annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
0 registrerede 408 gæster og 273 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 45 af 80 < 1 2 ... 43 44 45 46 47 ... 79 80 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9909 - 29/08/2010 13:12 Re: Et andet syn [Re: Anonym]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Også tak fra mig for den poetiske beskrivelse af Helligåndsskallen (som jeg også forsøgte at Google uden resultat). Jeg elsker symboler med dybde og sjæl i, og især de symboler, jeg får øje på i naturen, og som muligvis kun for mig får en "hellig" betydning. At få øje på et kors i toppen af et grantræ, en sol i en sten eller en stjerne i en blomst er altid til stor glædefor mig.

Og med hensyn til at bruge ordet Gud, som Arne skriver, så benytter jeg faktisk også mindre og mindre ordet "Gud". I min mund og i mine ører kommer det nemt til at lyde "fladt" og unuanceret og totalt uden poesi og fantasi.

Knus fra RoseMarie
Top Svar Citer
#9911 - 29/08/2010 13:48 Re: Et andet syn [Re: RoseMarie]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
Gud er poeten i vores liv. Gud er poeten der gør at vi formår at se mere end hvad der er med det blotte øje (at se med hjertet); gud er så at sige det tredie øje, og Guds ord er poesien i vores liv, det er herfra fortryllelsen og eventyret kommer med ind over.

Erotik (forelskelse) og poesi har altid været knyttet sammen, lyt blot til digterne og sangskriverne.

Sammen med Gud (Gud der er ordet; i Kristus kommer Gud os mennesker nær i det Ord, som svarer til Gud selv) er vi selv med til at digte vores liv, skrive vores liv. De ord vi bruger og de tanker vi gør os og de handlinger de sætter igang, er med til at skabe vores liv. En god poet (god Gud), god poesi, kan være med til at fortrylle vores liv og ændre vores kurs, vej her i livet.

"vi ser ikke tingene som de er, men som vi er"

Gud forstået som kærlighed, ser os som vi er, ser os med hjertet.

At møde et menneske der forstår at se om bag tingene, se mere end hvad det blotte øje formår at se, er lykken. At møde et menneske med et aktivt tredie øje er sagen, et menneske der tænker med hjertet, uden at det dermed behøver at ende op i kønsløshed og a-seksualitet på den ene side eller hovedløshed og tankeløshed på den anden side.



Let your soul be your pilot. (Sting)

The eyes are the mirror of the soul. (Shakespeare)



Mennesket lever ”i” betydninger, altså i det som har logisk, æstetisk, "etisk" og "religiøs" gyldighed. Dets subjektivitet er gennemtrængt af objektivitet. I ethvert møde med virkeligheden er individets og verdens struktur til stede i indbyrdes afhængighed. Det mest grundlæggende udtryk for det er sproget, som giver mennesket evnen til at abstrahere fra det konkrete for derefter at vende tilbage til det konkrete, fortolke det og forvandle det. Det mest vitale af alle væsener er det, der i kraft af ordet er frigjort fra at være slave af det givne, af Nu'et (Heidegger og Tillich og ja HansKrist og Cro magnon menneskets fortrin i forhold til Neanderthaler mennesket mener mange antropologer at det takket være sproget ikke var prisgivet Nu'et).

Gud der som poeten i vores liv, kalder på det der ikke er til, så det bliver til. Sammen med Gud der er Ordet, digter vi selv vores liv, skriver vi selv drejebogen; udstyrer vi vores liv med betydning og mening og værdi og ikke mindst kærlighed. Hvis nu denne drejebog blev filmatiseret til en helaftensfilm, gad vi så gå ind og se den? Ville det være en sort hvid film, ville der være mange tekniske uheld undervejs, hvor skærmen gik i sort (kæden sprang). Ville det være en krimi eller en gyser, eller en halvkedelig social realistisk dokumentar udsendelse. Ville det være meget en naturfilm, eller ville den være blottet for erotiske scener. Ville den være forbudt for børn under 16 og ville der forekomme scener som kunne virke stødende og umoralske? Krig og fred; krig og kærlighed. En gangsterfilm? Tagedie en komedie? Et lystspil, en c-film. Eller ville den have klasse som familien Sommer.

Et vigtigt spørgsmål at stille sig selv, er hvem der skriver denne drejebog. Hvem digter dit liv?

Forældrene og skolesystemet Danmark, og uddannelsesinstitutionerne og arbejdsmarkedet gør deres til at overtage og nedskrive dit liv. Hvis du vil have dit liv opSkrevet og til at fungere, må du selv igang sammen med Gud der er Ordet, det ord der kalder på det der ikke er til, så det bliver til. Ordet der kalder de døde og sovende til live igen. Har du hørt dette KALD, føler du dig KALDET?

Som Baghwan sagde, hvis ikke kærlighed, forelskelse og sex kan vække dig er alt håb ude. Og så må vi sige; lad de døde begrave de døde.


mange kærlige hilsner HansKrist.

PS:

jeg burde skamme mig over mit indlæg, som en lidt for sentimental (idealistisk og romantisk) til mig og mit temperament.

Derfor kan følgende gran salt til anbefales:

samspillet mellem den himmelske (forelskelsen) og den jordiske kærlighed (ægteskab og seksualitet)

eller mellem stræben efter erkendelse (idealisme og romantik) og stræben efter legemernes forening (seksualitet og det konkrete (psykoanalyse og dialektisk materialisme))

er et tema i vesteuropæisk tænkning siden Platon


at turde elske og ikke romantisere kærligheden men praktisere kærligheden er svært, meget svært

lykkes det en at bryde de barrierer i ens opdragelse der forhindrer en i at elske, ja da ændres også ens næstekærlighed

og man får nye øjne at se på andre mennesker med, man føler pludselig med alle man møder på sin vej, ser deres skæbner

ser deres behov for kærlighed, ser deres savn og længsel, og man ser andres succes og vellykkethed på området

men det kræver mod, stort mod ikke at romantisere kærligheden, og praktisere den i stedet for, og dette er ikke for børn

det har Suzanne Bjerrehus lært mig, og jeg gir hende ret
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#9912 - 29/08/2010 13:58 Re: Et andet syn [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Tak til Rose Marie for responsen. ... Gud er for mig = Far ... og det har jeg det rigtig godt med. smiler

Du vil måske også nyde denne her fra mit liv:

For få år siden havde jeg netop læst Niels Chr. Hvidts bog om mirakler, da en veninde (som jeg ikke havde talt med i ca. 3 år) ringede til mig.

I samtalens løb fortæller hun, at hun skal til Grækenland på et kursus i ikon-maling. ... Jeg spørger, hvor hun skal opholde sig, og da hun nævner stedet, spørger jeg: "Er det da ikke lige dér i nærheden, Hvidt har beskrevet en madonna, som giver vidunderlig olie fra sig?" Og jo, det viser sig at være tilfældet, og hun siger, at hun selvfølgelig vil tage det som det vink fra det Guddommelige, som vi begge opfatter, at det er ... og besøge stedet. ...

Jovist, der er da "nogen", som trækker i trådene

TROR jeg på. smiler

M.v.h.
Zenia (åndeligt navn) og Esther (mit navn i mit nuværende liv)

k.h.
Zenia Læg venligst mærke til at selvom der ikke vises nogen forumkode- eller smileyknapper, er de stadig brugbare

Rapporter debat som afsporet

Top Svar Citer
#9913 - 29/08/2010 14:00 Re: Et andet syn [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

vær sød at se bort fra de sidste linier (ved ikke, hvad som skete her?)
Top Svar Citer
#9914 - 29/08/2010 14:07 Re: Et andet syn [Re: Anonym]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
Esther for helvede da,,,

du er sgu for meget,,, du er om nogen religiøs, overtroisk, ja du tror om alt og hopper på alt (derfor Zenia)

du er grænsepsykotisk religiøs i hovedet,,,

du mangler struktur,, alt flyder over i noget guddommeligt for dig, og du kan ikke forbinde dette det guddommelige med noget som helst andet end guddommelighed. Modsat mig, dersom jeg kommer ind på noget med Gud og det guddommelige, så formår jeg at forbinde det med noget konkret. Ja du er dygtig HansiKristi og meget, meget, anderledes end Esther Zenia,,, som selvfølgelig da hun hopper på alt også var en tur omkring numerologi for at hente navnet Zenia.


mange kærlige hilsner HansKrist.

der gengælder Esther Zenia's kærlighed for mig med min for hende

ja jeg elsker også dig Esther Zenia


men du er sgu godt nok for meget
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 45 af 80 < 1 2 ... 43 44 45 46 47 ... 79 80 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Trump går efter 'absolut immunitet' ved..
26/04/2024 02:37
USA er gået i gang med at bygge midlert..
26/04/2024 00:31
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Nyheder fra Religion.dk