annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15834501
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395459
Et andet syn 2000662
Åndelig Føde 1586829
Jesu ord 1532710
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist ,(1 usynlig), 151 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 2 < 1 2
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16474 - 20/12/2013 11:42 Re: Hvorfor skal nogle mennesker have en gud?? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, jeg er enig med dig i, at vi er for mange af vores dyreart på denne klode, samt at vi sviner alt for urimeligt meget.

Hvad det sidste angår, er der jo ret meget, vi kan gøre, og det mest nærliggende er vel at gå over til vedvarende energi.
Det er teknisk muligt, men den politiske målbevidsthed svigter - desværre.
2 MW vindmøller tjener sig hurtigt hjem, hvorefter det er rent overskud, men mange ka' ikke li' dem,
Hvis de blev offentligt ejet, ville overskuddet gå til os alle, og det kunne vel tænkes at lette beslutningsprocessen.
Sådan er det gået i Billund Kommune med affaldssortering og produktion af biogas fra madaffald (klik).
Jo, der er masser af muligheder her, det går bare alt for langsomt.

Hvad overbefolkningen angår, er det nok vanskeligere.
Jeg har hørt den forklaring, at mennesker i U-lande uden social sikkerhed vurderer, at de er nødt til at få mindst to sønner (den ene kunne jo dø) for at sikre deres alderdom - altså i snit mindst 4 børn.
Hvis det er en væsentlig faktor, er det jo social sikkerhed, kondomer og fri abort, der burde være vores U-landsbistand.

Du har jo ret i, at etablerede religioner og deres præsteskaber ofte er modstandere af fødselskontrol, men mon ikke f.x. Danmarks U-landsbistand kan besluttes uafhængigt af præsteskabers modstand - og præster bekæmper jo mig bekendt ikke vindmøller blinker

Så mit umiddelbare bud på nogle første skridt er altså:
Vedvarende energi og reform af U-landsbistanden.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16478 - 22/12/2013 14:04 Re: Hvorfor skal nogle mennesker have en gud?? [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Lige en tilføjelse - om Gud som Økonomisk vækst:

Det er dagbladet Information der - her sidste weekend før Jul - bringer en kronik skrevet af en ph.d. studerende ved Aalborg Universitet, Emil Urhammer: Væksten bor i vore hjerner (klik).

Måske det var en idé at udvide den ateistiske kamp mod guder til også at omfatte "Guden": ØKONOMISK VÆKST? bank

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16479 - 22/12/2013 17:42 Re: Hvorfor skal nogle mennesker have en gud?? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jeg kan godt fölge dig og skribenten, vi er inde i en ond cirkel som det er yderst svärt at komme ud af.
Hvis vores ökonomiske väkst går i stå, falder vor krone i värdi og alting bliver dyrere, og vi bliver fattigere og får ikke räd til de "goder" de multinationale selskaber kan levere,mange af goderne kunne vi sagtens leve fint foruden.

I dag SKAL alle have en Iphone, Ipad eller hvad disse avancerede electroniske vidundere hedder som det er et must at eje, en mobiltelefon hvor man kan tale sammen med venner og bekendte er ikke nok idag, nu skal de helst kunne bringe tv fra hele verden, de skal kunne sende mails, du skal kunne se den du taler med, vise de sidste nye film o.s.v.

Biler idag skal selv kunne styre, bakke have et utal af avancerede funktioner der skal göre det lettere for mennesket, så alle SKAL have en sådan bil, den dag den går istykker, koster det en mindre formue at få den repareret, der bruges en masse ädle metaller til de forskellige onboard computere og sensorer som bilerne er fyldt med og sådan kunne man blive ved, det er de multinationale selskaber der styrer os mod afgrunden, der opfindes på livet lös nye gags som man må have.
At blive på et nulpunkt var meget önskvärdigt, men alle lande ligemeget hvor kämper jo for at häve den ökonomiske väkst, det er det der bliver klodens undergang, vi ser det allerede nu i sär i Kina, som nästen konstant er indhyllet i giftig smog, men de tjener mange penge, Indien og Bangla Desh er også med på listen af forurenere, der slår deres egne befolkninger ihjel med ökonomisk väkst, ingen vil sagte bagud i racet.
Hvad fanden skal vi göre, politikkerne har endnu ikke opdaget faren, de SKAL komme med gode resultater.

Jo Arne det er også en af guderne vi skal have afskaffet.



Redigeret af treram (22/12/2013 17:44)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16480 - 23/12/2013 11:13 Re: Hvorfor skal nogle mennesker have en gud?? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Det kunne se ud til, at vi her er stødt på noget, vi er enige om: at bevare og værne om den klode, vi bor på.
Det glæder jeg mig over.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Hvad fanden skal vi göre, politikkerne har endnu ikke opdaget faren, de SKAL komme med gode resultater.
Jo Arne det er også en af guderne vi skal have afskaffet.
Mit svar:
Jeg tror på, at vi kan påvirke udviklingen, hvis vi formår at skabe dét billede af en afbalanceret verden, som vi begge tror på.
Er det klart nok, tror jeg på, at det vil få flertal - og så skal politikerne såmænd nok følge med.

Men hvordan tegner vi klart nok billedet af denne planet i økologisk balance, og hvad er de første overbevisende skridt, vi kan tage, der opmuntrer til de næste?

Det er vel dér, vi skal sætte ind - og magter vi dét godt nok, så kommer udviklingen i den retning nok af sig selv, vil jeg mene - for på bunden af nok langt de fleste hjerter, tror jeg, ligger kærligheden til denne klode - Moder Jord smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 2 < 1 2


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 19:21
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Eurovision-arrangør undersøger 'hænde..
10/05/2024 19:43
FN's Generalforsamling vil have palæsti..
10/05/2024 18:27
Putin genudnævner premierminister uden ..
10/05/2024 18:21
Dansk bryder misser sidste mulighed for ..
10/05/2024 17:34
Coldplay og Sting reagerer på rappers d..
10/05/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk