annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
0 registrerede 443 gæster og 132 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 18 < 1 2 ... 15 16 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#40736 - 15/08/2023 14:38 Re: Bibelen for Ateister [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Hanskrist

Hvad stiller vi op med dig ler Hvem ved blinker Her er nogle interessante og inspirerende videoer, som vi kan beskæftige os med, hvis du har lyst? Jeg er ikke professor i psykologi, men har levet livet, og overvundet mørket heart Den sidste video bringer noget nyt på banen inden for bevidsthedsforskning...










Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40739 - 15/08/2023 15:01 Re: Bibelen for Ateister [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Jan ABC:

Den sidste video bringer noget nyt på banen inden for bevidsthedsforskning...


😂😂😂

Jan ABC er det VML eller AA der har hjulpet dig til at overvinde mørket?

Jeg kan spore en forandring og fremgang med dig. Men som sagt det kunne også kun gå fremad.

Men stadig tror jeg at Arne og vi andre er lidt skræmt over din stil - din måde at kommunikere på.

Det er skræmmende så meget ufordøjet stof du hele tiden kaster i hovedet på os helt ude af kontekst til hvad vi drøfter.

Vi mangler at du tilegner dig gennem forståelse det stof du kaster i hovedet på os andre. Hvad mener du selv om alt det du kaster i hovedet på os andre???


PS:

Det er meningsløst og useriøst alle de mange længere videoklip du bringer i stort set hver eneste indlæg. Du spammer debatten som også Gerth gør - men dog har I hver jeres måde at spamme på. Gerth gør det ved at skrive mange ulæselige indlæg og bruge Trosfrihed som hans private kladde dagbog hvor hver eneste tanke der dukker op i hovedet på ham findes at være relevant at bringe her på Trosfrihed.

Dette være sagt - så skal I begge blive ved med at være dem I er - og sådan som I er - det er blot jeres handlinger der skal kigges på. I er okay som I er - blot er jeres handlinger (måden I bruger Trosfrihed på) kritisabelt - og I kan begge gøre det bedre uden at noget "går af jer" (uden at I mister eller taber jer selv) af den grund.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#40741 - 15/08/2023 15:13 Re: Bibelen for Ateister [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Hanskrist

Hvad stiller vi op med dig ler Hvem ved blinker Måske skulle du drikke nogle øller, og holde lidt igen med løbeturene...
















Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40749 - 15/08/2023 19:07 Re: Bibelen for Ateister [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, i dit indlæg #40729 - 14/08/2023 19:08 inddrager du Carl Gustav Jung.
Jeg har set på hvad Wikipedia siger om ham:
Citat:
Jung understreger, at psykologien ikke udtaler sig om, hvorvidt der findes noget metafysisk. Den udtaler sig heller ikke om, hvad dette metafysiske i givet fald er (f.eks. Gud eller engle). Det metafysiske har kun relevans for psykologien for så vidt som mennesket som et psykisk væsen fremsætter udsagn om det metafysiske. Disse udsagn forsøger psykologien så at forklare ud fra psykologiske metoder. Den vil betragte udsagnene som menneskeligt bestemte. Den vil ikke udtale sige om den absolutte sandhed af disse udsagn. For det vil være at bevæge sig ud over psykologiens område og ind på troens område. Når psykologien beskæftiger sig med religionen, beskæftiger den sig kun med den som et psykisk fænomen.
Og Wikipedia fortsætter:
Citat:
Som privatmand har Jung derimod lov til at bevæge sig ind på troens område og udtale sig om det metafysiske.
Og her konkluderer Wikipedia:
Citat:
Jung har altså et dobbelt Gudsbegreb: 1) Gud som en arketype i menneskets psyke og 2) Gud som en metafysisk størrelse (Gud selv).
Gudsarketypen beskriver han som den arketype, der har den højeste ladning af psykisk energi. Eller sagt på en anden måde: Det er den arketype, der er ladet med den højeste grad af følelsesintensitet, og som derfor virker kraftigst på jeget. I et brev skriver han:
”Jeg synes, at alle mine tanker kredser om Gud, som planeterne om solen, og, som disse af solen, uimodståeligt bliver tiltrukket af ham.”
Denne Gudsarketype ser Jung som identisk med selvets arketype. Den opfattelse ser han bekræftet i mystikkens identitetsmotiv – det motiv, der går ud på, at det inderste jeg opleves som identisk med Gud. Identitetsmotivet findes i alle kulturer. Det findes f.eks. både hos den kristne mystiker Meister Eckehart og i den hinduistiske skriftsamling Upanishaderne. Identitetsmotivet er altså kollektivt stof – stof fra det kollektive ubevidste.
Gudsarketypen indeholder betydningerne ”helhed”, ”enhed” og ”modsætningernes sammenfald”. Enheden skal forstås på den måde, at modsætningerne er ophævet som modsætninger og eksisterer i en harmoni.
Jeg kan egentlig godt følge alt dette, men dét, der undrer mig, er, at verden tydeligvis opleves som en selvfølge - samt at det guddommelige opfattes som en person.
For mig er verden ikke en selvfølge, men et ufatteligt mirakel - og det guddommelige tror jeg ikke på kan spærres inde i en personskikkelse.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#40752 - 15/08/2023 21:00 Re: Bibelen for Ateister [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Spændende læsning om Jung.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 18 < 1 2 ... 15 16 17 18 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:12
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Israelsk ambassadør er bekymret for sik..
27/04/2024 07:20
Rusland har ramt energianlæg i tre ukra..
27/04/2024 07:18
Russiske natangreb på Ukraine sender po..
27/04/2024 05:40
Houthibevægelsen rammer britisk olieski..
27/04/2024 04:45
Canadisk provins begrænser afkriminalis..
27/04/2024 03:26
Nyheder fra Religion.dk