annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#506 - 29/04/2008 17:43 Vedrørende treenigheden
jmp
Uregistreret

Treenighedsbegrebet er en del af det vi kalder kristendommen, noget vi alle er vokset op med og noget som en del mennesker har studeret grundigt. Jeg vil ikke forholde mig til teologien, det har jeg ingen forudsætninger for, men jeg vil derimod forholde mig til det som ligger til grund for dette begreb, treenigheden.

Det som ligger til grund for den senere konstruktion, er nogle udtalelser af Jesus. Disse udtalelser har vi så siden endevendt på alle leder og kanter og vi diskuterer dem stadig lystigt. Det nytter ikke så meget at vi spekulerer og tillægger disse udtalelser den betydning vi selv ønsker at de skal have, vi må derfor vende tilbage til kilden og prøve at forstå hvad denne kilde udtrykker. Følgende er ikke et svar på noget som helst, blot nogle spørgsmål som jeg stiller mig selv.

”Alt er overgivet mig af min Fader; og ingen kender Sønnen uden Faderen, og ingen kender Faderen uden Sønnen og den, for hvem Sønnen vil aabenbare ham.” (Matthæus, 11.27)

”Sandelig, sandelig siger jeg eder, Sønnen KAN SLET INTET GØRE AF SIG SELV (min fremhævelse), men kun det, han ser Faderen gøre; thi hvad han gør, det samme gør også Sønnen.” (Johannes 5, 19)

Jesus siger også at ingen kan komme til Faderen uden gennem Sønnen men samtidig siger Han også at ingen kan komme til Sønnen uden at Faderen drager ham. Med hensyn til problematikken vedrørende forholdet mellem Sønnen og Faderen, siger Jesus:

”Vel har jeg meget at sige om jer og dømme jer for; men han, som har sendt mig, er sanddru, og kun hvad jeg har hørt af ham, taler jeg til Verden.”
De forstod ikke, at det var om Faderen, han talte til dem.
Da sagde Jesus: ”Naar I får ophøjet Menneskesønnen, saa skal I forstaa, at jeg er den, jeg er, og at jeg ikke gør noget af mig selv; men som Faderen har lært mig, saaledes taler jeg.” (Johannes 8, 26-28). Så meget om forholdet mellem Faderen og Sønnen. Ikke svært at forstå, det eneste spørgsmål i den anledning er, hvad mener han med at kalde sig selv for Menneskesønnen?

Et svært spørgsmål at besvare, især da Han på det tidspunkt endnu ikke har ofret det dyrebareste Han havde, sit liv, på Golgatha. Er der nogensinde nogen der har spurgt sig selv om hvad dette, det højeste offer, kunne indebære?

Men hvad så med den tredje del af treenigheden, Helligånden? Hvad siger jesus om den?

”Naar Talsmanden kommer, som jeg skal sende jer fra Faderen, Sandhedens Aand, som udgaar fra Faderen, saa skal han vidne om mig;” (Johannes, 15, 26)

”Dog, jeg siger jer Sandheden: Det er gavnligt for jer, at jeg gaar bort. Thi hvis jeg ikke går bort, kommer Talsmanden ikke til jer; men naar jeg gaar herfra, saa vil jeg sende ham til jer.” (Johannes 16, 7)

Vi er så i stand til at sammenfatte forholdet mellem Faderen, Sønne og Helligånden med Jesu egene ord:

”Men naar han, Sandhedens Aand, kommer, skal han vejlede jer til hele Sandheden; thi han skal ikke tale af sig selv, men alt, hvad han hører, skal han tale og det, der kommer, skal han forkynde jer.
Han skal herliggøre mig; thi han skal tage af mit og forkynder jer det.
Alt hvad Faderen har, er mit; derfor sagde jeg, at han skal tage af mit og forkynde jer det.” (Johannes 16, 13-15).

Som det fremgår af dette indlæg er der ingen grund til spekulation. Jesus fortæller selv hvordan det forholder sig. Der er sikkert mange som vil kalde det de selv har fundet på for sandheden, men så har Jesus jo også advaret os imod falske profeter.

Personligt har jeg sjældent besvær med at skelne mellem om et menneske blot gentager hvad en anden har sagt eller om det meddeler mig en erkendelse som det selv har gjort.

Måske er det Helligånden i dagligdagen?
Top Svar Citer
#517 - 30/04/2008 05:25 Re: Vedrørende treenigheden [Re: ]
Admin Offline

godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 385
Sted: Solskinsøen
Kære jmp

Vedr. treenigheden, hørte jeg engang én sammenligne den med vand.
Vand kan forefindes i 3 forskellige tilstande: I fast form, i flydende form, og på dampform. Selvom tilstandende er forskellige er grundsubstansen stadig vand.

Jeg synes det er et udmærket billede på treenigheden, da Gud og optræder i forskellige tilstande, men stadig er som Gud. Derfor kan man ikke opsille ligningen:
Gud = Kristus = Heliggånden, da det vil svare til at sige at 3 x 1 = 3. Hver del af treenigheden har deres særlige opgave. Gud som skaberen af alt, Sønnen som frelser, og Helligånden der vejleder.

Jeg opfatter helligånden som en slags samvittighed. Uanset om man er kristen eller ej, stilles man konstant overfor at skulle træffe valg, og der kan helligånden godt prikke til min samvittighed. Når jeg læser i bibelen, kan helligånden godt åbne teksten for mig, så jeg forstår hvordan teksten skal forstås idag. Når jeg af og til går i kirke, kan helligånden også virke igennem det der prædikes, så det bliver nærværende for mig. Så det er helligånden i dagligdagen.
_________________________
Venlig hilsen
Admin
Top Svar Citer
#524 - 30/04/2008 23:46 Re: Vedrørende treenigheden [Re: Admin]
jmp
Uregistreret

Jeg mener også at der findes en hel del misforståelser i opfattelsen af de forskellige religioners begreber. Vi fortaber os tit i fantasiens verden når vi læser. Det meste handler om vores liv som mennesker, vore tanker, følelser, egenskaber og oplevelser.

Hvis religion skal være mere end en form for eskapisme må vi tage udgangspunkt i det virkelige liv som vi lever det. Det er forståelsen af dette virkelige liv som kan rumme en glæde der er meget bedre end fantasi.

Der er noget vi altid har lige foran os og det er vores eget liv. Jeg tror ikke at der findes en forståelse adskilt fra dette virkelige liv. Selvom vi måske er skrammede og slidte kan vi dog lære at sætte pris på livet selv, især hvis vi opdager at det er vigtigt at vi lever blandt hinanden og kommer hinanden ved.

Det er kun ved at lytte at vi lærer noget nyt, samtidig kan vi lære andre noget hvis de lytter til os og ikke mindst kan man ved at tale til en der lytter få en modreaktion som sætter ens egen mening i et andet perspektiv for tit trænger det vi går og tumler med for os selv til til at møde en kvalificeret modstand. Man skal ikke være bange for at lære noget nyt.

I virkeligheden betyder det blot at vi er lidt åbne både overfor os selv og andre og for det liv vi lever med hinanden i stedet for at isolere os psykologisk og være os selv nok.

For mig betyder det at se sandheden at man ser tingenes rette sammenhæng i stedet for måske at bilde sig noget ind. Det er i denne forståelse at hemmeligheden bor.

Livet er i sig selv et stort under, uanset om vi er rige eller fattige, men hvor tit sætter vi pris på selve det at vi lever?

At forstå en ting kan rumme en stor glæde i sig selv. Det er som om mørkets tæppe rives væk for at give plads til lyset. (Og i denne forbindelse er både ordene "mørke" og "lys" selvfølgelig metaforer).
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk