldsomt godt HUMØR og er så godt for KOL og vores mentale sundhed at det bliver brugt helt bevidst idag som terapi.

Nå men uanset hvad det er min mor har lært udenad af Paulus i skolen og mellem konfirmation og til hun bliver forlovet med min far af kristen arvegods - så bliver det med forlovelsen kanaliseret ind i noget sekulært gennem en stolt fritænker som min far. Men GEJSTEN og HUMØRET fra al den salmesang der har været deres kultur tager de med sig ind i deres sekulære livsstil.

"du, Hanskrist, vidste jo heller ikke, hvor kaldet kom fra til at begynde med"

Min vækkelse - neuroaffektive udviklings psykologiske opdragelse med fremme af stærke VitalitetsAffekter som glæde jubel og højt humør stammer både fra min far men især fra min mor og igen fra deres kulturelle opdragelse med meget salmesang og jubel.

Det er alt dette jeg (ca 40 år) falder for hos Paulus - jeg læser Paulus Brev for Brev dag for dag (aften efter aften) igennem en længere periode og forfra igen igen og det bliver mit livs Turning Point of no return - som jeg ofte har skrevet, som Rudolf Steiner og Albert Schweitzer og Karl Barth og Paul Tillich og David Suchet med mange flere - jeg kommer mig aldrig helskindet over dette mit møde med Corpus Paulus - Paulus blev Fader til mig i Kristus - det er Paulus Breve der har iklædt mig Kristus i samarbejde og hjælp med Guds Ånd - Helligånden, der har gjort mange af Paulus Ord til Guds Ord for mig der har udvirket mægtige emotionelle vækkelser og rørelser og motivgrunde i lille mig.

Og igen uden min mors temperament og jubel og højt humør og sang og glæde ville jeg nok ikke have læst og opfattet straks Paulus så positivt som jeg gjorde. Jeg kunne genkende min mor's temperament - jubel og højt humør og sang og glæde straks hos Paulus.

Jeg er bekendt med at Paulus kan læses anderledes, men stadig alle os der er blevet slået omkuld af Paulus og hos ham har fået vores livs Turning Point of no return, Steiner Schweitzer Barth Tillich Suchet med mange flere vi har alle læst ham som en lys livsbekræftende teologisk tænker.

Og jeg kan ikke sige det bedre end du Anonym gør det:

"Siden da har ungdommens liv vældet i dig. Må du øse af dit kildevæld for evigt".

🙏❤️

G.K. Chesterton er berømt for netop den tankegang, at kristendommen ikke er en gammel, træt religion, men derimod besidder en form for evig ungdom og vildskab.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

"til hun bliver forlovet med min far i begyndelsen af 20-erne, hvor hun straks hjælper min far på den landejendom på Sunds Østermark"

Da min mor og far ikke var gift endnu der 1954 så kører min farfar Christian Hindkjær min mor ud på den landejendom på Sunds Østermark (som min far er blevet ejer af takket være sin far Christian Hindkjær) hver morgen - den lange vej fra Timring Vildbjerg og han kommer og henter hende igen om aftenen, og det fordi de som ikke endnu gifte ikke måtte sove sammen ifølge min min fars familie, Marie og Christian Hindkjær.

Vi taler om 2 x 40 km = 80 km kørsel dagligt - i min farfar Christian Hindkjær's store Flyder af en Kaptajn Automobil. Som min mor sagde, alle disse kilometer hver dag på grusveje mest. Min farfar Christian Hindkjær var berygtet for at være en af de første ud over dyrlægen og lægen, der havde erhvervet sig en stor Automobil i sognet. Hvor pokker han fik pengene fra er mig en gåde.

Nå men, min mor og far og ja Christian Hindkjær selv morede sig vildt meget over det forhold da enhver jo vidste at elskoven kunne foregå på alle tidspunkter af dagen - i hø'et med hinanden midt på dagen som de selv yndede at gengive forholdet.

PPS:

Vi har været inde på Filipper Brevet og 1 Kor 13 som min mor kunne citere fra udenad, men også Rom 13, 8-10; kunne min mor citere udenad fra:

Citat:
Vær ingen noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der elsker andre, har opfyldt loven. Buddene: »Du må ikke bryde et ægteskab; du må ikke begå drab; du må ikke stjæle; du må ikke begære,« og et hvilket som helst andet bud, sammenfattes jo i dette bud: »Du skal elske din næste som dig selv.« Kærligheden gør ikke næsten noget ondt. Kærligheden er altså lovens fylde.

PPPS:

Jeg har altid sagt at HUMØRET er den største gåde over vi menneskers liv.

Og det undrer mig at vi som Psykologi Studerende på Århus Universitet i 1977 ikke mødte først og fremmest at det vi nu skulle studere og gøre os kloge vise på skulle være HUMØRET hos vi mennesker - I skal studere HUMØRET.

Jeg tror ikke vi mødte begrebet HUMØR en eneste gang - kun indirekte igennem depression og dette at være Humør'forladt.

Jeg har påstået at det vigtigste nøglebegreb til at forstå og åbne Corpus Paulus er HUMØRET.

Jeg har påstået at SPIRITUALITET skal forstås ud fra HUMØR eller HUMØRET.

Jeg har påstået at dersom et menneske er Humør'forladt er det Guds'forladt og jeg kan tilføje min mors mantra om at et menneske der var Ide'forladt var Guds'forladt (dette er jo Jungiansk Platon Psykologi og visdom). Og ja desværre kan jeg ikke spørge min mor om hvorfra hun var kommet på den langhårede syrede ide? Var det fra Gud - var det en Helligåndens Intuitiv Åbenbarings Visdoms Indsigt der var kommet til hende om den sammenhæng.

Den stemmer jo også nøje med hvad hun også altid sagde, "intelligente mennesker keder sig aldrig" - men dette er jo almen kendt folke visdoms ordsprog.

Og at være Ide'forladt som at være Guds'forladt fylder meget i mit liv:

Eksempler herpå:

Paulus's Helligåndens Åbenbarings, Visdoms Erfaringer og Indsigt.

Bergson's forståelse Tiden og vores Bevidsthed.

Min egne ideer om vores "Vågne Trance Dagdrømmerier". Som idag endelig er kommet til ære og værdighed indenfor neurovidenskab om Hjernens Default Mode Network DMN: Hviletilstandsnetværk. Jeg påstod mange mange år før DMN - Hjernens Default Mode Network blev genstand for neurovidenskab, at om nogle år ville neurovidenskab give mig ret i at vores Trance Dagdrømmerier er af vital betydning for vores sundhed og kreativitet, intelligens.

Hvorfor Teresa af Ávila også er en af mine store åndelige forbilleder og jeg er igang med at få dekoreret mit hjem med de fantastiske billeder og plakater som Temu har af hende.

Derudover skal jeg have et par Ikoner af Paulus og en T-shirt hvor der med meget store flotte bogstaver står skrevet:

Life is Better with Paul around.

Hvilken Super Power er din? Min er Paulus!

Dette at Paulus er blevet fader til mig i Kristus (min far i Kristus) - det er Paulus's Breve der har iklædt mig Kristus gennem Guds Ånds - Helligåndens medvirken og velsignelse - hvorfor Paulus's ord er blevet til Guds Ord i mit liv.

Citat:
Og Guds ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd; det trænger igennem, så det skiller sjæl fra ånd og marv fra ben og er dommer over hjertets tanker og meninger. Ingen skabning kan være usynlig for ham, alt ligger blottet og åbent for hans øjne, og ham står vi til regnskab for. Hebræerbrevet 4

PPPS:

RoseMarie:

Citat:
Kære Hanskrist
Også jeg blev dybt berørt af din meget personlige beretning om din vej til troen igennem din mors omsorg og kærlighed. Tak for den.

Du giver bolden op til, at jeg måske også kan finde ud af at sætte ord på min egen vej til tro og kirke. Jeg er ikke vant til det, og der vil måske gå lidt tid og flere skriv med at nærme mig, hvad du efterspørger. Men jeg vi forsøge og beder om tålmodighed.

Tusind tak RoseMarie, så var det måske ikke så dårligt at de frie associationer løb af med mig og jeg blev forført af noget selvbiografisk og mindre teologisk akademisk stringent.
Seneste indlæg
Fri tro
af Hanskrist
03/03/2026 12:27
Ramadan
af somo
02/03/2026 12:23
Misforståelsen
af somo
14/02/2026 13:10
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
07/02/2026 17:14
Kirie eleison
af Hanskrist
07/02/2026 16:43
Nyheder fra DR
Far dømmes i sag om sin søns formodede..
03/03/2026 19:52
Trump kommer med hård kritik af både S..
03/03/2026 18:31
IOC minder om olympisk våbenhvile midt ..
03/03/2026 18:26
49-årig mand reddede sig selv efter at ..
03/03/2026 17:52
Storbritannien sender krigsskib og helik..
03/03/2026 17:42
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Trump vil stoppe al handel med Spanien e..
03/03/2026 16:28
Trump: Værste scenarie er at ny leder b..
03/03/2026 16:05
Norge nedsætter undersøgelseskommissio..
03/03/2026 16:01
Macron åbner sin atomparaply for Europa..
03/03/2026 16:00
Et velkendt ordsprog giver genlyd i dans..
03/03/2026 16:00