annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15911410
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401931
Et andet syn 2006011
Åndelig Føde 1614891
Jesu ord 1535625
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
0 registrerede 59 gæster og 139 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 14 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7114 - 31/05/2009 00:21 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

"Det samme gælder din påstand om, at "de troende" skulle føle sig klart bedre end ateister".

- Nu må du holde op, du har en hel kulturhistorie at stikke hovedet i, hvor du finder usædvanligt mange eksempler på lovgivende forsamlinger der betragtede anderledes troende samt ateister for en trussel imod deres trosretning, og skrev det forfærdeligste ting og disse mennesker.
I vores samtid, finder du tillige masser af eksempler på hvor truet religiøse bevægelser føler sig overfor ateister, der er ingen grænser for alt det vrøvl vi må høre fra troende rundt om.

"Nu ved jeg ikke, om du regner mig med til "de troende", men hvis du gør, så udsætter du mig for en generalisering, der bestemt ikke passer på mig".

- Har du ikke akkurat siddet her i denne tråd og promoveret en universalitet omkring en trosopfattelse, der minimaliserede Trerams livssyn til et "miniunivers" - men hvor du i konfrontation med klare spørgsmål til substansen i din tropsopfattelse, lige pludselig ingen forklaringer havde at fremvise? blinker

Det er efterhånden blevet en sær syssel hos troende kristne, at kalde sig "personligt troende" osv.osv. Ja, vi finder tilmed eksempler på kristne der iden grad blir oprørte over at blive betragtet som religiøse, selv om den kristne tro netop ér en religiøs trosretning. Nu er du vel ikke også hoppet på dén vogn...?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#7115 - 31/05/2009 00:43 Re: konfirmandens mareridt. [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

"På mange af de debatter jeg har deltaget, virker det for mig som om troende mennesker har den mystiske opfattelse at ateister er nogle følelseskolde væsener der ikke kan nyde naturen, livet og ikke ved hvad kærlighed er for noget, jeg ved ikke hvorfor man har denne opfattelse af de ikke troende".

- Ja, der findes utallige forestillinger om hvad ateister skulle have bidraget til af onde sager, og åbenbart fordi vi ikke tror på nisser osv. Og i ganske mange tilfælde viser det sig endog, at disse debattører har fået den opfattelse, at ateismen var en trosretning der bestred indholdet i deres tro, og derfor opfattes som en slags trussel. I de tilfælde hvor folk faktisk ved hvad ateisme ér, og alligevel opfatter ateismen som en trussel, da må det næsten skyldes frustrationen over ikke at kunne forklare grundlaget for at tilskrive en tro så stor betydning, at man ligefrem kan indrette et livssyn derefter. Og så ér der jo ingen som de troende der mestrer det mytomane så smukt, de gør det ligefrem i ren kærlighed, ved du...;-)

"De troende føler sig klart bedre end ateisterne og vice versa, men vi ateister har heldigvis et forspring".

- Pers. er jeg bare glad for ikke at skulle bære rundt på de byrder religiøse mennesker slås med, og ser ikke pointen i at forklare det kendte med det ukendte. Til gengæld kender jeg et par kristne med en sund livsindstilling og et pragtfuldt menneskesyn, men også dem synes jeg tror sig blinde i ønskværdige forestillinger der intet forklarer, og som får mig til at studere loftet ind imellem.

"En god weekend til jer også".

- blinker

mvh
Simon
Top Svar Citer
#7116 - 31/05/2009 09:30 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Enten kan du ikke læse indenad, eller også misforstår du mig med vilje.

Når jeg skrev:
Citat:
Det samme gælder din påstand om, at "de troende" skulle føle sig klart bedre end ateister.

Så henviste "Det samme -" osv. til, at det ikke er noget, der angår mig, og jeg skrev jo ikke noget som helst generelt - hverken positivt eller negativt - om "de troende"'s holdninger.
Dem må de såkaldte "troende" efter min mening selv svare for.
Desuden har jeg talrige gange skrevet til Treram, at alle livsholdninger efter min mening bør respekteres på lige fod.

Så påstår du, at jeg har "promoveret en universalitet omkring en trosopfattelse" smiler
Det var nogle gevaldigt store ord at bruge på dét, at det fylder mig med glæde og undren, at verden ER, og at jeg opfatter universet som noget helligt.
Jeg søger bestemt ikke at "promovere" noget som helst!
Jeg fortæller bare, hvad jeg oplever, og jeg missionerer ikke.
Det synes du derimod at gøre, siden du åbenbart ikke kan tåle, at jeg oplever verden, som jeg gør.

Angående min påstand om "miniunivers", så gik den på, at Treram - og åbenbart også du - synes at tendere til at ignorere alt, der ikke forekommer rationelt, hvorved verden og livet jo indskrænkes ganske betydeligt.
Og når vi kommer til tilværelsens store gåder, såsom: Hvordan kan det være, at universet ER?, og: Hvor meget af universet (os selv inklusive - uanset hvor meget mindre end bagatelagtige vi er), hvor meget af det kan vi mennesker opfatte? - så duer rationalitet jo ikke rigtig til noget, og man bliver, som Treram skrev: "helt tummelumsk".
At vende ryggen til alt dét, blot fordi forstanden ikke magter det, er, som jeg ser det, at leve i et miniunivers.

Endelig kommer du med at udfald mod "troende kristne", der har en "sær syssel" derved, at de kalder sig "personligt troende" og som du hævder "blir oprørte over at blive betragtet som religiøse".
Hvorfor nu dét?
Det angår da heller ikke mig!
Jeg er ikke kristen, og jeg hævder at være religiøs.
Og hvorfor er det i øvrigt "en sær syssel" at opfatte sig som "personligt troende".
Det er jo totalt ubegrundede værdidomme, du her kommer med!
Det kunne se ud som om, det er følelserne, der løber af med dig smiler

Jeg tror godt, jeg ved, hvorfor nogle særligt fundamentalistiske kristne protesterer mod at blive betegnet som "religiøse" (de opfatter det at være kristen som et højere niveau end blot det at være religiøs), men hvad har det med vores dialog at gøre?

Jeg forsvarer ikke trosretniger, men respekterer dem alle - livsanskuelser som agnosticisme og ateisme indbefattet - på dybt vand, som vi jo er - uden at kunne bunde smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (31/05/2009 09:30)
Top Svar Citer
#7117 - 01/06/2009 11:26 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

"Enten kan du ikke læse indenad, eller også misforstår du mig med vilje".

- Ork jo, jeg kan endog kvalificere skrift metodisk.

"Så henviste "Det samme -" osv. til, at det ikke er noget, der angår mig, og jeg skrev jo ikke noget som helst generelt - hverken positivt eller negativt - om "de troende"'s holdninger".

- Jamen, det gør det rent faktisk. For idet du faktisk ser dig istand til, i kraft af dine subjektive forestillinger, at validere et ateistisk standpunkt som Trerams, som et "mini-universelt" ståsted - hvoraf indlysende følger, at du i kraft af en eller anden indsigt (du dog ikke synes at have større lyst til at indvie os i), må befinde dig i en forståelse af et større univers...

Og lige præcis en sådan kvalificering har div. prædikanter gennem historien jo fyldt adskillige menneskers ører med. Man hævder stadig, at man kender til "noget" der er større og mere omfangsrigt end det omgivne kendte. Og at dette omfangsrige univers, faktisk skulle give én de mest frydefulde oplevelser, ja selve naturen omkring én bliver nærmest en flig af det ekstraordinære.
Som ateister fastholder vi do, at det ekstraordinære tydeligvis fremkommer fra den poesi de troende selv tilfører verden, og ikke mindst, at deres poesi faktisk er ganske unødvendig, idet naturen i sig selv er aldeles pragtfuld, betagende og barsk.

"Angående min påstand om "miniunivers", så gik den på, at Treram - og åbenbart også du - synes at tendere til at ignorere alt, der ikke forekommer rationelt, hvorved verden og livet jo indskrænkes ganske betydeligt".

- Så du kan nok se, at en formindskning af eksempelvis Trerams oplevelsesrum til et "miniunivers", nok i større grad fremkommer fra en overkvalifikation af dit eget.
Men du sidder ikke pludselig og får lyst til at indvie os i metoden hvorved du sådan kvalificerer mindre/større universer, ja selve poesiens oprindelse...Arne? blinker

mvh
Simon
Top Svar Citer
#7118 - 01/06/2009 17:01 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Du skriver:
Citat:
"Ork jo, jeg kan endog kvalificere skrift metodisk."

Ja men så til lykke da smiler

Så vil det vel ikke være noget problem for dig at påvise, at jeg hører til "de troende" - samt at jeg noget sted har udtrykt, at jeg føler mig bedre end ateister.
Det kan du ikke, og dermed blegner stråleglansen angående din selvvurdering af dine evner til at "kvalificere skrift" ganske betragteligt - set med mine øjne smiler

Sagen er jo den, at jeg ikke har nogen "tro", ikke har nogle dogmer, ikke har nogen teologi, men kun en oplevelse af verden.

Desuden har jeg gang på gang fremhævet at alle livsanskuelser i mine øjne er ligeværdige - enten de er religiøse af en eller anden art, agnosticistiske eller ateistiske - eller hvad de nu ellers kan være (f.eks. buddhistiske).

For mig består verden af en lille "ø" af noget, som vi er rimeligt sikre på, at vi ved - samt et umådelig stort "hav" af uvidenhed, hvoraf nok noget kan erobres, men hvor størstedelen, som jeg ser det, er utilgængeligt for en højt udviklet pattedyrhjerne som menneskets - et enormt uopdaget - og tillige uopdageligt - hav.

Treram har svaret, at man bliver "tummelumsk" af det (og det er jeg enig i).
Det er dog en vis anerkendelse af uvidenhedsns eksistens, men når vi skal se nærmere på det, går Treram til - ja, såmænd - naturvidenskaben - som jo på forhånd, med aksiomer og valgt metodik, har begrænset sig.

Du har ikke svaret på, hvor meget af virkeligheden vore pattedyrhjerner vil kunne magte, men når jeg frydes over dette "uvidenhedens hav", så forlanger du evidens, metode, forklaring og forståelse - altså: den naturvidenskabelige tilgang.

Dermed vælger både du og Treram jo uundgåeligt at spærre jer ude fra den del af virkeligheden, som naturvidenskaben ikke kan magte (Korrigér mig gerne, hvis du/I er åbne også for det, som videnskaben har udelukket sig fra).

Jeg ser, du også pådutter mig at være prædikant.
Det kan du godt glemme alt om!
Jeg fortæller blot om, hvad jeg oplever, og hvad jeg synes jeg kan se, her i dette forum - på lige fod med alle andre - og jeg forsøger ikke at få andre til at mene det samme som mig, men anerkende tværtimod den fulde trosfrihed!

Kan du sige det samme for dit vedkommende?

Nu synes jeg, denne dialog efterhånden er ved at blive noget triviel og polemisk, så jeg vil spørge dig:
Anerkender du, at mennesket aldrig vil kunne forstå verden fuldt ud - ja eller nej?

Det kunne måske bringe os ud af den - for mig at se - tiltagende trivialitet og afsporethed i dét, der vel skulle være en dialog - og ikke en polemik.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (01/06/2009 17:05)
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 14 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 14 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
19/05/2024 03:12
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Iransk medie: Vi fører samtaler med USA..
18/05/2024 23:24
UNRWA: 800.000 er flygtet fra Rafah i Ga..
18/05/2024 20:08
Israel har fundet lig af gidsel i Gazast..
18/05/2024 19:45
Plejehjemsbeboer omkommet efter brand p..
18/05/2024 18:14
Frederiksberg Svømmehal genåbner efter..
18/05/2024 18:07
Nyheder fra Religion.dk