annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383701
Et andet syn 1992932
Åndelig Føde 1529625
Jesu ord 1524671
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 472 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5508 - 24/10/2008 23:16 Re: Stilheden [Re: Arne Thomsen]
Jerry Offline
godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 161
Tjah Arne - det har jeg da, prøvet at læse;

Citat:
Har du nogensinde prøvet læse f.eks. i bibelen - ikke som et videnskabeligt (og dermed uvederheftigt) værk - men mere som et mytisk-poetisk værk - lidt i stil med Tornerose, Klods Hans, Hans og Grethe og de mange andre eventyr


Tornerose - sov i et eller andet antal år - husker ikke hvor mange. Forgiftet! Mytisk/poetisk?

Hans og Grethe?

Var det ikke noget med at opfodre den ene (var det Hans eller Grethe?) til en slags flæskesteg for heksen, som så selv blev stegt i ovnen. Mytisk/poetisk?

Og Klods Hans; var det ikke et totalt opgør med kunstig poesi - et down to earth opgør med underkastelsen af overklassens mytisk-poetiske væren i sin egen indbilding væren mereværdige.

Gi' dem en gang mudder! Var Klods Hans' svar på det etablerede samfunds mytisk-poetisk religiøse værk.

At læse i Biblen (som et mytisk-poetisk værk - sic) er som at bevæge sig ind i et tankeunivers af vanvittighed, et tankeunivers af pønitense, et tankeunivers af selvudslettelse under én (eller tre - det evige spørgsmål) hævngærrige gud/guder.

Men poetisk er da (ikke sandt):

Citat:
Matthæus 10,34 Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd.
Matthæus 10,35 Jeg er kommet for at sætte splid mellem en mand og hans far, en datter og hendes mor, en svigerdatter og hendes svigermor,
Matthæus 10,36 og en mand får sine husfolk til fjender.
Matthæus 10,37 Den, der elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd, og den, der elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke værd.

--------

Lukas 12,51 Mener I, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden? Nej, siger jeg, ikke fred, men splid.
Lukas 12,52 Fra nu af vil fem i samme hus være i splid, tre mod to og to mod tre,
Lukas 12,53 far i splid med søn, og søn med far, mor med datter, og datter med mor, svigermor med sin svigerdatter, og svigerdatter med sin svigermor.«


Sikken mytisk-poetisk værk.

Man savler i beundring!

Og...

Det Gamle Testamente


Den Gud, der optræder i Det Gamle Testamente, er hævngerrig og morderisk. Han drukner hele verden, fordi han er træt af mennesker, og han dræber 70.000 mennesker og 50.070 mennesker på grund af småting. Han er manden bag de brutale Moselove, der tillader massemord, barnemord, voldtægt og slaveri.

Sådan bare et par 'poetiske' eksempler. Har - desværre - flere på lager, hvis Guds mytiske poesi ikke endnu har opfyldt jeres sjæl med tilstrækkelig kærlighed til denne grusomme gud.

Mytisk/poetisk?

Jerry
----------------------

Mere kristen mytisk-poetisk poesi:

Åbenbar. 19,13 Han er klædt i en kappe dyppet i blod, og hans navn er Guds Ord.
Åbenbar. 19,14 Hærene i himlen fulgte ham på hvide heste og var klædt i lysende rene linnedklæder.
Åbenbar. 19,15 Ud af hans mund står et skarpt sværd, som han kan slå folkeslagene med, og han skal vogte dem med et jernscepter og træde Gud den Almægtiges harmes og vredes vinperse.
Åbenbar. 19,16 På sin kappe og på sin hofte har han et navn skrevet: Kongernes Konge og Herrernes Herre.
Åbenbar. 19,17 Og jeg så en engel stå i solen. Den råbte med høj røst til alle de fugle, der flyver midt oppe under himlen: "Kom, saml jer til Guds store måltid
Åbenbar. 19,18 for at æde kød af konger og kød af feltherrer og kød af stormænd og kød af heste og deres ryttere og kød af alle frie og trælle, store og små."


http://www.biblen.info/Jesus-fred.htm
















Top Svar Citer
#5509 - 24/10/2008 23:26 Re: Stilheden [Re: Jerry]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Lad os glemme det gamle testamente, den gamle jødedom, som de kristne ustandselig prøver at føje sammen med den begivenhed, at Jesus gik på Jorden og talte. Jesus har intet som helst med det gamle testamente at gøre.

Den splid Han taler om, er den splid som opstår når nogen lytter til Hans ord og følger dem.

Hvis man lytter til Hans ord om kærlighed vil man uvægerligt komme i strid med de vedtagne normer.

Jesus taler om kærlighed og frihed. Tænk nu hvis en kristen mand blev forelsket i en muslimsk kvinde og vice versa.

Dette ville forårsage splid mellem denne mand, hans familie og de vedtagne normer ligesom det ville forårsage splid mellem hende og hendes familie.

Men kærligheden går forud for alt andet og kærlighed er det som Jesus er og som Han taler om.

Så hvis man vælger kærligheden vil man uvægerligt forårsage splid. smiler
Top Svar Citer
#5511 - 25/10/2008 04:49 Re: Stilheden [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg er vågnet her midt om natten (pensionistens frihed) og fik lyst at svare dig.

Min fornemmelse er, at du ikke frigør dig fra religiøs dominans og magtmisbrug - og derfor ikke får mulighed for at lade ordene tale for sig selv.

Jeg har ingen hensigter om at forsvare bibelen eller andre religiøse skrifter, men vil dog gerne se dem uhildet.

Angående den barmhjertige samaritaner så er jeg da helt enig med dig i, at hverken kristendommen eller nogen anden religion kan tage patent på næstekærlighed, men det betyder vel på den anden side heller ikke, at religiøse skrifter skal have forbud mod at beskæftige sig med emnet.

I fortællingen om samaritaneren er der jo et opgør med den tids jødiske næstekærlighed, hvor næsten mere - så vidt jeg har forstået - peger i retning af de nærmeste.

Samaritanere var jo dengang en ugleset minoritet - man kunne måske sammenligne dem med nutidige danske ghetto-muslimer.

Præsten og levitten (hjælpepræst) ville vel i dag svare til myndighederne/den organiserede kirke.

Hvem den nødstedte i fortællingen er, siges der ikke noget om, men det kunne vel sagtens være en nutidig rocker, der var blevet skudt i en bandekrig.

På den måde har vi så en muslim, der hjælper en rocker, som ingen andre vil hjælpe.

Man kan da ikke sige, at det er en lovprisning af den tids præsteskab eller vor tids myndigheder/kirke.

Og fortællingen ender med spørgsmålet, hvem der er næsten for den nødlidende og med en opfordring til os alle om at være ligeså.

Hvem er næsten for de ca. 20.000 børn, der dør af sult på denne klode - hver dag - eller for de ca. 10.000 yderligere, der dør af sygdom - eller for den militante selvmords-muslim - eller for massemorderen, den pædofile, voldtægsforbryderen osv.?

Det er vel også indeholdt i denne fortælling?

Og når vi kommer til saligprisningerne (salig: velvære, lykke), så er det jo ikke de unge, de rige og de smukke, der nævnes, men derimod de fattige i ånden, de sørgende, de sagtmodige, de rene af hjertet osv.

Det er vel egentlig også lidt revolutionært?

Når vi så kommer til fortællingen om forklarelsen på bjerget, bliver det jo straks vanskeligere, og det er jo her, vi får brug for at slippe tøjlerne og give fantasien frihed til at udfolde sig.

Med "mytisk-poetisk" mener jeg jo, hvad man kunne kalde en kunstnerisk præget fortælling.

Hvis man alene bruger sin forstand objektivt, får man jo heller ikke meget ud af eventyret om Tornerose - eller van Gogh's billeder.
Men hvis man giver sine følelser, fornemmelser, intuitioner, anelser og fantasier friheden, så mener jeg, det kunne begynde at dæmre.

Tenen, som Tornerose stikker sig på, hvad er det, den står for?
Det skæve i van Gogh's billeder, hvad er det?

I fortællingen om forklarelsen på bjerget bliver tømrersvenden pludselig til en lysende gud, tiden brydes ned og to personer fra fortiden bliver nutidige (Moses og Elias), mens en lysende sky begynder at tale.

Hvis ikke dét er en frydefuld beretning om gud som fantasi, så ved jeg ikke hvad det er.
Men man er jo nødt til at slippe sin nøgterne fornuft for at kunne nyde den.

Om det er sandhed?
Er Tornerose sandhed?
Er van Gogh's billeder sandhed?

Er det spørgsmål overhovedet det rigtige at stille?

M.v.h. Arne.

P.S.: Tro nu ikke, at jeg har i sinde at forsvare bibelen, koranen osv. Jeg synes, der står meget lort i dem alle - men der er perler ind imellem, synes jeg - hvis man ellers tør "slippe sig selv løs" smiler


Redigeret af Arne Thomsen (25/10/2008 04:50)
Top Svar Citer
#5513 - 25/10/2008 11:14 Re: Stilheden [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jeg er ked af at jeg "forstyrrer" din nattesøvn, giver dig mareridt, selvom mit efternavn er Marer, en tidligere slægtning til mig Johannes Marer,forfatter og kgl.skuespiller havde megen skriveri sammen med H.C.Andersen, ang.hans skriverier om mare.
Jeg kan godt lide H.C.Andersen's historier, som jeg muligvis tolker forkert, det er :Kejseres nye klæ'r og Fjeren der blev til en hel hønsegård, jeg mener de siger meget om kristendommen og just ikke noget positivt, som jeg tolker dem.

Når du i det virkelige liv oplever ting der ikke sætter de troende på en piedestal, kan man ikke undgå at opbygge en barriere mod det at være hellig.
Jeg kan bedst lide at forbinde dette med egne oplevelser.
Da jeg i 1952/53 som attenårig var på uddannelse i Mississippi i US Air Force, kom vi meget i en dansk koloni, alle var tilsyneladende gode kristne som man jo SKAL være i USA, men når vi talte om negernes kår, var det så som så med næstekærligheden, disse gode hellige danskere mente at negerne fik det altfor godt, de betragtede dem stadig som slaver.
Negrerne havde ikke mange rettigheder dengang, måtte ikke benytte samme toiletter som hvide, samme drikkekummer som hvide, måtte kun sidde på de sidste 4 rækker i bussen osv.
Hvem var næsten for dem?.

Næsten for de mange børn der dør i Afrika og voksne der dør af Aid's er paven, den perverse lystmorder, fordi han har et forkvaklet syn på sexlivet, faktisk ligesom præsident Bush, der heller ikke vil hjælpe med ordentlig oplysning og gratis prævention, men kun hjælpe med løftet pegefinger.

Du læser nogle passager i biblen med lyserøde briller, mens du springer de passager over som Jerry tog frem i hans indlæg til dig, som måske viser det sande kristne væsen, det er op til det enkelte menneske at vurdere hvem der mest afspejler den "rigtige" gud, præsterne undgår mærkeligt nok at fremdrage disse passager i deres daglige forherligelse af deres gud Jesus or what so ever.

Hvem var næsten for de stakkels kristne der blev dræbt i øst Timor og andre muslimske lande?, havde det ikke lykkedes nogle missionærer at omvende dise mennesker, havde de stadig været i live den dag idag. Synd det ikke gik ud over missionærerne, de var de virkelige skurke.

Jeg kan huske en sang der handlede om en lille lyserød sky der græd, men ikke om en sky der talte, det kan man bilde et lille barn ind men ikke mig.
Gud er for mig noget totalt negativt, selvom jeg har en livlig fantasi, kan jeg ikke se hvad en gud kan bruges til.
Jeg er et særtilfælde, der elsker sine medmennesker, men hader det religiøse med alt dets uvæsen, der skader en fredelig sameksistens mellem jordens befolkninger.

Og nu skinner solen ind på mig her i mit skånske eventyrrige og mange forskellige fugle flyver til mit foderbrædt og tager sig et godt måltid, mens rådyrerne i det fjerne ser til.




Redigeret af treram (25/10/2008 11:16)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5515 - 25/10/2008 13:14 Re: Stilheden [Re: Michael]
Jerry Offline
godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 161
Dig Michael:
Citat:
Lad os glemme det gamle testamente, den gamle jødedom, som de kristne ustandselig prøver at føje sammen med den begivenhed, at Jesus gik på Jorden og talte. Jesus har intet som helst med det gamle testamente at gøre.


Bibelen:
Citat:
Om loven
v17 Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. v18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. v19 Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. v20 For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.


http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx?book=matt&id=3&chapter=5b

Hvem skal man tro på: Dig, Michael, eller Jesus?

Jerry


Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Nyheder fra Religion.dk