annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15782875
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392200
Et andet syn 1998506
Åndelig Føde 1556692
Jesu ord 1530005
Galleri
Lazarus' opvækkelse
Hvem er online?
0 registrerede 62 gæster og 174 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Hvad vi lærer hos Paulus

Indsendt af: Arne Thomsen
Hanskrist, nu det - iflg, dig selv - ikke er et problem for dig at forstå Paulus, og heller ikke i dette citat:
Citat:
Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.
de sidste ord:
Citat:
ligesom jeg selv er kendt fuldt ud
da ville det være nyttigt for "ikke i Kristus klædte" som mig at få en forståelig forklaring.

Jeg kan læse at der er tale om noget fremtidigt, hvor han selv "er kendt fuldt ud" - men af hvem?
Her er der jo flere muligheder: 1. Alle mennesker, 2. Gud, eller 3. at der er tale om selverkendelse.
Hvad er dit svar?
Er det en af de tre - eller noget helt andet?

Bare at sluge ordene uden at forstå dem, det er for mig ikke-attråværdigt - mildt sagt.

Når Paulus mener, han er kendt af gud, er det en erkendelse. Noget han tror og lever i, på det tidspunkt han skrev teksten.

Det fremtidige der skal blive lige så klart, som gud kender Paulus, er den viden som på tidspunktet var uklar som en gåde, grundet den hellige ånd på daværende tid ikke havde givet Paulus og Korintherne fuld klarhed.

Altså det Paulus omtaler som en gåde vil engang blive lige så tydeligt, som gud kendte Paulus.

Meget enkelt … man kan ikke skjule noget for gud, men gud giver menneskene - her sine tjenere - den indsigt de har behov for, og som Jesus sagde kan tåle.

Det bedste ved teksten om tro, håb og kærlighed er jo, at Paulus erkender hans viden mm ingen værdi har, hvis ikke han videregiver den i kærlighed. Altså i den hellige ånds navn.

Han skrev jo også et sted, at det var når han var svag, at han var stærk, jo fordi når man er svag – ikke tror for meget om sig selv - kan ånden komme til.

***

Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
04/05/2024 23:14
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Ung kvinde anholdt for knivstikkeri
05/05/2024 09:50
Kendt krænker er blevet anholdt i ny sa..
05/05/2024 09:18
Verdens største vindmølle får vinger
05/05/2024 08:43
Australsk politi skyder og dræber knivb..
05/05/2024 07:54
Dykker forsvundet ved Skagen
05/05/2024 07:35
Nyheder fra Religion.dk