Filosofi i Trosfrihed

Indsendt af: Arne Thomsen

Filosofi i Trosfrihed - 19/06/2023 20:27

På en enkelt planet, ud af flere, omkring en enkelt stjerne, ud af nærmest utallige, i en enkelt galakse, ud af nærmest utallige, i et univers, som der muligvis er flere af – altså dét, vi kalder verden – er der, netop på denne enkelte planet, Jorden, hvad vi kalder liv.
Og blandt de mange arter er Homo sapiens, vi mennesker, en af dem.
Det er vel, helt kort, hvad vi menneskers naturvidenskab har opdaget, og alt dét, de har set lidt af, er for mig et totalt ufatteligt mirakel.
Jo verden er et mirakel, og vi mennesker, som en del af verden, er jo en del af miraklet.

Men hvad er vi mennesker så – i denne fantastiske og ufattelige verden?
Her er det mit indtryk, at vi har haft nærsynsbrillerne på, og at vi ikke har evnet at se længere end til at tro, at vi mennesker er verdens centrum.
Det tror jeg ikke vi er.
Det er i relativt kort tid, at vi mennesker, Homo sapiens har eksisteret – vistnok oprindeligt et sted i Afrika, men siden – som invasiv art – overalt på kloden, hvor der er mulighed for at overleve.

Vi er også en meget opfindsom art – lige fra flager af flintesten til at skære med, til bue og pil, bomber, raketter, beherskelse af ild, motorer med fossile brændstoffer, atomkraft, agerbrug osv. osv. frem til industrialderen, der skader atmosfæren i stadigt stigende grad og skaber et klima, vi meget muligt ikke kan overleve i.

Og desværre: Vore evner til at søge og til at opnå harmoni med den natur, vi er en del af, dem kniber det med.
Måske magter vi ikke at nå en livsstil i harmoni med vore omgivelser, og da vil følgerne meget vel kunne være, at vi uddør.
Det er jo så nu, det skal vise sig, om Homo sapiens evner at tilpasse sig – evner at se udover sig selv – evner at se intetheden i øjnene.

Vi har udviklet mange religioner, men de synes alene at fokusere på mennesker som verdens centrum og handler ikke om harmoni med den øvrige natur (Her er jeg dog i tvivl om daoismen).

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Filosofi i Trosfrihed - 20/06/2023 00:32

Namaskaram Arne

Mon det går fremad for os mennesker...

https://isha.sadhguru.org/in/en/wisdom/article/the-meaning-of-sadhguru

Hvad er et mirakel...

https://da.wikipedia.org/wiki/Mirakel

I bøger er alting muligt, men i virkeligheden vandrer ingen på vandet, eller helbreder dem uden ben osv. Det vil jeg gerne lige slå fast. Er verden en vidunderlig hændelse? Det kan nok diskuteres ler Hvorfor skal vi se intetheden i øjnene? Findes der intet blinker Dejligt at du kaster dig ud i det at filosofere engel Skal vi sætte børn i verden? Har vi et valg? Kan vi leve med konsekvenserne? Hvornår bliver vi voksne og ansvarlige...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Filosofi i Trosfrihed - 22/06/2023 12:33

Jeg sluttede mit første indlæg i denne tråd med ordene:
Citat:
Og desværre: Vore evner til at søge og til at opnå harmoni med den natur, vi er en del af, dem kniber det med.
Måske magter vi ikke at nå en livsstil i harmoni med vore omgivelser, og da vil følgerne meget vel kunne være, at vi uddør.
Det er jo så nu, det skal vise sig, om Homo sapiens evner at tilpasse sig – evner at se udover sig selv – evner at se intetheden i øjnene.

Vi har udviklet mange religioner, men de synes alene at fokusere på mennesker som verdens centrum og handler ikke om harmoni med den øvrige natur (Her er jeg dog i tvivl om daoismen).
Det er jo det almindelige for alle arter levende væsener at øge deres antal til det maksimale, der er føde til, og da vi mennesker udviklede agerbruget, var der pludselig føde til ca. dobbelt så mange mennesker - og vi blev ca. dobbelt så mange.
Men vi ser jo også at i-landene får færre børn end u-landene - måske fordi folk i i-landene langt lettere kan bestemme, hvor mange børn de vil have.
Til gengæld er vi mennesker i i-landene stærkt fokuseret på at bruge så mange penge som muligt - Mammon er vores Gud - grådighed og materialisme.

Det er så her, det bliver spændende, om vi kan finde en lykkeligere harmonisk tilværelse.
Vi er fokuserede på at pleje vores krop, men en tilsvarende pleje af vores sind ignoreres generelt.
Så hvordan finder vi en lykkeligere tilværelse med et velplejet sind?
Er det fra det væld af meditationsformer, som findes, at der kunne udvikles en slags folkelig sindspleje, der kunne gøre de fleste af os bedre tilpas og sundere i sindet.
DRTV sender jo Gudstjenester. Kunne det mon være en vej, om de også forsøgte sig med at sendte "Mennesketjenester"?
Er der andre veje til at pleje sindet i os almindelige mennesker?
Bliver vi ikke bedre til det, hænger vi jo fast i "dødsruten": Økonomisk vækst trist

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Filosofi i Trosfrihed - 22/06/2023 16:28

Namaskaram Arne

Hvem er alvidende ler Hvorfor har du svært ved at tænke i andre baner blinker Hvad har vi brug for...








Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Filosofi i Trosfrihed - 22/06/2023 16:57

Jan.
Efter min mening fortjener dine evindeligt gentagne, ultrakorte og irrelevante spørgsmål ikke svar.
Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Filosofi i Trosfrihed - 22/06/2023 18:12

Namaskaram Arne

Er du filosof ler Hvordan vil du opdrage menneskene blinker Skal du ikke stå til ansvar for dit liv...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Filosofi i Trosfrihed - 23/06/2023 18:01

Namaskaram Arne

Mon du kan lade være med at komme med dumme bemærkninger ler Hvem skal lære noget blinker Hvad har vi brug for...

https://isha.sadhguru.org/uk/en/sadhguru/mission

Jeg er stor fan af Sadhguru...

https://isha.sadhguru.org/in/en/wisdom/article/the-meaning-of-sadhguru

Og dette værk...

https://www.toward-the-light.net/

Lad os tale om tingene...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Filosofi i Trosfrihed - 25/06/2023 20:29

Har vi grådige og svinske levende væsenener: Homo sapiens, mon nogen chance for at blive bevidste om, at vi som blot en del af den totale natur på denne klode bliver nødt til at nå frem til harmoni med hele den øvrige natur, hvis vi vil overleve?
Det vil jo kræve en kraftig omlægning af vores levevis.
Men måske kan der udvikles en attraktiv harmonisk livsstil.
I tillæg hertil kunne vi udvikle en global moral om ikke at bringe naturen ud af balance.

I-landenes evne til ikke at overbefolkes er egentlig et lyspunkt, en evne, som nok ikke er set andet steds i naturen, og ville vi hjælpe u-landene op på et mindre fattigt niveau, ville de nok ligeledes kunne undgå overbefolkning.

Og hvad energi angår er det jo allerede lykkedes i et splitsekund at eftergøre solens energiproduktion: 2 brintatomer smeltes sammen til 1 heliumatom samt en masse energi: fusionsenergi.
Kan vi få dét til at køre, siger de kloge, at vi har nærmest ubgrænsede mængder af forureningsfri energi.

Indtil det måske lykkes, har vi jo stort set kun solceller og vindmøller til at stoppe vores usynlige men dødsensfarlige CO2-svineri.
Denne "grønne bølge" er jo stort set alle med på, men det er jo desværre mere snak end handling.

Så spørgsmålet er vel, om vi mennesker evner at udvikle - og håndhæve - en moral, der bringer os i harmoni med den natur, vi jo er en del af?
Verdens væren er jo fantastisk og vidunderlig.
Skal vi mennesker fortsat være en del af den - eller skal vi uddø, som det jo er sket for så mange andre arter?

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Filosofi i Trosfrihed - 25/06/2023 21:12

Namaskaram Arne

Har det nogen betydning for dig om vi uddør ler Er du et grådigt og svinsk væsen blinker Skal vi ikke stå til ansvar for vores liv? Hvordan vil du opdrage menneskene? Skal vi sætte børn i verden? Har vi et valg? Kan vi leve med konsekvenserne? Hvornår bliver vi voksne og ansvarlige...






Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Filosofi i Trosfrihed - 26/06/2023 13:02

Når jeg skriver her på Trosfrihed.dk, er det fordi, det viser sig, at når jeg søger at udtrykke klart, hvad jeg "har på hjerte", så sker der meget ofte en videreudvikling i, hvad jeg ser, tænker og føler, imens jeg skriver - og det føles selvfølgelig berigende.

I denne tråd, der jo fokuserer ganske meget på menneskehedens chancer for at undgå at udrydde sig selv, går det nu op for mig, at vi nok endnu har chancer for at udvikle os fra ikke blot at være Homo sapiens - det tænkende menneske - men tillige at være det harmoni-elskende menneske.
Og så er det jo umagen værd at udtrykke sig skriftligt blinker

Det kunne jo tillige være skønt at komme i dialog med andre, der også har tanker, idéer, holdniger, følelser om emnet:
Har menneskeheden en mulig fremtid?
(Og her er det jo egne ord og ikke video-links, det handler om)

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Filosofi i Trosfrihed - 26/06/2023 15:57

Namaskaram Arne

Hvad lægger du op til ler Skal du bestemme over os andre blinker Hvordan vil du opdrage menneskene? Skal vi ikke stå til ansvar for vores liv? Hvorfor kun kradse i overfladen? Jeg har sat masser af ord på tingene og suppleret med links og videoer. Men lad os se om der dukker andre op med noget på hjertet...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Filosofi i Trosfrihed - 26/06/2023 18:12

Hej Jan.
Jeg fokuserede på menneskehedens muligheder for en fremtid, og på at dét at skrive derom, det hjalp mig videre.
Og jeg sluttede med:
Citat:
Det kunne jo tillige være skønt at komme i dialog med andre, der også har tanker, idéer, holdniger, følelser om emnet:
Har menneskeheden en mulig fremtid?
Hertil svarer du:
Citat:
Hvad lægger du op til ler
Min replik:
En drøftelse af menneskehedens fremtidmuligheder.

Citat:
Skal du bestemme over os andre blinker
Min replik:
Det kunne jeg da overhovedet ikke drømme om. Jeg har jo bare fremført, hvordan dette emne ser ud for mig - og inviteret til dialog.

Citat:
Hvordan vil du opdrage menneskene?
Min replik:
Sådanne intentioner har jeg bestemt ikke, og det er jo heller ikke, hvad der ligger i ordet: dialog blinker

Citat:
Skal vi ikke stå til ansvar for vores liv?
Min replik:
Det er et emne, jeg ikke har været inde på - og et vanskeligt spørgsmål. Ansvar overfor hvem?

Citat:
Hvorfor kun kradse i overfladen?
Min replik:
Det mener jeg ikke, jeg gør.

Citat:
Jeg har sat masser af ord på tingene og suppleret med links og videoer.
Min replik:
Jeg mindes ikke at have set dig udtrykke med dine egne ord noget som helst om det her altuelle emne.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Filosofi i Trosfrihed - 26/06/2023 21:33

Ser, jeg har lavet en skrivefejl i næstnederste linje: altuelle skal selvfølgelig være aktuelle. Beklager.
Arne smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Filosofi i Trosfrihed - 27/06/2023 11:40

Namaskaram Arne

Jeg er glad for din respons tommelop Hvad faldt mig lidt for brystet...

Citat:
(Og her er det jo egne ord og ikke video-links, det handler om)

Hvordan taler jeg med andre om tingene ler Er der mange bolde i luften blinker Hvor skal vi begynde henne? Skal vi sætte børn i verden? Har vi et valg? Kan vi leve med konsekvenserne? Lad os sige, at vi sætter et barn i verden, en pige, og hun bliver voldtaget og myrdet som 15 årig, kan vi så leve med det? Jeg kan godt, fordi jeg er overbevist om, at der er noget efter døden. Hun er ikke stoppet med at eksistere. Det samme gør sig gældende, hvis hun svømmer sig en tur, og bliver spist af en krokodille. Hvad er der sket? Hun har bare forladt vores verden. Måden hun forlod den på er selvfølgelig ikke ønskværdig heart Hvem skal vi stå til ansvar overfor? Er der andre end Gud? Den højeste bevidsthed/intelligens? Hvordan har Gud indrettet livet? Har menneskeheden en fremtid? Som jeg ser det skal vi bare have mennesker som Sadhguru på posterne. Sværere er det ikke at løse verdenssituationen. Som vi sår, skal vi høste...








Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Filosofi i Trosfrihed - 27/06/2023 13:41

Hej Jan.
Endnu en gang demonstrerer du, at du åbenbart ikke kan andet end at stille helt korte spørgsmål i alle retninger - og så at kopiere andres videoer.
Det duer jo ikke til noget i denne tråd cool
Arne.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Filosofi i Trosfrihed - 27/06/2023 14:18

Jeg skrev:
Citat:
Det kunne jo tillige være skønt at komme i dialog med andre, der også har tanker, idéer, holdniger, følelser om emnet:
Har menneskeheden en mulig fremtid?
(Og her er det jo egne ord og ikke video-links, det handler om)
I dag meddeler dagbladet Information:
Citat:
Professor i økologisk økonomi: Små politikforandringer kan afføde store samfundsomvæltninger
Velvære skal erstatte bnp som mål for udvikling, og profit skal ikke længere drive virksomheder, siger professor i økologisk økonomi Julia Steinberger i et interview med freelancejournalist og klimaaktivist Christine Roj. Små politiske skridt skal overbevise folk om, at profitmotivet er utilstrækkeligt
Sandelig en overskrift, der vil noget: Velvære i stedet for bruttonatioalprodukt og profit.

Artiklen fortæller om professor Steinberger:
Citat:
Julia Steinberger er professor på Lausanne Universitet i Schweiz og forsker i koblingen mellem ressourceforbrug og sociale forhold. Hun undersøger, i hvor høj grad fossile brændsler understøtter social sikkerhed og udvikling i vores samfund, og hvordan vi kommer ud over et sådant afhængighedsforhold og mod et socialt sikkert, bæredygtigt samfund. Hun forsker i, hvordan well-being – velvære – kan erstatte bnp som mål for udvikling.
Om hun lykkes er jo ikke til at vide, men alene dét, at hun arbejder på det, det giver da lidt håb smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Filosofi i Trosfrihed - 27/06/2023 14:37

Namaskaram Arne

Er du uden for pædagogisk rækkevidde ler Kan du ikke finde ud af at filosofere blinker Her er lidt inspiration...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Filosofi i Trosfrihed - 27/06/2023 14:54

Jan.
Er du analfabet, siden du ikke magter at udtrykke dine meninger skriftligt?
Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Filosofi i Trosfrihed - 27/06/2023 15:06

Namaskaram Arne

Kan du ikke finde ud af at læse ler Kom nu i gang med at filosofer blinker Det er ikke så svært...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Filosofi i Trosfrihed - 27/06/2023 15:37

Jan.
Så du enten kan ikke eller vil ikke skrive noget selv.
Det eneste, du præsterer, er et kopiere andre.
Det er - i mine øjne - værdiløst.
Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Filosofi i Trosfrihed - 27/06/2023 16:11

Namaskaram Arne

Lad os få en dommer indover ler En med forstand på tingene blinker Det har jeg ikke noget problem med, for selvfølgelig er det i orden, at supplere sine ord med videoer...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Filosofi i Trosfrihed - 27/06/2023 16:48

Jan.
Enig - men du har jo ikke ord!
Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Filosofi i Trosfrihed - 27/06/2023 17:09

Namaskaram Arne

Skal vi ikke bare lade dommeren afgøre det ler Hvor mange ord er der brug for blinker Kom nu op i omdrejninger...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Filosofi i Trosfrihed - 27/06/2023 17:48

Namaskaram Arne

Hvad har du rodet dig ud i ler Kan du ikke tåle at tabe ansigt blinker Er du et fantastisk menneske med mange evner...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Filosofi i Trosfrihed - 27/06/2023 18:05

Jan.
Så find dog en dommer! Men det kan du jo heller ikke cool
Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Filosofi i Trosfrihed - 27/06/2023 18:18

Namaskaram Arne

Måske dukker der en op ler Hvem ved blinker Nu vil jeg lade dig sejle videre...




Your friend forever

Jan