annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15689441
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382369
Et andet syn 1991953
Åndelig Føde 1525882
Jesu ord 1523571
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
0 registrerede 425 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 12 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20658 - 10/05/2016 23:03 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Bodil Lanting skr. i juli 2015 flg. i Udfordringen – hvilket udover linken underbygger din påstand om, at nogen i Venstre fik den sjove idé at def. vort land med en religiøs præference, citat:

regeringsgrundlag ’Sammen for fremtiden’ erklærer, at Folkekirkens særstatus skal bevares.
Danmark er et kristent land, og den evangelisk-lutherske kirke indtager en særstatus som folkekirke.
Sådan lyder indledningen til regeringsgrundlagets korte kapitel om Folkekirken. Teksten siger videre om Folkekirkens særstatus:
”Denne særstatus vil regeringen bevare. Samtidig er det afgørende for regeringen, at der skal være frihed til at tro på det, man vil, så længe det sker med fuld respekt for andres ret til det samme.”
Demokratiet skal styrkes
Mens trosfriheden ikke er til debat, påpeger regeringsgrundlaget, at der er plads til forbedring mht. menighedsrådene. Her er fokus især på menighedsrådsvalg og stemmeprocenter:
”Menighedsrådenes demokratiske legitimitet hænger blandt andet sammen med, at medlemmerne er demokratisk valgt af folkekirkemedlemmerne i sognet.
Men menighedsrådsvalg har over en årrække været inde i en uheldig udvikling med færre afstemningsvalg, lavere stemmeprocent og ikke tilstrækkeligt med opstillede kandidater.
Regeringen vil derfor nedsætte et udvalg om menighedsrådsvalg og fremtidig valgform”, hedder det i Sammen for fremtiden.
Forfulgte kristne
Regeringsgrundlaget lægger op til en reducering af ”de samlede udgifter på udlændingeområdet med mindst 1 mia. kr. årligt.”
Når det gælder udviklingsbistanden skal Danmark fortsat leve op til FN’s målsætning om at afsætte 0,7 procent af BNI, (dvs. bruttonationalindkomsten pr. indbygger).
Men Danmark skal også være en markant global aktør, der kæmper for bl.a. menneskerettighederne og stiller krav til de lande, der modtager dansk udviklingsbistand.
I afsnittet om dansk udviklingsbistand fremhæves især de kristne flygtninge:
”I flere af verdens brændpunkter foregår en systematisk forfølgelse af kristne minoriteter.
Regeringen vil have et særligt fokus på at styrke det internationale samarbejde for at beskytte disse minoriteter”, fastslår regeringsgrundlaget.
Iagttagere bemærker, at man i regeringsgrundlaget ser tegn på hensyntagen til både Dansk Folkeparti og De Konservative, hvis ordfører Mai Mercado i påsken skrev en kronik om, at kristendommen er den bedste religion for Danmark, citat slut.

- Man må selvfølgelig påpege det utålelige i at kristne mennesker forfølges og myrdes p.a. anden tro, ikke mindst får det sikkert mange til at tænke på jødeforfølgelsen i 30’erne, der dog havde økonomiske/politiske motiver men var lige så vanvittig. Pointen ka meget vel være at vise at man tager den slags alvorligt, hvormed man netop skaber en forbindelse mellem demokratiske og kristne værdisyn, altså en ansvarlighed. Man kan sagtens tænke sig, at en større politisk opmærksomhed vil hjælpe på situationen, men det bygger nok mere på et håb, når man ser hvordan fanatiske muslimer opfører sig.
Tak for linket Tikka, som andre end du åbenbart havde noteret sig.. ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (10/05/2016 23:04)
Top Svar Citer
#20659 - 10/05/2016 23:18 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Simon]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899
Jeg ved ikke hvorfra du har den ide, jeg vil bevare kristendommen ...

... men ja længe har det været gentagelser, så fint nok for mig vi slutter her, tænkte selv på at foreslå det.

Så må vi vente og se om politikerne fjerner helligdagsbenævnelserne, hvad jeg kun kan tilslutte mig, så det næste skridt kan blive at kirke og stat bliver adskilt, så vi ikke mere skal benævnes som kristne.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#20660 - 10/05/2016 23:52 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Der stod: Ja hvis du ikke er villig til at revidere trosopfattelser, at udvikle synspunkter om livet med større viden som grund, og således bare vil bevare en gammel overtro der overhovedet ikke udtrykker noget sandsynligt med udgangspunkt i din egen samtid, så bliver bedste analogi faktisk favorisering af en gammel busplan..
Vi må faktisk være beredte til at skrotte meninger, dersom disse kun fylder op som ubrugelige synspunkter – hvilket gælder alt fra korancitater, jesusanalogier og gamle busplaner…

mvh & tak for snak i denne tråd..;)
Simon
P.s.: du ska nok ikke regne med at helligdagene fjernes, dem er folk glade for, men de ka jo heller ikke spille nogen større rolle for dig, dersom du jo er ligeglad med kristendom, måske ligefrem med jesusvennen – stat og kirke adskilles engang ud i fremtiden, dvs. et bureaukrati mindre.
Top Svar Citer
#20661 - 11/05/2016 00:26 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Simon]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

"Man kan sagtens tænke sig, at en større politisk opmærksomhed vil hjælpe på situationen, men det bygger nok mere på et håb, når man ser hvordan fanatiske muslimer opfører sig."

- Jeg opfatter det som at inddrage den kristne tro, og de oprindelige danskere politisk så "vi fylder mere" som folk, imod den udefra kommende forandring som vil komme, i langt større målestok end vi er vidner til nu.

Vi må se hvad der sker, ikke sikkert vi når at mærke til den helt store forandring i vores levetid.

*

"Tak for linket Tikka, som andre end du åbenbart havde noteret sig.. ;)"

- Mener jeg første gang læste det på Ateistisk Selskabs hjemmeside i starten at kampagnen med at udmelde sig folkekirken, hvad jeg også støtter.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#20662 - 11/05/2016 00:35 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Simon]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Selv tak Simon. smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 12 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 11 12 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
25/04/2024 14:21
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Tre forsikringsselskaber skal betale for..
25/04/2024 15:00
Danmark øger militær støtte til Ukrai..
25/04/2024 14:57
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger ..
25/04/2024 14:44
Jonatan Spang tager 'længere pause' fra..
25/04/2024 13:49
Over 100 strandede hvaler reddet i Austr..
25/04/2024 13:25
Nyheder fra Religion.dk