annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15881791
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399018
Et andet syn 2003686
Åndelig Føde 1604019
Jesu ord 1534505
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
0 registrerede 562 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: LÆNGSEL

Hej Anne - ALH.

Jeg glæder mig over dit svar til mig - "Godt ord igen" smiler

Jeg kan da heller ikke udelukke, at jeg måske har overreageret på, hvad du skriver.

Det første, jeg opfattede som gudsbespottelse var Hanskrists ord:
Citat:
"Dermed trækker Jesus Gud ind på den bane eller banehalvdel hvor Gud hører hjemme, nemlig ikke nogen kosmisk Gud, men Gud som vores far, altså menneskets Gud."

"Overdommeren", Hanskrist, føler sig øjensynligt berettiget til at afgøre, at Jesus har bestemt "hvor Gud hører hjemme"!

En formulering - ikke så meget anderledes - kom du ret hurtigt derefter med:
Citat:
"Det guddommelige skál ned på det niveau! Jeg har overordentlig svært ved at forstå, at du kan reagere så hudløst på ordet, Faderen og ham . Herre Gud, det er jo bare en sprogliggørelse på baggrund af troens oplevelse: En oplevelse af, at Gud er som en retfærdig far (eller omsorgsfuld mor). Hvis ikke vi er i stand til at opleve og tale om denne, Gud, forekommer denne mig som noget, der er langt væk, noget guddommeligt eller åndeligt, som i virkeligheden ikke har så meget at gøre med vores virkelighed."

- "Det guddommelige skál ned på det niveau!"

Det er lige før, jeg kunne forestille mig, at:
"Gud, hvor smager den kage godt!", også kunne være acceptabel som udtryk for en nærværende Gud - i et "Hattedame-selskab" hos "det bedre borgerskab" blinker

Men uanset hvad Hanskrist mere præcist mener med de udtalelser, han kommer med, så skal de selvfølgelig have lov at være her - som hans opfattelse - og det samme gælder selvfølgelig dine opfattelser - ligesom det på lige fod gælder bl.a. mine opfattelser.

Og uanset dette, så kan jeg ikke gøre mig fri af at opleve især Hanskrists, men også i høj grad dine udtalelser, som en form for bespottelse af det guddommelige - en trækken det ned på et mere let håndterligt og - i mine øjne - vulgariseret plan.

Og det har jeg jo lov at mene - ligesom du har lov at mene noget andet.

Hvis jeg har forstået både Hanskrist og dig ret - velvidende at I ikke mener det samme - så er det spørgsmålet om det guddommeliges transcendens (overskridende grænserne for det sanseligt erkendelige) der synes at vække ubehag - vistnok især begrundet i en påstand om, at transcendens udelukker det gudommelige nærvær.

Her kunne jeg have lyst at pege på en af sufismens fædre indenfor islam: Ibn al-Arabi fra 600-tallet (omtalt af religionsforskeren Mircea Eliade i "De religiøse ideers historie", bind 3, side 119-121, ISBN 87-0061331-2), men det må jeg nok hellere opgive, da hans mystik i hvert fald for mig ikke er så ligetil at følge.

Imidlertid overbeviser det mig om, at det uendeligt ufattelige og det absolutte nærvær blot er to fuldgyldige sider af det samme.

Det er derfor for mig fuldstændig absurd at "jamre" over fjernhed smiler

Du bruger udtrykket: "- hvad 'Gud' er for en størrelse".
For mig er det guddommelige ikke "en størrelse".
Du er selvfølgelig i din gode ret til at bruge det udtryk, men på mig virker det vulgariserende - gudsbespottende - beklager.

Din påstand: "Gud er Gud-med-os-midt-i-denne-verden.", er igen for mig at indskrænke det gudommelige - og jeg er temmelig sikker på - bl.a. gennem samtaler med en dygtig (både åndeligt og håndværksmæssigt) Ikon-maler, at det ikke lige er et så indskrænket guds-begreb (set med mine og hans øjne), der inspirerer ham.

Til slut blot dette:
Jeg glæder mig over, at vores gensides forståelse (og dermed mener jeg selvfølgelig ikke enighed) er blevet bedre igen.

Dit Tillich-citat denne gang kan jeg nikke genkendende til, synes jeg.

Det er jo ikke noget, jeg har læst, men noget, jeg synes, jeg har oplevet - endda ganske ufortjent - og som jeg kunne ønske enhver - og så er det så dejligt fri for at være indviklet - eller logisk smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Skimmelsvamp på Rigshospitalet er værr..
14/05/2024 17:32
Københavns Politi efterlyser 15-årig p..
14/05/2024 16:53
Demokratiforkæmper fra Belarus får pri..
14/05/2024 16:47
Uheld på Vestmotorvejen skaber ikke læ..
14/05/2024 16:22
Tyrkisk politi anholder over 500 persone..
14/05/2024 16:10
Nyheder fra Religion.dk