annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Vi læser det Nye Testamente

Hej Jan og Tikka

Jan:

Citat:
Hvad tror du der skete dengang?


Godt spørgsmål. Så vidt jeg ved, så mener de fleste historikere (stort set alle), at disciplene oplevede noget, som overbeviste dem om, at Jesus var opstået fra de døde. Der er altså ikke tale om, at den idé først opstod senere. Kort efter Jesu død mente disciplene helt bestemt, at han var opstået. Det samme gælder Paulus, som jo ellers lagde ud med at forfølge kirken.

Men hvad de præcist oplevede ...?

Du kan søge på følgende navne: N.T. Wright, Dale C. Allison og Bart Ehrman (sidstnævnte er ateist).

Jeg tror dog ikke, at opstandelsesberetningerne i evangelierne er nøjagtige øjenvidneberetninger. Jeg tror, at mange af historierne i evangelierne har en historisk kerne, men at de også er iklædt det narrative og symbolske.

-------

Tikka, jeg forstår ikke, at du læser Skriften, som du gør. Jeg forstår ikke, at du kan.

Citat:
i forhold til en himmelsk opstandelse dør mennesket og bliver efterfølgende oprejst til en ny skabning.


Hvis vi taler om dem, som dør FØR Jesu genkomst, så ja. Men hvis vi taler om dem, som er i live ved Jesu genkomst, så skal de IKKE først dø. Så skal de forvandles. Paulus siger det jo eksplicit. Og diverse kommentatorer, oversættelser og studiebibler giver mig ret (jf. længere nede).

Paulus sammenligner menneske-legemet med plantelivet. ”Kornet dør” for så at ”få skikkelse” af plante. Der er tale om vores forgængelige legeme i denne tidsalder og vores uforgængelige legeme i den kommende tidsalder. De, som dør før Jesu genkomst, vil være hensovne i en periode for så at genopstå i uforgængelige legemer, mens de, som endnu lever ved Jesu genkomst, skal forvandles i ét nu.

Vi to taler jo om de mennesker, som stadig lever, når Jesus kommer igen. Du påstår, at de dør for så at blive levende. Jeg påstår, at de ikke dør, men forvandles. Du når frem til din tolkning, fordi du fortolker billedet ”kornet dør” som at ”mennesket dør”. For dig er det tilsyneladende nødvendigt, at de dør for så at blive levende igen. Men herved tager du ikke billedet i sin helhed og i sin kontekst. Du oversætter ’kornet’ til mennesket, når der i virkeligheden eksplicit gøres den nuance hos Paulus, at der er tale om menneskets legeme i denne tidsalder vs. den kommende tidsalder, mens du tager ’dør’ bogstaveligt. Jeg oversætter ”kornet dør og får skikkelse af plante” til ”menneskets forgængelige legeme erstattes af eller forvandles til menneskets uforgængelige legeme”. Hos dem, som endnu lever ved Jesu genkomst, gøres dette i ét nu. Disse mennesker oplever derfor ikke en periode med død. Forvandlingen er øjeblikkelig. Det er kun deres dødelige skikkelse, som ophører – i samme øjeblik er de gjort udødelige.

Heller ikke i 1 Thess. 4 får du at høre, at mennesker, som lever ved Jesu genkomst, først skal dø. De er slet og ret levende.

Så skal vi, der lever og endnu er her, rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde Herren i luften, og så skal vi altid være sammen med Herren.

Tre ting at have for øje. ’Kornet’ er ikke bare mennesket som sådan, men vi finder den nuance, at det er menneskets legeme. ’Dør’ kommer også med en nuance, nemlig at kornets nuværende skikkelse ophører, for at det som er sået igen kan opstå, og kornet få skikkelse af plante. I forhold til de mennesker, som lever ved Jesu genkomst, sker dette på et øjeblik (1 Kor. 15), således at de ikke skal sove hen, men blive forvandlet; de vil ikke opleve at stå afklædt og nøgne (2 Kor. 5).

Så nej, Tikka, der er ikke tale om en proces med flere trin for dem, som er i live ved Jesu genkomst. De skal ikke først dø for så bagefter at blive bragt tilbage til livet. De skal forvandles i ét nu. Og hvis vi påstår, at de dør og får liv nøjagtigt samtidig, så står vi med en selvmodsigelse. Sagen er, at de slet ikke dør, for deres forgængelighed iklædes det uforgængelige, og det dødelige opsluges af livet. Det vil måske blive krystalklart for dig i de oversættelser, hvor ”not sleep” oversættes med ”not die”.

I diverse oversættelser får du nemlig ordlyden: Vi skal ikke alle dø (fx i NLT, CEB, NRSV). Og det er også den forståelse vi læser i diverse studiebibler, selv om de bruger ordene ”not all sleep”, som fx NIV, hvor forklaringen i studieafsnittet lyder: ”Some believers will not experience death”.

Diverse kommentatorer giver mig også ret. Herunder citerer jeg dem ift. både 1 Kor. 15 og 2 Kor. 5



Ellicott

We shall not all sleep, but we shall all be Changed.—There are here a considerable variety of readings in the Greek, but the text from which our English version is taken is probably correct. The Apostle believed that the end of the world might come in the lifetime of some then living. We shall not all, he says, necessarily sleep, but we shall all be changed. The change from the earthly to the spiritual body is absolutely necessary. To some it will come through the ordinary process of death; to those who are alive at Christ’s advent it will come suddenly, and in a moment. The dead shall be raised, but we (the living) shall be changed.

Not for that we would be unclothed, but clothed upon.—Better, Seeing that we do not seek to put off, but to put on a garment. The thought is that of one who thinks that the Coming of the Lord is near. He wishes, as he expects, to remain till that Coming (comp. 1Corinthians 15:51; 1Thessalonians 4:15), to let the incorruptible body supervene on the corruptible, to be changed instead of dying.

Barnes

Shall not all sleep - Shall not all die;

This change will be instantaneous 1 Corinthians 15:52, for it is evident that God can as easily change the living as he can raise the dead; and as the affairs of the world will then have come to an end, there will be no necessity that those who are then alive should be removed by death;



Gill

for all will not sleep in their graves, or die, for death is meant by sleeping; they will not die as men ordinarily do, and continue under the power of death, but they will be changed at once from corruption to incorruption, from dishonour to glory, from weakness to power, from being natural to be spiritual bodies; this change all the saints will undergo, whether dead or alive, at Christ's coming; the dead by a resurrection from the dead, and the living by a secret and sudden power, which will at once render their bodies, without separating them from their souls, immortal and glorious:

or such a change as will be upon the living saints at the coming of Christ, which the apostle seems to have in view, who will be not unclothed of their bodies, as men are at death,


Expositor’s Greek Testament

“Our perishable flesh and blood, whether through death or not, must undergo a change”.

but clothed upon, that what is mortal may be swallowed up of life, i.e., that the mortal body may, without passing through death, be absorbed, as it were, in the heavenly body which is to be superindued


Vincent

Not, there is not one of us now living who shall die before the Lord's coming, but, we shall not all die.

Therefore he desires, instead of dying, to have the new being come down upon him while still alive, investing him with the new spiritual organism (clothed upon), as a new garment is thrown over an old one, and absorbing (swallowed up) the old, sensuous life.

-------

Vi kan selvfølgelig godt blive ved med at vende og dreje din helt egen, særlige forståelse af teksten. Men kunne det være, at du simpelthen bare indtil nu har læst den forkert?

Kh Thomas
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk