annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 353 gæster og 191 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Gud!

”Det er interessant, synes jeg, at konstatere, hvordan d'Herrer ateister: Ole og Simon, regerer på, hvad de selv i denne tråd har accepteret: betragtes de videnskabelige aksiomer ikke som endelige sandheder - I stedet for at forholde sig nøgternt hertil kaster de sig ud i hadefulde angreb på ganske mange andre menneskers oplevelser indenfor mystik”.

- Det eneste interessante i denne forbindelse er kun, hvad det rent faktisk ér du debatterer - det er faktisk et spm. jeg o.a. har stillet dig utallige gange, når du ligesom her har smasket videnskaber sammen med din ”mystik”, ja ateister sammen med din gudetro osv. osv. men aldrig har kunnet forklare hvori pointen bestod.
Det er bestemt ikke fordi du mangler forklaringer for afvisninger af dine idéer som relevante iagttagelser, for tværtimod har du gennem årene fået forklaringer på nøjagtig samme spørgsmål du her stiller – evt. interesserede ka’ læse de tidlige tråde i dit ”arkivskab”.
Kritik af dine idéer har aldrig været et følelsesmæssigt anliggende, og det blir det heller aldrig. At du opfatter det sådan, hænger derimod nøje sammen med en iagttagelse enhver ka’ gøre sig: stærkt religiøse troende har en tendens til at knytte deres livssyn til følelseslivet, og oplever derfor en række personlige problemer når deres livssyn afvises som noget for verden/samfundet væsentligt.
M.a.o. er det altså hverken Ole, jeg eller andre ateister der har et følelsesmæssigt udestående, men dig selv. Jeg for mit vedk. ville ikke blive følelsesmæssigt berørt om du pludselig blev agnostiker Arne, for dine synspunkter har intet at gøre med mit følelsesliv.

Du har faktisk kørt ud af denne tangent uden ophør hele tiden, ja nærmest givet anskrig fra dig, når kritik af dine idéer ikke mødtes med dine idéer om ubetinget respekt. Pointen i dine idéer er bare ofte svære at finde, og man ka’ jo ikke ligefrem anklage dig for at gøre det lettere at finde den, hvilket efterhånden nok må kunne forklares med, at du forlængst har anerkendt ikke selv at kunne argumentere på en overbevisende måde for dit og dat. Ingen har heller nogensinde forsøgt at fratage dig retten til at mene at guder eksisterer, det eneste vi der udviser kritik overfor den slags synspunkter siger er, at det er fuldstændig irrelevant for vores fælles verden om du føler en masse for gudetroen og tror en masse i øvrigt derom, for tro er i sig selv et dårligt udgangspunkt at skabe sig et livssyn på – for det har ingen betydning for verden om du tro lidt her og dér. Hvad der derimod har stor betydning, er fornuftige beskrivelser af vores fælles verden, fordi disse beskrivelser skaber korrelation mellem vore idéer om virkeligheden og selve virkeligheden som den kan observeres. M.a.o. er altså din mystik til ingen verdens nytte, og dette har simpelthen været et gennemgående tema som kritik af dine meninger. Du er selvfølgelig hjertens velkommen til at ”føle” en masse for kritikken, men den er nu ment som netop nøgtern tænksom business med et vist debatniveau, og ikke som en hjertegribende anmeldelse af dit personlige følelsesliv – du personliga person ;)

mvh
Simon
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Regeringen vil stramme klimakrav for byg..
21/05/2024 11:15
Efter anmodning om arrestordre på Netan..
21/05/2024 11:10
Dansk byggemarkedskæde skal være medsp..
21/05/2024 11:05
Skoleelever i millionby sendt på tidlig..
21/05/2024 11:03
Schweizisk bjergby overvejer at tage ent..
21/05/2024 10:18
Nyheder fra Religion.dk