annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
0 registrerede 438 gæster og 37 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: HELLIGÅNDEN

Hvad er egentlig Helligånden?

For ateister er det jo nemt: Helligånden er nonsens! (Ret mig, hvis jeg tager fejl) blinker
Men for dem, der kalder sig kristne - nok især her i Vesteuropa - er det jo straks vanskeligere.

Den nok mest "klassiske" kristne idé-verden, den ortodokse ("den rette ære"), opererer med Den hellige Treenighed (eller Trefoldighed), hvor Sønnen og Ånden udgår fra Faderen.

Det fik Karl den Store dog paven i Rom til at ændre, sådan at nu Ånden udgår fra Faderen og Sønnen ("filioque").
Det var paven meget imod, men han bøjede sig alligevel for den politiske magt.

Helligånden blev hermed reduceret - underordnet Faderen, men nu også underordnet Sønnen - og siden er dette ikke ændret i de vestlige kirker (heller ikke af Luther).

Hvis jeg husker ret, antydede religionsforskeren, Micea Eliade: "De religiøse ideers historie" (Gyldendal, 1985), at den bagved liggende årsag kunne være den, at den vestlige verden allerede havde store problemer med at acceptere Jesus, som guddommelig (egentlig på linje med islam hér).

Det var den såkaldte arianisme, som dominerede Vesteuropa helt frem til et møde blandt gejstlige i Toledo i 600-tallet (hvis jeg husker ret fra Eliades bog).

Og når det var vanskeligt for vesteuropæere at acceptere Sønnen (i kød) som guddommelig, så var det jo nok endnu vanskeligere at acceptere Helligånden (i ånd).

Her har mellemøsten nok haft det lettere.
"Ånden i flasken" (1001 nats eventyr) var måske ikke så fremmed i mellemøsten, hos bl.a. persere og arabere, som hos os, hvor grund-idéen dog også findes i Grimms Eventyr og andre steder (vinånd).

Kristendommen - og eventyrene - gør ånden - den guddommelige ånd - til et væsen, eller som den ortodokse kristendom siger (om Faderen, Sønnen og Helligånden): Tre personer - ét væsen, hvilket jo nok taler mere til vores intuition end til vores forstand.

Og med den kristne pinse er det jo så - i kristen forstand - ånden, der hersker.
Lidt mere jordnært kunne man måske sige: Den kristne idé.

Her er det så ordene fra beretningen om den barmhjertige samaritaner, der først falder mig ind:
Citat:
Du skal elske Herren, din Gud, af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke, og af hele dit sind, og din næste som dig selv.
med tillægsspørgsmålet:
Citat:
Hvem er så min næste?
For mig er næsten lig verden - og alt hvad der er i den.

Men der er jo helt sikkert masser af andre opfattelser - både indenfor og udenfor kristendommen smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Dansk stortalent vinder for tredje gang ..
27/04/2024 13:37
Lastefolk i Københavns Lufthavn strejke..
27/04/2024 13:10
Den olympiske flamme fortsætter rejsen ..
27/04/2024 12:22
31-årig anholdt efter at have været p..
27/04/2024 12:20
Ukraines udenrigsminister om manglende l..
27/04/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk