annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15695368
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382881
Et andet syn 1992346
Åndelig Føde 1527327
Jesu ord 1523896
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
0 registrerede 426 gæster og 174 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13513 - 15/08/2012 23:58 Hvorfor er det så svært?
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hvorfor er det så svært blot at sætte sig ned og være stille?

Hvorfor tænker og taler vi hele tiden?

Hvorfor er det så svært at forstå, at når vi taler så giver vi udtryk for det allerede kendte?

Kun når vi er stille og lytter er vi åbne for det ny og det ukendte, kun når vi lytter forstår vi.

Tanken kan aldrig forstå. Det vi ser og hører bliver til erindring og af denne erindring fødes tanken. Vi kan ikke tænke på noget vi ikke ved i forvejen for tanken er sit eget indhold, erindringens reaktion, det gamle, det kendte - som de forlænge siden kaldte det døde.

Kun når tanken er stille fødes det andet - dette andet kan så bruge tanken til at udtrykke sig selv.

Hvis du nu satte dig ned og ingenting foretog dig, selv ikke tænkte hvad tror du så der ville ske?

Så ville du se, at alting er en illusion, der findes kun virkeligheden - det nuværende - som er allevegne omkring dig.

Lige nu. Og ingen andre steder.

Stilheden er en evig og uendelig bevægelse, for at kunne følge den må tanken, erindringen, være stille og opmærksomheden tage over. smiler
Top Svar Citer
#13514 - 16/08/2012 08:46 Re: Hvorfor er det så svært? [Re: Michael]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hvorfor påstår du hele tiden at det er så svært at bare sætte sig og være stille.
Jeg elsker at bare sidde stille og kigge ud på "min" skov i baghaven der strækker sig til Hallandsåsen, helt stille kun afbrudt af fuglenes leg og kvidren og måske der kommer et rådyr forbi og kigger nysgerrigt på afstand, inden det forsvinde ind mellem træerne igen.
Efter et langt liv med masser af medarbejdere at tage sig af, med telefoner der skulle svares dagen lang, med projekter der skulle udarbejdes, medarbejdere der skulle instrueres o.s.v.nyder man stilheden endnu mere som pensionist i den skønne skånske natur, hvor Gøngerne tidligere huserede.

Men du vil også have at man lytter, skal man lytte må der være nogen der taler, så ikke alle kan være stille, hvis det ikke bare er naturen du skal lytte til og det kan man jo også, naturen har mange lyde, som du også kan nyde i din stilhed.

Når du sidder der i stilheden, dukker der muligvis episoder op fra det for længst hengangne liv, ting der er sket og har haft indflydelse på dit liv, det sker da tit for mig, så at stoppe tankevirksomheden helt er muligvis ikke helt så let, der dukker altid noget op som du ikke har tænkt over i mange år.

Og det er faktisk meget sjovt, at glemte episoder pludseligt dukker op fra nowhere, som et overraskende moment du så kan glædes over.

Så virkeligheds verden findes blandt os, det er ikke bare en illusion.

Og nu skinner solen over Skåne og sikkert også over Danmark, så lidt sommer fik vi da.





Redigeret af treram (16/08/2012 08:47)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13515 - 16/08/2012 09:43 Re: Hvorfor er det så svært? [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Dine ord om i stilhed at lytte, får mig til at tænke på, hvad jeg tit har set - og også selv har oplevet - på små græske caféer, når man sidder udendørs på en af de ikke særligt magelige stole - og går i stå med tankerne.
Det kan f.x. være en lille gråspurv, der hopper rundt mellem borde og stole og finder brødkrummer, mens tiden også går i stå, og det blot er ren væren, og mens de sidste - og de bedste - dråber af den lille kop græsk mellemsød kaffe samler sig over bundfaldet.

Det minder mig også lidt om van Goghs café billede, som jeg synes har en lignende stemning - især hvis man sætter sig ved det bord, der er nærmest i billedet på stolen til venstre blinker



M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13517 - 17/08/2012 00:03 Re: Hvorfor er det så svært? [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Ja Arne.

Dette er det vanskeligste at samtale om, for det er det Højeste.:)

Men Van Gogh er et godt eksempel, hans liv og ikke mindst hans billeder.

Hvis du kigger på hans billeder, så ser du tomheden.

Denne tomhed er virkeligheden og af denne tomhed opstår jublen som en reaktion på enhver udfordring.

Dette er kærligheden eller - som den gamle vismand sagde:

Den tomme skål er uudtømmelig. smiler
Top Svar Citer
#13524 - 18/08/2012 00:31 Re: Hvorfor er det så svært? [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Jeg er altid lidt i tvivl, om jeg nu har forstået dig ret, men det ku' jo se ud til, at det har jeg denne gang blinker

Du bruger ordet og begrebet: tomhed.
Det er jeg lidt utilpas ved; ordet virker umiddelbart på mig som både noget koldt og som noget værdiløst, men det trøster jo, at du siger, at denne tomhed føder jubel og kærlighed.

Men hvis det er tomhed for tanker, så er jeg med, og netop sådan synes jeg, jeg oplever van Gogh's café-billede (og mine egne græske caféoplevelser).

Og jo mere jeg "går ind i" Vincent van Gogh's café, jo mere nyder jeg den tankeløse stemning af ro, varme og harmoni - både i caféen og udenfor - mennesker på gaden, lyset i vinduerne oppe i bygningerne, gadelygterne højt oppe - og stjernerne allerøverst.

Så kan jeg godt følge dig i en stille jubel og en varm altomfattende kærlighed.

Buddhisterne taler jo også om tomhed, som en kvalitet - og det gør jo for resten også naturvidenskabsfolk: det tomme rum - som slet ikke er tomt smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Østre Landsret evakueret på grund af b..
26/04/2024 09:58
To mænd anholdt i nordjysk narkosag
26/04/2024 09:42
SAS tabte én milliard svenske kroner i ..
26/04/2024 09:09
Nordjysk kommune beder Christiansborg om..
26/04/2024 08:48
Korruptionssag i Ukraine: Fratrædende m..
26/04/2024 08:03
Nyheder fra Religion.dk