annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16552 - 24/01/2014 15:44 The Back Nine
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
The Back Nine.
… (en läsning for alle aldre!)
Tanker hittet på internettet og som du sikkert også selv har tänkt, ellers värd at läse.
JEG STARTEDE MED AT LÄSE DENNE EMAIL GANSKE HURTIGT, INDTIL JEG NÅEDE DEN FÖRSTE SÄTNING. JEG STOPPEDE OG STARTEDE OVER IGEN LÄSTE LANGSOMMERE OG TÄNKTE OVER HVERT ORD. DENNE EMAIL ER MEGET TANKE PROVOKERENDE. FÅR DIG TIL AT STOPPE OG TÄNKE. LÄS LANGSOMT.
OG SÅ ER DET VINTER.
Du ved...tiden har en måde at beväge sig hurtigt og tilträkker dig uopmärksom på årene der passerer. Det syntes som om det var igår jeg var ung, nygift og startet på mit nye liv med min ägtefälle. Nu på en måde, föles det som eoner siden, og jeg undrer hvor alle årene blev af. Jeg ved at jeg har levet dem alle. Jeg har glimter af hvordan det var tilbage i tiden og af alle mine håb og drömme.


Men, her er det … the ”back nine” af mit liv og det griber mig med overraskelse... hvordan kom jeg her så hurtigt? Hvor blev årene af og hvor blev min ungdom af?
Jeg husker godt nok at have set äldre mennesker gennem årene og tänkte at disse äldremennesker var år väk fra mig og at ”jeg var bare ved det förste hul” og the ”back nine” var så fjernt at jeg ikke kunne favne det eller forestille mig fuldt ud hvordan det ville väre.
Men, her er det så....mine venner er blevet pensioneret og blevet gråhåret... de beväger sig langsommere og jeg er venner med en äldre person nu. Nogle er i bedre form og nogle er i en värre form end mig...men, jeg ser den store forandring...Ikke som dem jeg husker som var unge og pulserende...men som mig, deres alder er begyndt at vise sig og vi er nu disse äldre mennesker, vi var vant til at se og aldrig troede vi ville blive.
Nu om dage, er det bare det at få et brusebad dagens höjdepunkt, og at tage en middagslur er ikke längere en fornöjelse... det er obligatorisk! Fordi hvis jeg ikke af egen vilje gör det
...falder jeg i sövn hvor jeg sidder.
Og så... nu hvor jeg går ind i en ny fase af mit liv uforberedt for alle pinsler og smerter og tabet af styrke og evne til at gå og göre ting jeg önsker jeg havde gjort, men aldrig gjorde!
Men , i det mindste ved jeg at skönt jeg er på the ” back nine” og jeg er ikke sikker på hvor länge det vil vare...ved jeg, at når det er over på denne jord... er det over. Et nytt eventyr vil begynde! Ja jeg har fortrydelser. Der er ting jeg önsker jeg ikke havde gjort...ting jeg skulle have gjort, men ganske vist, er der så mange ting jeg er lykkelig over at jeg fik gjort.
Det hele i en livstid.
Så, hvis du endnu ikke er på the”back nine” … lad mig minde dig om at den vil komme hurtigere end du tror. Så, ligemeget hvad du önsker at opnå i dit liv, venligst gör det hurtigt!
Udsät ikke ting for länge, livet passere hurtigt, Så gör hvad du kan idag, da du aldrig kan vide dig sikker om du er på the ” back nine” eller ikke!
Du har ingen löfter om at du vil se alle dits livs säsoner... så , lev for idag og sig alle de ting du önsker dine käre skal huske... og håbe at de sätter pris på dig og elsker dig for alle de
ting du har gjort for dem i de forgangne år!!
”Livet” er en gave til dig. Måden hvorpå du lever dit liv er din gave til de som kommer efter.
Gör det til et fantastisk liv. LEV DET GODT! NYD DAGEN IDAG! LAV NOGET MORSOMT! VÄR LYKKELIG! HA EN SKÖN DAG! Husk ” det er helbreddet der er den virkelige värdi og ikke stykker af guld og sölv.”
TIL SIDST OVERVEJ DETTE.- dine börn bliver dig... men dine börnebörn er perfekte
~ At gå ud er godt.. at komme hjem er bedre
~ Du glemmer navne... men det er Ok fordi andre folk har endda glemt at de kendte dig!!! -du må forstå at du aldrig bliver virkelig god til noget... specielt golf.
~De ting du plejede at bryde dig om at lave, bryder du dig ikke mere om at lave, men du bryder dig virkeligt om ikke at bryde dig om at lave dem mere.
~Du sover bedre i en länestol med fjernsynet tändt end i en seng. Det kaldes ”for – sövn”.
~Du savner de dage da alting virkede med bare en ”Tänd ”og ”Sluk” knap..
~ Nu du har råd til at köbe dyrt juveleri, Det er ikke sikkert at bäre nogensteds.~Du har observeret at alt de sälger i varehuse er ” ärmelöst ”?!!!
~Hvad der plejede at väre fregner er nu leverpletter.
~Alle hvisker.~Du har 3 störrelser af kläder i dit garderobeskab...2 af dem bruger du aldrig
~Men Gammel er godt i nogen ting: Gamle sange, gamle film, og det bedste af alt, GAMLE
VENNER!!

Lev vel” GAMLE VEN!” Send dette til andre ”Gamle Venner!” og lad dem grine i ENIGHED!!! Det er ikke hvad du samler, men hvad du spreder der fortäller hvilken form for liv du har levet.
IDAG ER DET DEN DAG DU ER ÄLDEST SOM DU NOGENSINDE HAR VÄRET, DOG DET YNGSTE DU VIL BLIVE, SÅ NYD DAGEN MENS DEN VARER.
NB: Back nine, relaterer til de sidste 9 huller i Golf med 18 hullers spil.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16577 - 05/02/2014 16:10 Re: The Back Nine [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Smukt skrevet, synes jeg - fornemmer et smil bag ordene blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16584 - 09/02/2014 16:42 Re: The Back Nine [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Citat af Jung:

"Vi kan ikke leve livets eftermiddag i overensstemmelse med programmet for livets morgen -

for det, der var stort om morgenen, vil være småt om aftenen."

Skrevet lidt i eftertanke efter nogle timer sammen med 46 glade og feststemte piger under de 50 ... hvor jeg var med som den eneste over de syvti. ... Så bliver der lige pludselig sat fokus på, hvad tiden gør ved vor fysiske form. ...

Så bliver jeg bare så glad for, at Ånden/Det indre menneske forbliver evig ungt. smiler

Alt vel
Zenia
Top Svar Citer
#16586 - 10/02/2014 15:09 Re: The Back Nine [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

Et sjovt lille pust i tiden, ja fortiden, the back nine; måske man dertil ku’ sige, at det er godt børn og unge ikke er sig kropsafviklingen ud i døden bevidst, at de ikke bærer alderdommens livserfaringer og tankebyrder i sig. Dermed ikke sagt, at livets omstændigheder ikke kan tynge børns og unges tankeverden til jorden med et smæld, dén slags er masser af unge mennesker fra det tidligere Jugoslavien iblandt os i dag, jo omvandrende vidnedbyrd om. Der ligger bare i udgangspunktet en indbygget frihed i, som barn ikke at være tynget af sin forgængelighed, at kroppen er ny og nærmest strutter af foragt overfor sin forgængelighed, hvorfor nye små mennesker i sagens natur ikke bør indrette deres livssyn efter ældre menneskers frygt for livets ophør – under eksempelvis højsange om ”evigt liv” og i kirker, der jo i den grad bærer deres tydelige præg af en virkelighedsfornægtelse børnene vel ikke burde efterabe, idet vi jo lærer børn at de ikke må lyve og bedrage hverken sig selv og hinanden. Sjovt er det derfor også at se, hvorledes kulturer vi skaber ligefrem inddrager og indoktrinerer de nye små mennesker i nøjagtig de selvbedrag som de voksne selv slås med. Spørgsmålet bliver jo, hvad et ældre menneske der møder det yngre i bussen mod fremtiden, i realiteten kan råde og vejlede det yngre om, i dets forvirring om hvorledes fremtiden nu skal indrettes?

Dette eksemplificeres suverænt i Bergmans film ”Smultronstället”, hvor den herlige Isak Borg (Victor Sjöström – rollen var tilpasset ham), sammen med den smukke unge Bibi Andersson kører forbi det ene fortidsminde efter det andet, på vej mod Isaks resterende fremtid som æresdoktor. Mangt en revision og erkendelse tager langsomt form i Isaks tanker, livet som det blev og måske kunne ha’ formet sig, og derfor mennesket som det kunne være blevet, men formede sig. Det er en af de herligste Bergmanfilm jeg kender, nåja, ’Fanny og Alexander’ er noget helt for sig – som ligeledes fortæller historien om forholdet mellem barn/voksen, og de omstændigheder der tungt hviler i traditioner der former livsrytmen, til alt er udslukt.

Som du måske ved, Treram, var Ingmar Bergman naturligvis ikke i sine egne øjne en indlysende rettesnor på hvordan livet burde udleves og være, men han strålede som en sol med sine smukke eksempler på hvordan livet kunne forme sig for mennesker, når angsten havde godt greb om roden i kraft af traditioner og livssyn vi tilskriver det, ikke mindst når vores fantasier får deres frie spil med os. Nogle af hans film er jo det pureste mareridt, mennesket i sin spændetrøje stillet overfor erkendelsen af sin allerede formede skæbne. Man kan forøvrigt i ”Tre dagböcker – sammanställda av Maria von Rosen och Ingmar Begman” få et levende indtryk af Bergman selv fra tre uens kanter, selvfølgelig også af den sorg der rammer en familie, når sygdom til døden slår ned og bredt lammer livsudfoldelsen. Men den er også meget smuk og eftertænksom læsning, og viser flotte facetter af det at være et menneske, på godt og ondt men i en samtid vi trods alt kan genkende os i. Han er jo en suveræn arrangør af sindsstemninger og livsskæbner der kommer hinanden til hjælp, hvor poetiske værktøjers buer spændes til det yderste i beskrivelsen af den smerte selv desciplinerede mennesker gemmer på. I øvrigt var han vidt åben omkring forskellige angstformer der forgreb sig på hans livsudfoldelse i hverdagen, en åbenhed der langsomt formede sig henimod slutningen af hans liv – lidt som Isak Borgs. Der er meget Ingmar i Bergmanfilm, og der er meget menneskekundskab i dem, ikke mindst en genkendelig forstillese af de masker og roller vi alle sammen indtager overfor hinanden i det daglige, havdenten vi er os dem bevidst eller ej. Og det er måske lidt det skisma du underneden her selv bevæges af, Treram: vil vore kundskaber virkelig kunne hjælpe os til bedre livsformer, kan vore erfaringer medvirke til at næste generation bedre ser sig selv i øjnene, eller vil et dybere selvkendskab allerede tidligt i livet afgrænse og destinere livet i en særlig retning, og hvilken form for frihed ligger der vel i det?

Om vi bliver klogere på vores eget liv, ved partout at læse om hvordan andres liv formede sig, ved jeg såmænd ikke; faren ruger underneden for, at vi i det meste blot gentager hvad andre før os allerede skrev og sagde. Så deri øjnes måske ikke umiddelbart nogen frigørelse. Spørgsmålet bliver da, hvorvidt vi lærer noget af egne og andres fejltagelser, eller om vi gentager dem på snor ved den kulturform vi nu engang er indskrevet i og medvirker til at oparbejde – bliver drengen der vokser op i de katolske forskrækkeligheder måske sin forskrækkelse kvit ved siden at indskrive sig i munkeordenen? Ja hvordan mon Søren Kierkegaards liv havde formet sig, hvis farmand i stedet for at gå tur i dagligstuen, var gået en tur med drengen ude i vind og blæst og i tæt kontakt til de strabadser den lille Søren så selv kunne grunde over, og siden snakke med fader om? Vi er bærere af så mange men’er og hvis’er, men noget tyder unægtelig på at vi ved at være kulturelle replikationer, dels medvirker til menneskeartens mulige skæbne og dels, at denne dog forekommer os som en gentagende runddans med samme udfald. Vores tidshorisont er så kort, det er os svært bare at forudsige hvad der vil ske om tre måneder, at udsige hvad der vil ske om ”bare” 500 år er ganske enkelt umuligt – og så vedbliver mennesker (som fx Mich) med at vrænge alle og enhver i næsen, at de ikke lever i nu’et?, i de store billeder bestiller vi faktisk ikke andet, en lille hedonistisk libidoid tidskontrol(d) sidder nemlig på vore skuldre og hvisker os behagelige udflugter i ørene, og dén er bestemt ikke særlig religiøst anlagt! ;)

”Har du väret på ferie, eller bare holdt ferie fra debatten?”

- Feriearbejde (både – og) og samliv i én stor sammensværgelse ;)

”der kommer desvärre ikke mange nye input her, men vi få må så pröve at holde gejsten oppe”.

- Tja, men der er sjældent egentlig tankegods til debat at se fra de sædvanlige trosbekendere, deres gentagelser er i grunden mere et flovt syn. Det er jo argumenterne der skaber debat, og dem har vi efter flere år stadig tilgode at se bare ét eksempel på. Og ærlig talt, Arnes sammenblanding af religiøs overtro og videnskab (kreationisme), så vi jo til det trættende allerede på religionsdebatten.
Til gengæld holder jeg af Mellemrummet og RM’s glæde ved ordmusikken, men nyder altså som førhen de mere alvorlige diskussioner andetsteds – dog byder Mellemrummet på megen alvor, for digtere, når de er vedkommende med livsaftryk i sindet til genkendelse, er akkurat alvorlige grejer. Det strømmer jo for øvrigt med poesi fra netop de troende selv, også her på debatten, dog er der nu stor forskel på poetiske livsbeskrivelser og beskrivelser af livets aftryk i sindet gennem digte. Men poesien havde sikkert været debattens religiøse troende et behjæpligere redskab end forsøgene på at beskrive og bekræfte overnaturlig tro ved hjælp af filosofiske og videnskabelige værktøjer. Det må være mit bedste bud.

Debatten her har jo tit fået et pust af virkelighed gennem politiske optioner, som er et livsvilkår der angår os alle, men til hvilke vore troende meddebattører desværre kun så en gudommelig linie, hvad der nok har vanskeliggjort gode diskussioner om virkelighedens indretning med betydning for vore følelsesliv en anelse. Det er desværre blevet mit indtryk at de ikke ønsker debatter, fordi disse indlysende medfører kritik af vore anskuelser, og dem kan de som du ved ikke rigtigt greje. Men vi kan da godt gentage forsøget, debatsiden er jo superfin med et væld af muligheder, jeg kan godt lide portalen og dens politiske debatetik.

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (10/02/2014 15:55)
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Nyheder fra Religion.dk