annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656153
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379975
Et andet syn 1989385
Jesu ord 1522378
Åndelig Føde 1513849
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 429 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Nyt fra METAFORIA.


På en af mine rejser til Paris gik jeg rundt blandt bogstaderne på venstre Seinebred. Erfarne pariserfarere ved, at man her kan finde bøger fra hele verden og gøre spændende fund. Jeg fik der øje på en kasse med gamle papirer, som stod under et bord. Den så spændende ud, så jeg købte hele kassen for bare 12 franc (det var længe før euroen blev indført).

Øverst fandt jeg et brev, som jeg her har oversat til dansk.

Marts 1943.

Kære hr. A. de Saint-Exupéry.

Der er alt for mange asteroider i Deres børnebog. Hvis vi trykte dem alle, ville bogen blive alt for dyr og alt for tyk, så ingen børn ville købe den eller gide læse den. Jeg har derfor forkortet Deres manuskript, og sender hermed de slettede planeter tilbage til Dem. Måske kan De bruge dem i en anden bog.

Med højagtelse

Eugene Reynal
Forlægger.


Med håndskrift var der så tilføjet:

Hr. Reynal har sikkert ret. Han er forretningsmand og meget voksen, så der er mange andre ting, han finder vigtigere end børn. Jeg er glad for, at han lod rosen og fåret og ræven leve.

Jeg var selvfølgelig overbevist om, at jeg havde gjort et vigtigt litterært fund, så jeg henvendte mig på det litterære fakultet på Sorbonne og viste dem brevet og manuskripterne. Professorerne der erklærede, at manuskripterne var falske, og at man kendte alt til de rigtige manuskripter til "Le Petit Prince", så disse måtte være skrevet af en ukendt forfatter, der blot efterlignede Saint-Exupéry.

Det var selvfølgelig en skuffelse, men da jeg på en senere rejse til Metaforia mødte den lille prins selv, fortalte han mig, at det var rigtigt, at han havde besøgt alle disse asteroider og mødt disse mennesker, så historierne var altså rigtige nok.

Jeg er lidt langsom til fransk, så jeg har kun fået oversat nogle få af manuskripterne, og efter numrene at dømme mangler der flere hundrede, men her er nogle af dem, som jeg har overladt til biblioteket i Metaforia.

Alle, der som jeg holder af den lille prins, ved, at han rejste rundt til alle disse små planeter for at finde ud af, hvorfor de voksne er så mærkelige. Måske kan du selv finde svaret i den lille prins' rejsebeskrivelser, selv om mine oversættelser langt fra er fejlfrie.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Nyheder fra Religion.dk