1
registreret
(1 usynlig),
183
gæster og
215
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Døden
|
Hvad ved vi om døden? Hvad tror vi om døden? Helt kort: Wikipedia har en oversigt. Ligeledes har de en artikel om Nirvana, som mange mener er det absolut største af alt dét, de forskellige religioner har at byde på – hver på sin måde – om en form for eksistens ”på den anden side af døden” Nirvana er dog nok nærmest en vidunderlig individuel udslettelse, som i hinduismen kaldes ”forening med den universelle sjæl” efter talrige genfødsler. Og monoteismens ”Himmel og Helvede” skal jo ikke forbigås her.
Alt dette er jo tro – ikke viden. Er der noget væsentligt, jeg ikke har med? Da skriv!
Men det er vel uimodsagt, at alt levende dør – bakterier – planter – dyr. Og er det alene os, Homo sapiens, der har eksistens efter døden? Buddha var i en tidligere inkarnation en hund, siges det
Det er så her, jeg får den mistanke, at vi mennesker fejlagtigt ”forguder” én bestemt type levende væsener, os selv – på alt andets bekostning - og dermed oplever verden skævt.
Min tro er, at vi mennesker – uden rigtigt at opfatte det – lever et guddommeligt liv her i verden, der jo ikke helt er indrettet lige efter vores ønskeseddel, mens vi er her – som vi nu kan – og når vi dør, så er det slut. Det er ok for mig, og jeg mindes Piet Hein:
Husk at elske mens du tør det. Husk at leve mens du gør det. Mange læser, men få skriver, så: Hvad er din tro? Dejligt, hvis du ville skrive
Mvh. Arne
|
|
|
|