annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Bogger
Emne: Re: Har kristne, jøder og muslimer den samme Gud?

Har kristne, jøder og muslimer den samme Gud?

Af: Louis Palme

Mange kristne og en hel del velmenende muslimer forsøger at findes fælles grundlag som et udgangspunkt for at realisere fred, gensidig respekt og samarbejde. På begge sider af skillelinjen findes der dem, der insisterer på, at begge trosretninger tilbeder den samme Gud, og derfor burde denne fælles tro på Gud være i stand til at bringe mennesker sammen.

Pave Benedikt gentog dette tema under sit nylige besøg i Mellemøsten, hvor han fortalte muslimer:

“Dette er stedet, hvor verdens tre store monoteistiske religioner mødes og minder os om, hvad de har til fælles. Hver især tror på Én Gud, skaber og hersker over alt....De, der bekender sig til Hans navn, bliver betroet opgaven utrætteligt at kæmpe for retskaffenhed ved at efterligne Hans tilgivelse, thi begge har det iboende at være orienteret mod den menneskelige families fredelige og harmoniske sameksistens. Af den grund er det altafgørende, at de, der tilbeder denne Ene Gud, bør vise sig at være både funderet i og målrettet mod hele den menneskelige families sammenhold.”

Hvis dette vækker nogen genlyd hos læseren, er de følgende beretninger fra verdens to største religioners hellige tekster temmelig relevante.

Først fra Jesus, skaberen af kristendommen:

En lovkyndig forsøgte at sætte en fælde for Jesus. ”Lærer,” spurgte han, ”hvad skal jeg gøre for at få det evige liv?”

Jesus svarede ham: “Hvad siger skrifterne? Hvordan fortolker du dem?”

Manden svarede: “’Elsk Herren din Gud af hele dit hjerte, med hele din sjæl og med al din styrke og med hele dit sind’, og “Elsk din nabo, som du elsker dig selv.’”

“Du har ret,” svarede Jesus, “gør det, og du vil leve.”

(Denne historie fra Lukas, kapitel 10 vil blive fortsat nedenfor.)

Fra Muhammad, grundlæggeren af islam:

Allahs apostel blev spurgt: “Hvad er den bedste gerning?” Han svarede: ”At tro på Allah og hans apostel.” Derpå lød næste spørgsmål: ”Hvad er den næstbedste?” Han svarede: ”At deltage i jihad (religiøs kamp) for Allahs sag.” (Al Bukhari, Bind 1, Bog 2, nr. 25)

Begge disse store religioner fremholder, at ærbødighed for Gud er det ypperste, man kan yde. Men hvad kommer derefter?
I kristendommen er det kærlighed til naboen, mens det i islam er kamp.

Så allerede ved det næstvigtigste i de to religioner er der en afgørende forskel. Man kunne eventuelt indvende, at dette måske bare er en indikation af en mindre forskel i prioritering, at tredje og anden prioritet måske kan byttes om.
Det er desværre ikke tilfældet. Den samme pålidelige Al Bukhari-hadith anfører, at det tredjevigtigste for muslimer er at foretage pilgrimsrejse til Mekka – et hedensk ritual fra før islam overhovedet kom på scenen, og som var byens vigtigste indtægtskilde.
I kristendommen kommer tredje og følgende vigtigste værdier efter at elske sin nabo alle fra de urgamle ”Ti Bud”, og de handler alle om relationerne mellem mennesker – at respektere forældre, ikke bære falsk vidnesbyrd, ikke begå hor og ikke stjæle. (Se Mattæus 19:16-22)

Hvem er min Nabo?

Ikke alene er kristendommen og islam uenige om topprioriteterne for religiøst liv, men også når det kommer til at definere ens nabo, kunne de ikke være længere fra hinanden. Den ovenfor citerede historie om Jesus fortsætter med en definition af, hvem der er min nabo.

Jesus fortæller historien om den “Barmhjertige Samaritaner”, der er et velkendt begreb over hele verden. Det, man måske ikke er klar over, er, at for Jesus’ jødiske publikum var Samaritaneren en racemæssigt og religiøst fremmed. (Samaritanerne var dem, der blev hjemme, da jøderne blev taget til fange af babylonierne i 586 f. Kr. , og de byggede deres eget Guds-tempel på Mount Gerizim nordpå i trods mod den jødiske religion, der centrerede sig om Jerusalem.

Jesus svarede: “Der var engang en mand, der var på vej fra Jerusalem til Jeriko, da røvere overfaldt ham, fratog ham alt, gennemtævede ham og efterlod ham halvdød. Det skete så, at en [jødisk] præst rejste på den vej; men da han så manden, gik han forbi i modsatte vejside. På samme måde med en levit [den jødiske præsteorden] ligeledes kom forbi, gik over og kiggede på manden og gik så sin vej i modsatte side.
Men en samaritaner, der rejste den vej, mødte manden, og da han så ham, blev hans hjerte fyldt med medlidenhed. Han gik over til ham, hældte olie og vin på hans sår og forbandt dem; derpå anbragte han manden på sit eget dyr og bragte ham til en kro, hvor han tog sig af ham. Næste dag fremdrog han to sølvmønter og gav dem til kroejeren. ”Tag vare på ham,” sagde han til kroejeren, ”og når jeg kommer denne vej tilbage, vil jeg betale dig for alt, du spenderer på ham.”

Og Jesus konkluderede: “Hvem af disse tre optrådte efter din mening som en nabo over for denne mand, der blev overfaldet af røvere?”

Den lovkyndige svarede: “Ham, der var flink imod ham.”

Jesus svarede: “Gå da bort og gør det samme.” (Lukas 10:30-37)

Så den Barmhjertige Samaritaner var en, der rakte over racemæssige og religiøse forskelle for af menneskelig medfølelse at hjælpe nogen, der var i nød. Hvad siger Koranen om forholdet til ens nabo? Tre befalinger skiller sig ud:

“Muhammad er Guds apostel. De, der følger ham, er skånselsløse over for de vantro, men barmhjertige over for hinanden.” (Koran 48:29)

“Troende, bekæmp de vantro, der bor i jeres nærhed. Vær klippefaste over for dem.” (Koran 9:123)

“Troende, vær ikke venner med andre end jeres egne.” (Koran 3:118) (Se også 3:28, 4:139 og 5:51)

Det vil være forgæves at forsøge i Koranen at finde nogen befaling om at elske eller udvise medfølelse over for naboen, hvis denne ikke er muslim.

Muhammad besøgte aldrig sin egen mors grav – hun døde som ikke-muslim – og der er en hel sura i Koranen, der forbander hans onkel Abu Lahab, der tog sig af ham, da han var barn, fordi hans onkel simpelthen aldrig accepterede Islam. ”Må Abu Lahabs hænder forsvinde! Må han selv forsvinde!” (Sura 111) .

(Note: Muhammad besøgte faktisk sin mors grav, men han nægtede at bede for hende. Bogger)

Den Gyldne Regel

Den aktive demonstration af at elske sin nabo er legemliggjort i den ”Gyldne Regel”.

Kilden til denne befaling er Jesus’ første offentlige prædiken (Mattæus 5 og Lukas 6), hvor Han sagde: “Gør for andre, hvad du ønsker, at de skal gøre for dig.”

’Andre’ i kontekst inkluderer fjender og mennesker, der forbander dig. Jesus fastslår, at selv syndere er flinke imod andre syndere, så der er ikke noget prisværdigt i bare at være flink over for kolleger.

Præsident Obama understregede i sin translokationstale på Notre Dame-universitet i maj 2009 nødvendigheden af, at alle mennesker samarbejder og finder fælles grundlag.

Han sagde: “For, hvis der er én lov, vi kan være helt sikre på, så er det den lov, der binder mennesker af alle trosretninger og ateister sammen: Det er ingen tilfældighed, at den eksisterer i kristendommen og jødedommen, i islam og hinduisme, i buddhisme og humanisme. Det er selvfølgelig den Gyldne Regel – befalingen om at behandle andre, som man selv ønsker at blive behandlet.”

Desværre har præsidenten misset den islamiske “gyldne regels” begrænsede natur, som den ses i Bukhari-hadithen 1,2,12.

Profeten sagde: “Ingen af jer vil have tro, førend han ønsker for sin (muslimske) bror, hvad han selv kan lide.”

(Note: (muslimske) er ikke noget, jeg har indsat! Det står i den autentiske hadith.)

Så i islam omfatter venlighed kun andre muslimer. Er den Gyldne Regel begrænset i andre trosretninger? Her er et resumé af udgaver af den Gyldne Regel i de andre trosretninger, som Præsident Obama omtalte:

Jødedom: Det, du hader, bør du ikke gøre mod dine medmennesker. Det er hele loven; resten er bare ledsagetekst.

Hindusime: Dette er summen af pligt: gør ikke mod andre det, der ville forårsage smerte hos dig selv.

Buddhisme: Sår ikke andre med det, der ville såre dig selv.

Humanisme: Gør ikke ting, du ikke ville ønske, at andre gjorde mod dig.

Konklusion

Baseret på det tilgængelige bevismateriale så er prioriteterne i islam specifikt og unikt forskellige fra andre religiøse opfattelser efter deres påstand om at tilbede den samme Gud.

I islam:

1) Krigsførelse har forrang i forhold til kærlighed til naboen

2) Venskab differentierer troende fra ikke-troende, og

3) Venlighed er udelukkende reserveret for andre muslimer.

Hvis de ovenstående konklusioner er sande, er der intet hold i den islamiske påstand om, at de mellemøstlige trosretninger tilbeder den samme Gud. Det ses tydeligt, at muslimer i sandhed ikke deler noget fælles grundlag med andre trosretninger.

Jeg ser med glæde frem til facts-baserede argumenter om det modsatte fra muslimer.

Oversat og bearbejdet fra:

http://www.faithfreedom.org/2009/08/04/after-god-what-is-allah-of-islam-the-god-of-abraham/

Bogger
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk