annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 158 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med.

Hej Simon

"Det sir sig selv, om denne flagren rundt i det usandsynlige vi ser hos så mange sentimentale troende rundt om i verden, og altså også hos Arne, slet ikke handler om respekten for noget sandt."

Jeg har fundet det svært at finde en betegnelse for dem du kalder sentimentalt troende. Jeg bruger ofte ordet overtroiske om dem alle, hvad de jo også er - men der jo mange afdelinger i overtroen.

Fælles for mange guds-troende er at de forsøger at fortælle de søger sandheden, eller de har fundet den, om end det er tydeligt at de gør alt, hvad der er dem muligt, for at undgå den.

Sandheden stirrer dem i øjnene; Sandheden med stort S eksisterer ikke!

Der er sande udsagn! Der er begivenheder, der ér hændt, dem kan man fortælle om og redegørelsen kan være sand eller falsk. Har hændelsen fundet sted, ændre denne sig ikke hvad enten beretteren fortæller de nøgne fakta eller broderer lystigt videre i sin talelyst.

Der er ingen universelle sandheder; der er generelle ting, på denne planet, alle må sande: dyreliv fødes/vokser, planteliv spirer/gror, alt dør etc.

"Arne kan selvfølgelig frit tro sig ihjel herfra og ud i evigheden, men pers. synes jeg det er synd for et godt hoved, ja det gode hjerte – man ku’ selvfølgelig (hvad jeg da synes man burde gøre) så diskutere hvorvidt et hjerte egentlig er godt, dersom det bedrager sit hoved og dermed medmennesker til at tro det usandsynlige?"

Treram havde et indlæg om missionærer og netop missionærernes historie er en klar fortælling om den despekt disse 'hellige' udviste over for de mennesker, som de påstod at ville 'frelse', - den mishandling de udsatte andre folkefærd for, i det 'godes hellige navn'...

(Missionærer/prædikanter bringer det værste op i mig)

"- Der findes nok bare ingen eksempler på ironisk selvdistance på Wikipedia, …"

;)



Jeg fik lige øje på HK's puke:

"PPS:

... han bruger denne portal til at informere os alle om hvad han har læst og har kendskab til af kultur.
(udskift kultur med filosofi)

Simon er som et stort barn, han vil kun høre sig selv. (udskift S med HK)

Simons umættelige behov for at intimidere, belyve og latterliggøre og ringeagte andre, fortæller psykoanalytisk ikke så lidt om at det ikke er lykkedes ham at komme til orde i sit eget liv, indenfor sit eget fag, og nok også i forhold til faderen i sin tid, (udskift S med HK)

Hvad er det, der er så svært ved selverkendelse? Han ser i spejlet og tror det er Simon der kikker igen …?



"- Så langt jeg husker tilbage, har Arne – og hønsemand med, for den sags skyld, men han har vist altid bare været en lille pekingeser – udtrykt denne sære interesse for privatpersoner bag div. navne, navne der imidlertid optrådte med kritiske spørgsmål til hans meningers egentlige værdi og betydning, her på debatten såvel som på religion.dk."

Jeg ved det, jeg læste/læser med på religion.dk. og har fulgt med her.

"Hvad han så ville kunne bruge en viden om personen bag navnet til, er et udmærket spørgsmål, men jeg betvivler han har gjort sig dybere overvejelser derom, idet spørgsmål til det private udelukkende bruges til at flytte opmærksomheden fra kritiske spørgsmål til personen der stiller dem."

Jeg tror heller ikke der ligger dybere overvejelser bag. Jeg tror også at flytten opmærksomheden fra kritiske spørgsmål til personen, der stiller dem, er hovedmotiv.

Det var episoden med OB, der totalt ændrede mit syn på Arne. Der gik det op for mig at han er potentielt farlig, ikke fysisk og ikke af decideret ondskab men pga. tåbelighed. Jeg fik den, meget stærke, mistanke at en del af drivkraften bag 'eftersøgelsen', var håbet om at grave noget snavs frem, for derefter at offentliggøre det på forummet. - (Jeg må erkende at jeg tiltror HK samme motiv).

Arnes reaktion på OB's og andres forsøg på at forklare det formastelige i hans handling chokerede mig. Man må da være mindst normalbegavet for at tage en uddannelse som dyrlæge, troede jeg.

"… uenigheder der skaber de gode og interessante debatter, hvis ellers der kommer argumenter på bordet, ..."

Netop!


"… dem finder vi bare ikke blandt de troende her på debatten. De bliver alt for følelsesladet til at kunne diskutere værdien af meninger der tillægges livet osv."

Nej dette sted er blevet en kaffeklub, det er der jo som sådan heller ikke noget galt i, vi kan jo se at der er behov for den.

De overtroiske her ville ikke kunne begå sig på de fleste debatter, de er for nærtagende …

Der findes utallige engelsksprogede religiøse debatter på nettet, hvor deltagerne ville elske A, Z m. flere; et af de største har endda lukkede fora, i forummet, så de små nor ikke skal generes af de onde ikke-troende, ateister og anderledes tænkende/troendes spørgsmål.

Der det går galt for dem, er at dette trods alt er en offentlig debatportal og derfor er det legalt at efterlyse verificeret videnskabelig bevisførelse samt påpege manglende argumentation.

- når du en dag blir' for træt af deres vås og væven, så skal du se 'kulørte engle', der sammen med guderne og universet elsker alle deltagerne til svime, her på forummet ...

"… lidt som hvis Arne skrev sine bekendelser på en offentlig toiletvæg, og pludselig en dag fandt et spørgsmål til meningens gyldighed nedenunder, til hvilket han givet ville skrive: hvem spør’?"

:o)

"ja gud ved hvor Arne ku’ tænke sig at tilbringe evigheden, tja..;)"

Våd i numsen, højt på en sky?

"Det er til at forstå, når vi mennesker begræder dem vi har mistet og havde kær, at vi ønsker at se og mærke dem igen, nøjagtig som Dante i sin søgen efter sin Beatrice. Det er en gammel menneskelig historie, som i sig selv er fuld forståelig og belyser de smertelige savn."

Litteraturen beskriver smerten og sætter ord på de sværeste følelser, gør det uforståelige, forståeligt for os - at når man elsker et andet menneske medfører det konsekvenser. - Derfor er det så rart nemt og uforpligtende at kaste sin kærlighed på guder, ikoner og andet dødt.


Zeff


Vogt dig for dem der kun har læst én bog! – Flygt fra dem der har fundet Sandheden!
.


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk