annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#272 - 10/04/2008 18:51 At tage skridtet som det, der Var, Er og Kommer..
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Alle

Nogle gange er det godt at turde tage skridtet ud, hvor vi tror, at vi ikke kan bunde. At forblive i Ægypten, når Israel kalder, er - for nu at bruge et gammeltestamentligt billede - dumt. For at kunne begynde skridtet ud i dette faretruende hav, må vi holde staven, som også Moses holdte sin stav, indtil vi når det tørre land.

Det er som om, at Kierkegaards Frygt og Bæven puster os i nakken, men hvem kan dog se på Abraham, der løfter kniven for at ofre sin søn, Isak? Når Kierkegaard skriver, at den højeste lidenskab i mennesket er troen, er jeg tilbøjelig til at sige, at selvom der er tale om et troens spring - det at tage skridtet i troens bevægelse i kraft af det absurde - forstår jeg ikke livets paradokser ud fra den samme lidenskabelige optik som Kierkegaard. Man glemmer ikke bare lidelsen i kærligheden, sådan som Kierkegaard synes at ville formidle det – og dog, måske i et enkelt Nu, et øjeblik. Livet er dog ikke et enkelt Nu, snarere en tid, vi kan definere som en fortid, en nutid og en fremtid. Der er ikke i den forstand tale om en troens lidenskab, men vi kan derimod tale om, at lidelsen og kærligheden korrelerer med hinanden, ligesom vi i livet må konfronteres med døden. Først dér i dette hæsblæsende hav mellem himmel og jord opdager vi, at livets realiteter ikke erfares med frygt og bæven eller med den lidenskabelige tro men med det menneskelige kød og blod, i hvilket vi har fået livet.

Enhver af tidsmåderne - fortiden, nutiden og fremtiden - er sit eget særlige mysterium. I dem har vi vores eksistens, der er os lige så ufravigelig, som vinden er det. Så når vinden blæser, hvorhen den vil, holder jeg fast i min stav og tager mit nye skridt ud i livet, tillidens ocean.

Paul Tillich skriver om The Eternal Now: >> Han, som var, og som er, og som kommer, begyndelsen og enden. Han giver os tilgivelse for det, der er sket. Han giver os modet til det, som kommer. Han giver os hvile i sit evige nærvær<<.

Med disse ord har jeg i den mere abstrakte og korte form ud fra mit "nutidige (og fortidige-fremtidige) ståsted", givet udtryk for nogle tanker omkring livet og vores eksistens, der er alt for værdifuldt til blot at kunne rummes i et ’Nu’, et øjeblik, og hvad endnu vigtigere er, så er det her midt i vores liv og korrelerende eksistens, at vi må erkende og forstå, det, der var, Er og som kommer og ikke uden for denne verdens grænser.

Jeg er nu nået frem til det sidste og svære punkt, nemlig baggrunden for overhovedet at skrive dette indlæg, hvor jeg siger jer alle tak for de mange gode debatter og mere personlige udvekslinger, der er sket siden min start på religion. dk’s læserdebat januar sidste år. For at kunne tage skridtet fuldt ud i "det faretruende hav", bliver jeg nødt til at holde en pause som debattør. Det kan selvfølgelig synes skørt, men jeg har mine grunde, som jeg ikke skal komme yderligere ind på nu.

Fortsat god debat til jer på Trosfrihed.dk!

Mvh
Anne


_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#273 - 10/04/2008 18:58 Re: At tage skridtet som det, der Var, Er og Kommer.. [Re: ALH]
jmp
Uregistreret

Hej Anne.

Det bedste vi kan gøre er at være der for andre og lade andre være der for os. Hele os, både smerten og glæden. Jeg håber ikke at det lyder for højtideligt, sådan er det ikke ment.

Tak for mange gode debatter, jeg håber at du kommer tilbge på et tidspunkt.
Top Svar Citer
#274 - 10/04/2008 20:21 Re: At tage skridtet som det, der Var, Er og Kommer.. [Re: ALH]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej Anne.

Tak for denne gang, og held og lykke på din vej, Anne. smiler

Kærligst Jan.
Top Svar Citer
#280 - 10/04/2008 21:08 Re: At tage skridtet som det, der Var, Er og Kommer.. [Re: ALH]
Kirsten Offline
ny
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 12
Sted: Frederiksberg
Kære Anne!
Jeg vil ønske dig det bedste i din fremtid og håber for dig, at du når og får det, du har brug for.
Jeg vil ikke selv være at finde ret meget herinde, da jeg døjer en hel del med helbredet p.t. og håber snart at kunne komme ned til sydens sol for at finde kræfter til min fremtid.

Alt det bedste og må Gud velsigne dig og din gerning! smiler

Kirsten
_________________________
Summen af dine ord er sandhed, og alle dine retfærdige bud gælder i evighed. Salme 119:160
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk