annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Jorden
Hvem er online?
2 registrerede ABC ,(1 usynlig), 317 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#40121 - 19/06/2023 20:27 Filosofi i Trosfrihed
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
På en enkelt planet, ud af flere, omkring en enkelt stjerne, ud af nærmest utallige, i en enkelt galakse, ud af nærmest utallige, i et univers, som der muligvis er flere af – altså dét, vi kalder verden – er der, netop på denne enkelte planet, Jorden, hvad vi kalder liv.
Og blandt de mange arter er Homo sapiens, vi mennesker, en af dem.
Det er vel, helt kort, hvad vi menneskers naturvidenskab har opdaget, og alt dét, de har set lidt af, er for mig et totalt ufatteligt mirakel.
Jo verden er et mirakel, og vi mennesker, som en del af verden, er jo en del af miraklet.

Men hvad er vi mennesker så – i denne fantastiske og ufattelige verden?
Her er det mit indtryk, at vi har haft nærsynsbrillerne på, og at vi ikke har evnet at se længere end til at tro, at vi mennesker er verdens centrum.
Det tror jeg ikke vi er.
Det er i relativt kort tid, at vi mennesker, Homo sapiens har eksisteret – vistnok oprindeligt et sted i Afrika, men siden – som invasiv art – overalt på kloden, hvor der er mulighed for at overleve.

Vi er også en meget opfindsom art – lige fra flager af flintesten til at skære med, til bue og pil, bomber, raketter, beherskelse af ild, motorer med fossile brændstoffer, atomkraft, agerbrug osv. osv. frem til industrialderen, der skader atmosfæren i stadigt stigende grad og skaber et klima, vi meget muligt ikke kan overleve i.

Og desværre: Vore evner til at søge og til at opnå harmoni med den natur, vi er en del af, dem kniber det med.
Måske magter vi ikke at nå en livsstil i harmoni med vore omgivelser, og da vil følgerne meget vel kunne være, at vi uddør.
Det er jo så nu, det skal vise sig, om Homo sapiens evner at tilpasse sig – evner at se udover sig selv – evner at se intetheden i øjnene.

Vi har udviklet mange religioner, men de synes alene at fokusere på mennesker som verdens centrum og handler ikke om harmoni med den øvrige natur (Her er jeg dog i tvivl om daoismen).

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#40123 - 20/06/2023 00:32 Re: Filosofi i Trosfrihed [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Namaskaram Arne

Mon det går fremad for os mennesker...

https://isha.sadhguru.org/in/en/wisdom/article/the-meaning-of-sadhguru

Hvad er et mirakel...

https://da.wikipedia.org/wiki/Mirakel

I bøger er alting muligt, men i virkeligheden vandrer ingen på vandet, eller helbreder dem uden ben osv. Det vil jeg gerne lige slå fast. Er verden en vidunderlig hændelse? Det kan nok diskuteres ler Hvorfor skal vi se intetheden i øjnene? Findes der intet blinker Dejligt at du kaster dig ud i det at filosofere engel Skal vi sætte børn i verden? Har vi et valg? Kan vi leve med konsekvenserne? Hvornår bliver vi voksne og ansvarlige...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#40137 - 22/06/2023 12:33 Re: Filosofi i Trosfrihed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Jeg sluttede mit første indlæg i denne tråd med ordene:
Citat:
Og desværre: Vore evner til at søge og til at opnå harmoni med den natur, vi er en del af, dem kniber det med.
Måske magter vi ikke at nå en livsstil i harmoni med vore omgivelser, og da vil følgerne meget vel kunne være, at vi uddør.
Det er jo så nu, det skal vise sig, om Homo sapiens evner at tilpasse sig – evner at se udover sig selv – evner at se intetheden i øjnene.

Vi har udviklet mange religioner, men de synes alene at fokusere på mennesker som verdens centrum og handler ikke om harmoni med den øvrige natur (Her er jeg dog i tvivl om daoismen).
Det er jo det almindelige for alle arter levende væsener at øge deres antal til det maksimale, der er føde til, og da vi mennesker udviklede agerbruget, var der pludselig føde til ca. dobbelt så mange mennesker - og vi blev ca. dobbelt så mange.
Men vi ser jo også at i-landene får færre børn end u-landene - måske fordi folk i i-landene langt lettere kan bestemme, hvor mange børn de vil have.
Til gengæld er vi mennesker i i-landene stærkt fokuseret på at bruge så mange penge som muligt - Mammon er vores Gud - grådighed og materialisme.

Det er så her, det bliver spændende, om vi kan finde en lykkeligere harmonisk tilværelse.
Vi er fokuserede på at pleje vores krop, men en tilsvarende pleje af vores sind ignoreres generelt.
Så hvordan finder vi en lykkeligere tilværelse med et velplejet sind?
Er det fra det væld af meditationsformer, som findes, at der kunne udvikles en slags folkelig sindspleje, der kunne gøre de fleste af os bedre tilpas og sundere i sindet.
DRTV sender jo Gudstjenester. Kunne det mon være en vej, om de også forsøgte sig med at sendte "Mennesketjenester"?
Er der andre veje til at pleje sindet i os almindelige mennesker?
Bliver vi ikke bedre til det, hænger vi jo fast i "dødsruten": Økonomisk vækst trist

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#40140 - 22/06/2023 16:28 Re: Filosofi i Trosfrihed [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Namaskaram Arne

Hvem er alvidende ler Hvorfor har du svært ved at tænke i andre baner blinker Hvad har vi brug for...








Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#40141 - 22/06/2023 16:57 Re: Filosofi i Trosfrihed [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Jan.
Efter min mening fortjener dine evindeligt gentagne, ultrakorte og irrelevante spørgsmål ikke svar.
Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Sidste år uddelte politiet næsten 4.00..
19/04/2024 08:52
Omstridt stutteri ryger på tvangsauktio..
19/04/2024 08:34
Minister annullerer besparelser på inte..
19/04/2024 08:20
Træværksted brændt ned i Bramming
19/04/2024 08:16
Nyheder fra Religion.dk