annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 142 gæster og 253 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Troen lever - bare ikke i kirken

Det er overskriften på forsiden af dagens udgave af dagbladet Information efterfulgt af ordene:
Citat:
Den personlige tro står fortsat stærkt trods talrige angreb fra ny-ateister. 72,3 procent af danskerne er i dag troende mod 67,6 procent i 1981. Men troen er blevet individuel, og kirken er reduceret til et forsamlingshus ved højtiderne.
Inde i bladet finder man denne artikel (klik): Sekulariseringen udeblev, hvor man bl.a. kan læse:
Citat:
»Flere og flere tror på noget udefinerbart. Gudsbegrebet er blevet udvidet, og vi er ikke blevet mindre troende, bare troende på en anden måde,« siger Peter Lüchau, religionssociolog ved Københavns Universitet, der er medforfatter til en ny videnskabelig artikel om danskernes religiøsitet og spiritualitet.
og
Citat:
Som en af personerne i Ina Rosens interview siger: »Ja, jeg er helt sikkert troende, men jeg tror ikke på den gud, der er lige i den kirke … men man kan godt tro på noget, der er større end en selv, og så er man troende, men det er ikke nødvendigvis en tro, der er defineret i en bog.«
Det er næsten det samme, som jeg ville have sagt - dog med den tilføjelse, at jeg ikke væmmes ved de bedste kvaliteter af de hidtidige former for tro - tværtimod - men erkender at de er for indskrænkede, at man "gik i for små sko".

Til overflod bringer bladet yderligere en artikel om dette emne: Selv ateister tror (klik), der starter med disse ord:
Citat:
Det er forfejlet at tro, at sekulariseringen ligger for enden af menneskets dannelsesrejse mod rationaliteten. Troen er mere fundamental end ateisme og religion. Men vi har glemt sproget for det indre liv, siger kunstneren Kristian Leth
Det kan man vist godt kalde frihed i troen - eller endnu kortere: Trosfrihed smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Se billederne: 1. maj markeret verden ov..
02/05/2024 00:00
Missilangreb i Odesa igen, igen: 13 er s..
01/05/2024 23:16
Arizonas senat forkaster abortlov fra 18..
01/05/2024 22:07
21-årig kvinde løsladt i mørklagt ter..
01/05/2024 21:51
New York vil føre voldtægtssag mod Har..
01/05/2024 20:49
Nyheder fra Religion.dk