1
registreret
(1 usynlig),
297
gæster og
293
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: GT og NT
|
Kære Tikka og Thomas
hvis I ønsker at forstå mig lidt bedre så finder jeg følgende kommentar som jeg skrev på Facebook hos Kristian Leth relevant:
I Jesus Kristus møder vi Gud - er der en Åbenbaring vores virkelighed med Gud og hvem vi er i Gud - i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd - HelligÅnden. Ikke en Gud er der tale om da vores virkelighed med Gud er i en Søn'Fader eller Jeg'Du skabende kreativ kommunikerende samspilsvirkelighed gennem HelligÅnden hvor både Gud og mennesket (Fader og Søn) kan gøre indspil og udspil. Altså vores virkelighed med Gud i Jesus Kristus er en dynamisk trinitarisk skabende kreativ kommunikerende samspilsvirkelighed gennem HelligÅnden - som vi ser det i Bønnen. En menneskeløs Gud eller Kristusløs Gud er såvel som en Åndløs Gud og GudFader'løse mennesker utænkeligt for vi kristne - derfor er vores virkelighed med Gud altid trinitarisk (eller treenig) og en Gud findes ikke, deri må vi give ateisterne ret. En ensom Gud alene eller menneskeløs Gud findes ikke. Kun Jesus Kristus GudFader kender vi som HelligÅnden Vidner om og Herliggør. Altså i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden. I samme øjeblik Kristian Leth lyttede til os - med et kristent TROsLIV og SPIRITUALITET ville han ikke længere kunne lave sine udsendelser Bibelen Leth Fortalt da disse udsendelser bunder i en forfejlet opfattelse af tro - der ikke har noget at gøre med TROEN i en Ny Testamentlig paulinsk forståelse og sammenhæng. Ganske vist har troen været oppe at vende i udsendelserne og er også tematiseret i Verdens Vigtigste Bog - men netop misforstået. Og denne misforståelse TROEN i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng kommer der mange "gode" udsendelser ud af og da især mange lyttere. Hvorfor ingen forstår hvad TRO og TROEN i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng og forståelse dækker over, er en gåde, men det må skyldes at Paul Tillich har levet forgæves. At drøfte kristendom og Bibelen med vi moderne menneskers misforståelse hvad tro dækker over er som at danse uden partner og uden musik - det er usexet og umusikalsk. Det er som forskellen på forestillinger (trosforestillinger) og virkeligheden - og virkeligheden overgår nu altid selv vores vildeste forestillinger.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
|
|
|
|