annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, somo ,(1 usynlig), 250 gæster og 235 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#784 - 03/06/2008 19:48 Burka og Bøvl
jmp
Uregistreret

Personligt er jeg bedøvende ligeglad med om kvinder går med tørklæde eller måske endda burka.

Jeg er da ganske klar over den samfundsmæssige sammenhæng der ligger bag brugen af burkaen og tørklædet ligesom jeg er ganske klar over at forskellen mellem guldet i min ene hånd og stenen i min anden hånd er rent samfundsmæssig. Mayas slør.

Til gengæld trækker jeg grænsen ved at lade mine børn passe i dagpleje af en kvinde iført burka. Nej tak.

Hele dette religionsfriheds eller trosfrihedsbegreb forekommer mig fuldstændig idiotisk.

Selvfølgelig må man forstå at et menneske er et vist sted i sin begrænsning, at det ikke forstår andet på det givne tidspunkt.

Men derfor behøver man hverken at være idiot eller racist.

Hele problematikken kan skæres ned til en manglende respekt for det andet menneskes situation. Alt man kan gøre er at stå fast på sin ret til at være sig selv.

Og derfor samtidig respektere en andens ret til at være sig selv.

Det er det rette udgangspunkt til at komme videre på en lang og trang vej mod at forstå hinanden.

Man kan også gøre noget andet.

Være skide ligeglad. Vel at betragte som sin egen modsætning.

Ding dong dynamolygte, jeg har altid undret mig over hvormange mennesker man ville møde på "den gamle Marlborough Vej".
Top Svar Citer
#786 - 03/06/2008 20:11 Re: Burka og Bøvl [Re: ]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Sikke du kan kære jmp. smiler

Jeg ville nu synes det ville være interessant at få passet mit barn af en kvinde iført burka.

Men sådan er vi jo så forskellige, ik min ven?

Vi mennesker finder jo begreber som kan udtrykke det vi har på hjertet, og hvilken betydning vi tillægger begreberne, ja, det er jo kun op til os selv. Men ofte kan vi måske godt forvilde os ind i vores begrebsverden, og så glemmer vi måske den dybere essens som vi jo også ofte søger efter her i livet.

Men mon ikke stilheden bag begreberne nok skal skinne igennem, så der kan opstå klarhed og vished?

Top Svar Citer
#788 - 03/06/2008 20:20 Re: Burka og Bøvl [Re: serotonin]
jmp
Uregistreret

Det er svært for mig at forestille mig hvordan en eventuel stilhed bag begreberne kan føre til klarhed og vished.

Klarhed og vished fører til stilhed.

Det er først når tanken forstår sig selv at den kan være stille.
Top Svar Citer
#790 - 03/06/2008 20:50 Re: Burka og Bøvl [Re: ]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Stilheden er der jo altid, og den er jo også uforanderlig, så spørgsmålet er jo om man søger sig selv i begreber(og dermed søger tanken at definere sig selv som et begreb), eller om man søger sig selv i stilheden. Når stilheden griber tanken, eller måske rettere, når tanken lader stilheden formidle sig igennem tanken(tanken kunne måske sammenlignes med sindet), så forstår tanken også at den er stilheden, og så opstår der klarhed og vished.

Stilheden er altid bag tanken, men hvis tanken ikke kan se sig selv som stilheden, så ser den slet ikke stilheden og lytter heller ikke til den, og den ser så begreber som sin virkelighed, eller den verden af form som den "skaber".

Og jo, når tanken forstår sig selv så er den stille, eller så identificere den sig med stilheden.

Top Svar Citer
#793 - 03/06/2008 21:21 Re: Burka og Bøvl [Re: serotonin]
jmp
Uregistreret

Ganske korrekt, den identificerer sig med stilheden, den husker den.

Men stilheden er noget andet end tanken.

Den er hvor tanken ikke er. Så er man der slet ikke og hvad skal man så gøre?

Så er der frihed til at leve.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny rekord for antallet af lastbiler med ..
24/04/2024 01:13
Ukrainsk borgmester til indbyggere: Kraf..
24/04/2024 00:52
Sønderjyske-matchvinder i vild guldrus:..
23/04/2024 23:51
31-årig mand død efter skud fra tysk p..
23/04/2024 23:46
Modløse Chelsea får prygl af topholdet..
23/04/2024 23:04
Nyheder fra Religion.dk