annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 24 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8328 - 07/12/2009 13:29 Re: LÆNGSEL [Re: ALH]
Anonym
Uregistreret

Kære Anne,

Vi er flere anonyme på debatten. Og ja, jeg har også set Thomas præsentere sig - i hvert fald én gang, nemlig i sit farvel til Ole Bjørn.

Jeg vælger at beholde min anonymitet af flere grunde. Og det ønsker jeg respekteret og ikke nedgjort.
Top Svar Citer
#8333 - 07/12/2009 14:49 Re: LÆNGSEL [Re: Anonym]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære anonyme,

jeg har egentlig ikke nedgjort dig eller andre anonyme (og måske var det heller ikke det, du mente), blot tilkendegivet, at jeg faktisk troede, at Thomas havde lagt op til at være Thomas, da han har præsenteret sig et par gange, men jeg har samtidig respekteret anonymiteten.

Det eneste jeg af flere grunde kunne ønske var at kende lidt forskel på anonymes indlæg..

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8334 - 07/12/2009 15:46 Re: LÆNGSEL [Re: ALH]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Åh, Hans, din selvopblæste nar


Hov hov Anne,,, respekt for de ældre og vise synes jeg ikke du viser her.

Når ret skal være ret, så var det nu Bjørn og undertegnede der kunne finde Thomas som en nål i en høstak når han gemte sig som anonym, lang tid før du var i besiddelse af denne religionsfilosofiske skelneevne. På det tidspunkt var det ikke ligefrem religionsfilosofisk klart blik og overblik der kendetegnede dig og du var ofte på noget af en slingrerkurs dengang. Så jeg vil stadig tillade mig at sige det var de 2 gamle der først gennemskuede hvordan disse indlæg var komponerede over nøjagtig den samme logik gang på gang.

Og disse sentimentale alkoholiserede pubertets og teenager fuldebøtter i Jesu ord drikkeri er her stadig på debatten. Og selv Jan Sero er begyndt at drikke sig fuld i dette sodavands spiritus orgie for teenager.

Det er rigtig du deltager ikke så meget mere i disse sodavands orgier i Jesu ord drikkeri.

Men endnu tilhører du ikke de store og voksne tunge drenge! Der er stadig alt for meget pubertetsskrål i dig (sentimental mink demonstration og Jesu barn lille-pige julehalløj tilbage i dig). Der er lang vej til toppen endnu for dig du gæve teologi tøs, så klem på. Den dag du tar på jagt med Kræn-p og skyder et par dyr og den dag du afliver mink og pelser dem, da ka vi tales ved igen min ven og du vil bliver nævnt sammen med de helt store.

mange kærlige hilsner Hanskrist.

PS:

Thomas afholder sammen med anonyme og Jan Sero pubertets disko teenager fest på lørdag, hvor alle vil få lov til at drikke sig kanon plørefuld i Jesu ord. I vil kunne risikere at blive så fulde at I vil komme til at elske selv Hanskrist. Hara hara hara Jesus. Og Jan Sero kommer og spiller EKIM alt er kærlighed og slutter af med Alt er Ånd til at gå hjem på.

Så er det vist sagt en gang for alle, mere alkoholiseret kan fornuften da vist ikke blive.

Arne Thomsen kommer med et ortodox indslag om at Gud er langt ude i det uvæsentlige og Jan Sero vil med sin lille stemme, bevise at Arne har ret i kvantefysisk forstand.

Der bliver drøn på.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#8337 - 07/12/2009 16:28 Re: LÆNGSEL [Re: ALH]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Anne - ALH.

Jeg glæder mig over dit svar til mig - "Godt ord igen" smiler

Jeg kan da heller ikke udelukke, at jeg måske har overreageret på, hvad du skriver.

Det første, jeg opfattede som gudsbespottelse var Hanskrists ord:
Citat:
"Dermed trækker Jesus Gud ind på den bane eller banehalvdel hvor Gud hører hjemme, nemlig ikke nogen kosmisk Gud, men Gud som vores far, altså menneskets Gud."

"Overdommeren", Hanskrist, føler sig øjensynligt berettiget til at afgøre, at Jesus har bestemt "hvor Gud hører hjemme"!

En formulering - ikke så meget anderledes - kom du ret hurtigt derefter med:
Citat:
"Det guddommelige skál ned på det niveau! Jeg har overordentlig svært ved at forstå, at du kan reagere så hudløst på ordet, Faderen og ham . Herre Gud, det er jo bare en sprogliggørelse på baggrund af troens oplevelse: En oplevelse af, at Gud er som en retfærdig far (eller omsorgsfuld mor). Hvis ikke vi er i stand til at opleve og tale om denne, Gud, forekommer denne mig som noget, der er langt væk, noget guddommeligt eller åndeligt, som i virkeligheden ikke har så meget at gøre med vores virkelighed."

- "Det guddommelige skál ned på det niveau!"

Det er lige før, jeg kunne forestille mig, at:
"Gud, hvor smager den kage godt!", også kunne være acceptabel som udtryk for en nærværende Gud - i et "Hattedame-selskab" hos "det bedre borgerskab" blinker

Men uanset hvad Hanskrist mere præcist mener med de udtalelser, han kommer med, så skal de selvfølgelig have lov at være her - som hans opfattelse - og det samme gælder selvfølgelig dine opfattelser - ligesom det på lige fod gælder bl.a. mine opfattelser.

Og uanset dette, så kan jeg ikke gøre mig fri af at opleve især Hanskrists, men også i høj grad dine udtalelser, som en form for bespottelse af det guddommelige - en trækken det ned på et mere let håndterligt og - i mine øjne - vulgariseret plan.

Og det har jeg jo lov at mene - ligesom du har lov at mene noget andet.

Hvis jeg har forstået både Hanskrist og dig ret - velvidende at I ikke mener det samme - så er det spørgsmålet om det guddommeliges transcendens (overskridende grænserne for det sanseligt erkendelige) der synes at vække ubehag - vistnok især begrundet i en påstand om, at transcendens udelukker det gudommelige nærvær.

Her kunne jeg have lyst at pege på en af sufismens fædre indenfor islam: Ibn al-Arabi fra 600-tallet (omtalt af religionsforskeren Mircea Eliade i "De religiøse ideers historie", bind 3, side 119-121, ISBN 87-0061331-2), men det må jeg nok hellere opgive, da hans mystik i hvert fald for mig ikke er så ligetil at følge.

Imidlertid overbeviser det mig om, at det uendeligt ufattelige og det absolutte nærvær blot er to fuldgyldige sider af det samme.

Det er derfor for mig fuldstændig absurd at "jamre" over fjernhed smiler

Du bruger udtrykket: "- hvad 'Gud' er for en størrelse".
For mig er det guddommelige ikke "en størrelse".
Du er selvfølgelig i din gode ret til at bruge det udtryk, men på mig virker det vulgariserende - gudsbespottende - beklager.

Din påstand: "Gud er Gud-med-os-midt-i-denne-verden.", er igen for mig at indskrænke det gudommelige - og jeg er temmelig sikker på - bl.a. gennem samtaler med en dygtig (både åndeligt og håndværksmæssigt) Ikon-maler, at det ikke lige er et så indskrænket guds-begreb (set med mine og hans øjne), der inspirerer ham.

Til slut blot dette:
Jeg glæder mig over, at vores gensides forståelse (og dermed mener jeg selvfølgelig ikke enighed) er blevet bedre igen.

Dit Tillich-citat denne gang kan jeg nikke genkendende til, synes jeg.

Det er jo ikke noget, jeg har læst, men noget, jeg synes, jeg har oplevet - endda ganske ufortjent - og som jeg kunne ønske enhver - og så er det så dejligt fri for at være indviklet - eller logisk smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (07/12/2009 16:29)
Top Svar Citer
#8340 - 07/12/2009 17:44 Re: LÆNGSEL [Re: Hanskrist]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hov hov Anne,,, respekt for de ældre og vise synes jeg ikke du viser her.

Arh, store big-mouth Hansi, nu behøver man jo ikke at bruge sine intellektuelle indsigter til at gøre sig selv til verdens største ekspert på området (noget Kræn-P aldrig kunne finde på, måske ole bjørn, fnis).

Citat:
Når ret skal være ret, så var det nu Bjørn og undertegnede der kunne finde Thomas som en nål i en høstak når han gemte sig som anonym, lang tid før du var i besiddelse af denne religionsfilosofiske skelneevne.


Det passer heller ikke, Hans, du ser bare dig selv som kongen i alle disse teologiske spørgsmål og formår ikke på samme måde som jeg at have fingeren på pulsen - også hos din modspiller - men du er i stedet en forrygende angriber som den gode store ikke helt u-farlige bjørn, du kan være. Forskellen på dig og mig er, at jeg er langt mere selskabelig og ædru (sover heller i timen for pludselig at brøle op i det røde felt), da jeg holder mig langt væk fra lumre bajer på det store torv i Athen, der gør gud og hver mand til røde krigere (var det ikke dig, der fik farven, rød, på facebook?).

Citat:
Der er lang vej til toppen endnu for dig du gæve teologi tøs, så klem på. Den dag du tar på jagt med Kræn-p og skyder et par dyr og den dag du afliver mink og pelser dem, da ka vi tales ved igen min ven og du vil bliver nævnt sammen med de helt store.



Som sagt udfordrer jeg gerne akkurat som i folkeskolen, når der skulle lægges arm, men jeg søger ikke toppen med store mænd, men forsøger derimod at blive tro mod den jord, jeg står på i relation til alle skabninger, hvorfor en jagt med Kræn-P aldrig bliver en realitet og ej heller noget mål.

Skål, Hans smiler

Mvh
Anne

P.S
Så fik vi vist den ordnet, og folk, der ikke kender lidt indforstået gas skulle næsten vide, at du nyder sådan en omgang, ja, da kan du nyde det som en lille hund, der elsker at blive kløet på maven. Det er da i grunden meget sødt..

P.P.S
Nu var det ikke meningen sådan at hive Thomas ind på scenen, men på den anden side kan vi heller ikke undvære ham, ligesom vi heller ikke kan undvære Michael og Sero. Hvis jeg kunne splejse jer fire, vill jeg få mig en god makker for livet i alle livets åndelige som jordiske forhold, men desværre nok lidt for meget fodbold smiler

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 24 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk