annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
4 registrerede ABC, somo, Diana, Arne Thomsen 322 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16487 - 27/12/2013 11:38 Troen lever - bare ikke i kirken
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Det er overskriften på forsiden af dagens udgave af dagbladet Information efterfulgt af ordene:
Citat:
Den personlige tro står fortsat stærkt trods talrige angreb fra ny-ateister. 72,3 procent af danskerne er i dag troende mod 67,6 procent i 1981. Men troen er blevet individuel, og kirken er reduceret til et forsamlingshus ved højtiderne.
Inde i bladet finder man denne artikel (klik): Sekulariseringen udeblev, hvor man bl.a. kan læse:
Citat:
»Flere og flere tror på noget udefinerbart. Gudsbegrebet er blevet udvidet, og vi er ikke blevet mindre troende, bare troende på en anden måde,« siger Peter Lüchau, religionssociolog ved Københavns Universitet, der er medforfatter til en ny videnskabelig artikel om danskernes religiøsitet og spiritualitet.
og
Citat:
Som en af personerne i Ina Rosens interview siger: »Ja, jeg er helt sikkert troende, men jeg tror ikke på den gud, der er lige i den kirke … men man kan godt tro på noget, der er større end en selv, og så er man troende, men det er ikke nødvendigvis en tro, der er defineret i en bog.«
Det er næsten det samme, som jeg ville have sagt - dog med den tilføjelse, at jeg ikke væmmes ved de bedste kvaliteter af de hidtidige former for tro - tværtimod - men erkender at de er for indskrænkede, at man "gik i for små sko".

Til overflod bringer bladet yderligere en artikel om dette emne: Selv ateister tror (klik), der starter med disse ord:
Citat:
Det er forfejlet at tro, at sekulariseringen ligger for enden af menneskets dannelsesrejse mod rationaliteten. Troen er mere fundamental end ateisme og religion. Men vi har glemt sproget for det indre liv, siger kunstneren Kristian Leth
Det kan man vist godt kalde frihed i troen - eller endnu kortere: Trosfrihed smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16488 - 27/12/2013 19:35 Re: Troen lever - bare ikke i kirken [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

... tror egentlig, at det er et spørgsmål om evolution: Vi har som individer haft brug for den autoritet, vi kunne finde i kirken og hos præsten.

Den tid er ved at være ovre, idet mennesket er blevet meget mere tillidsfuld i forhold til egen opfattelse og det ens eget hjerte tilsiger en at tro på. ?

Måske hænger det sammen med, at tiden nu er moden til, at hvert enkelt menneske begynder at mærke sit hjertes intelligens, hvor det før har været hjernen, som dikterede og bestemte, hvad man burde og skulle tro på. ?

Samtidig tænker jeg, at hjertets intelligens netop tilsiger os en høj grad af tolerance overfor anderledes troende og tænkende. ?

Måske en lidt bombastisk overskrift tænker jeg også at emnet har, når det påstås, at troen ikke findes i kirken.

Det er da en sandhed med modifikationer. ... Jeg kender i hvert fald til mennesker, som stadig finder tryghed, ro og mening i at komme i kirken ... og præster, som yder deres bedste i den kristne tro. ...

Kan jeg måske til slut konkludere, at religion/kirken/det ydre hidtil har været bestemmende, mens vort indre legeme/sjælen/hjertet nu omsider er ved at være voksent nok til, at vi tør begynde at TRO på det, det tilsiger én ? ...

m.v.h. - og lidt spekulativt

Zenia



Top Svar Citer
#16491 - 29/12/2013 09:00 Re: Troen lever - bare ikke i kirken [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Käre Zenia.
Troen lever -bare ikke i kirken og ej heller i hjertet, ville jeg tilföje.
Troen lever kun som et fantasifoster i nogle menneskers hjerne, hvordan den har fundet vej skal jeg nok lade väre med at kommentere.
Nu da hjertet også kan udskiftes, med en hjernedöd persons hjerte, kan der opstå nogle mystiske reflexioner, isär hvis en kristen får et hjerte fra en ateist eller muslim eller vice versa, hvis din teori om at hjertet også tänker - styrer os, holder stik.
Heldigvis vil jeg sige, er man ikke i stand til at udskifte hjernen, så ville det da gå helt amok, en person der vågner op med en anden mands eller kvindes hjerne, ville blive den döde persons genganger og det helt uden at vide det, isär hvis en mand fik en kvindes hjerne, eller vice versa, sikke et väl af komplikationer der kunne opstå og så hjälper det ikke at hjertet "siger" sin mening, det ville höjst sansdsynligt forvärre situationen.

Ok det var bare lidt tanker fra min hjerne, her sidst på året.



Redigeret af treram (29/12/2013 09:02)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16492 - 29/12/2013 11:27 Re: Troen lever - bare ikke i kirken [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Jo, jeg er enig med dig Zenia i, at det er for bombastisk at hævde, at troen ikke lever i kirken. Det gør den da, men at den er aftagende, det er vel ikke til at komme uden om blinker

Og lige så klart er det vel også, at traditionel tro ikke afløses af rationalisme og ateisme, men i stedet synes at vokse i form af fornemmelser eller anelser om at være "en del af noget, der er større end en selv", men som vi ikke ved, hvad er blinker
Det kan man da godt, som du gør Treram, kalde "et fantasifoster i nogle menneskers hjerne".
Og en fantasi er jo ikke virkelighed - alligevel eksisterer den - her i verdens og vor egen væren blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16493 - 30/12/2013 07:14 Re: Troen lever - bare ikke i kirken [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Sålänge at staten Danmark står som garant for statsreligionen og stötter den ökonomisk, samt ved ikke at kräve den skal skäre ned på sine udgifter som alle andre statsinstitutioner skal, må folket jo tro der er noget om snakken, der er noget bag om kirkebakken.

Når så samtidigt regeringen bestemmer både eet ene og andet i kirkelige sammenhäng, såsom homovielser mm fölger den autoritetstro befolkning trop, selvom ikke alle accepterer dette, og det er så dejlig let at blive i "troen" når man ikke gider göre sig sine egne tanker, måske fordi man er blevet påduttet troen siden man kunne gå og derfor ikke bruger sin intelligens til at undsige sludderet.

At vi i grunden bare er et pattedyr på et lidt höjere niveau, der har indviklet sig i en fantasiverden med guder og ånder, viser at vi måske alligevel befinder os på et lavere niveau end vore medskabninger, grise, köer elefanter o.s.v. der ikke lider af samme underlige tro på noget uvirkeligt, de er nu ikke så dumme som det troende menneske, de klarer sig fint uden en tro, er jeg sikker på.
Mon de har en mening med livet??, har du ikke en mening med livet er du jo fortabt iflg. de troende og den skal helst väre guderelateret.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af ABC
19/04/2024 13:28
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Stormagter klar til at bruge indefrosne ..
19/04/2024 13:10
Rektor er 'utrolig skuffet og ærgerlig'..
19/04/2024 13:05
Skandaleramt stutteri endte på tvangsau..
19/04/2024 13:04
G7-landene opfordrer i en fælles erklæ..
19/04/2024 12:48
Lars Løkke Rasmussen om morgenens udvik..
19/04/2024 11:49
Nyheder fra Religion.dk