annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 18 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31487 - 05/02/2021 15:20 Re: Spørgsmål [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: ABC
Hvad står der i bibelen...

Har vi ikke altid været Guds børn...


Altid???

Hvor læser du det?

… men - nu skal man jo som udgangspunkt først tro, at gud eksisterer, men nej det tror jeg ikke, biblen giver rum for, at vi alle altid har været guds børn - men Jesus mente, at den gud biblen omtaler som den eneste sande gud, var hans far.

Dette barn far forhold inkluderede Jesu sine udvalgte disciple* i, da de bad ham om, at lære det at bede, fordi de skulle bede: vor far/fader vor … … men … Jesus Kristus var jo også søn af Kong David og Abraham (Matthæus 1:1) – men dog uden at være barn af dem.

* man kan så derved sige at gud kan adoptere mennesker som sine børn (?) - hvis de er udvalgte … dem der omtales som de hellige.

… men om de var guds bedste børn … ??? - Paulus der mente sig udvalgt, var vel før sin omvendelse ikke guds bedste barn - trods det han troede han handlede til guds ære ved at forfølge og billige drab på de som fulgte Vejen

Nu er der så tilmed ”den krølle” - at det er helligånden der er far til Jesus.

Jesus er barn af Helligånden på jord men er også den himmelske guds ånds enbårne søn da han bibelsk er skabt før alt andet … det er altså ånden som skaber far barn forholdet for de udvalgte og kaldede. (?)

***

Top Svar Citer
#31488 - 05/02/2021 17:05 Re: Spørgsmål [Re: Tikka]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Tikka

Hvorfor er vi Guds børn...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-5/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-v/

Står der ikke noget i bibelen om Guds forhold til os mennesker? At vi er hans/hendes børn...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31489 - 06/02/2021 00:18 Re: Spørgsmål [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
Står der ikke noget i bibelen om Guds forhold til os mennesker?

Thjooee …

Han elskede verden så meget …

… og mennesket kun kan komme til ham gennem Jesus …

Så er han jo skaberen, og derved ejeren af det skabte, og den, der med sin ånd kan drage og forme mennesket.

***
Top Svar Citer
#31491 - 06/02/2021 12:24 Re: Spørgsmål [Re: Tikka]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Tikka

Jeg holder mig til dette...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-5/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-v/

Men vil da gerne have en bedre forståelse af det der står i bibelen...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31497 - 06/02/2021 16:45 Re: Spørgsmål [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

ja mange forståelser – og sjovt at der i daglig tale kan indgå stof fra bibelen der bruges helt naturligt, så som ordet skabning – kan man jo ikke bruge hvis man ikke tror på en skabende gud … og hvad siger du til vendingen: gud fader bevares - som bruges negativt … underligt når biblens gud forstås som evig i nu´et, og derfor om sigselv siger han er.

Det med at sige at nogle ikke var guds bedste børn blev brugt om voksne i min opvækst, men tror også den kristne tro var langt mere udbredt i samfundet tidligere end som i dag, hvor der i Danmark er flere trosretninger – og hvor ateisme nu er ok. Det var det bestemt ikke, da jeg var barn. Ja vi talte simpelhen ikke om den mulighed at gud ikke fandtes – ja faktisk talte vi heller ikke om gud -

Meget blev videregivet fordi de voksne havde lært det, og fordi ingen ville skille sig ud og derved blive stemplet som underlig – noget jeg oplevede som social kontrol

Eksempelvisi holdte vi jul i mit barndomshjem, fordi vi ikke kunne komme uden om det, forklarede min mor.
Sådan var det bare. Også dåb og konfirmation. Der blev ikke stille spørgsmål til disse traditioner som jo også gav et vist sammenhold i familien, og kernefamilien var jo samfundets grundpille hvor kristendommen havde stor indflydelse på befolkningen, herunder uddannelse/skolegang - før kvinderne kom på arbejdsmarkedet

Måske det er manglende tro – kristendommens indflydelse/magt over den enkelte og samfundet der har muliggjort singleliv … jeg tænker også at singlelivet fremmer egoismen og derved svækker fællesskabet, også sværere for den enkelte at ”hører til” - førhen var det ikke noget man sådan skulle kæmpe for, fordi man hørte til fra fødslen af i familien, hvis man vel og mærket ikke ”trådte ved siden af” - eller bare gik sin vej/brød ud af hele cirkuset.

Hvad mener du om en livsforståelse uden en skabende gud- tænker jo man som folk skal ha noget fælles/samlende og der er håndbold og fællessang jo ikke nok.

***
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 18 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk