annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 22 af 59 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#4715 - 27/09/2008 00:50 Re: Virtuel omsorg [Re: Ipso Facto]
Anonym
Uregistreret

Dit indlæg var stilet til Anne, men nu kan jeg altså ikke vente længere!

Vi kan tro på en Gud, men det er ret tydeligt at Gudsforestillingerne i de forskellige religioner er skabt i vort billede og ikke omvendt som myterne hævder.

Nogle myter hævder, at Gud er Ånd, og at han ikke ligger inden for den rationelle erkendelses grænser. Hvad gør det ved "skabt i vores billede"?

Man kan tro, at der er en relation og et slægtsskab mellem en evt. skabermagt og det skabte, men vor eksistentielle situation er den, at vi umuligt kan kan nå frem til Gud qua vor rationelle tanke i videnskaben og i filosofien. Gud må til evig tid forblive en gåde og et mysterium uden for vor forstand og erkendeevner i det jeg kaldet for ”det absolut transcendente”

Det ene fører ikke logisk til det andet, for den rationelle tænkning i videnskab og filosofi er ikke den eneste måde at erkende på. Eller kan videnskaben eller filosofien da argumentere for, at det er den?

Et lille bitte barn kan ikke forstå logik, men logikken findes alligevel. Ligeså med den erkendeform, som kun få er forundt. En erkendelse, som hverken består af sansning eller rationel fornuft. Tænk hvis barnet ville påstå, at logikken slet ikke er logik, men blot "følelser" eller "forvirring" - sådan er det at forklare den højere erkendeform for dem, der ikke kender den.

Filosofien bryster sig af argumentation, men strander altid på nogle grundantagelser, der ikke gøres yderligere rede for. Hvordan skulle den ellers undgå at havne i en uendelig regres?

At se noget fra Guds synspunkt er vel at se det under evighedens synsvinkel, altså en metafor. Hvad Gud er, eller om han er, ved ingen. De kan tro de ved det og at de kender Gud, fordi de føler hans nærvær og fordi verden uden Gud føles meningsløs. Det var Kierkegaards synspunkt.

Dette synspunkt hviler igen på antagelsen, at hvis noget ikke kan forstås med den rationelle forstand, så må "erkendelsen" være reduceret til et spørgsmål om følelser.

Du taler selv om disse følelser i resten af dit indlæg. Simon og andre har prøvet at argumentere - til at begynde med. Men så render de ind i ikke at kunne redegøre for, at logikken er den eneste måde at erkende på, hvorefter de bliver nedladende og flygter fra deres flagskib. Argumentation.

Det er sgu da komisk...!

Men da jeg opfatter dig som den ubestridt mest intelligente debattør her på siden, kunne jeg godt tænke mig at høre din mening om det her, som jeg ville kalde filosofiens begrænsning.

Modsat Ole Bjørn forfalder du ikke til at klistre diagnoser og andet skidt på folk.
Top Svar Citer
#4716 - 27/09/2008 00:59 Re: Virtuel omsorg [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Ransom er rødglødende af raseri mod debattens milde mand, Serotonin.

Fat det dog mand: Når du dør, er du død – og intet andet.
Du forgår totalt og forsvinder i intetheden som alle milliarderne før og efter dig


Sikken en stærk TRO, du har, Ransom! Den er oven i købet "blind", for hvorfra har du denne viden?

Du er dumpet!!

Nej, det er du, så længe du ikke kan redegøre for din påstand.

En af mine venner er uddannet i retorik, kommunikation m.m. Han underviser i disse fag. I går besøgte han mig, og jeg viste ham mine kopier af dine skriverier. Han skulle i formiddag forestå et kursus i kommunikation for et lidt blandet hold, og han indvilgede i at tage dine skriverier med for at bruge dem som et oplæg til en diskussion om bl.a. indholdsforståelse.

Han kom her kort før 17 og fortalte, at ingen havde været i stand til at referere bare noget som helst brugbart fra teksterne.


Magen til åben forhånelse af en person skal man da lede længe efter. Hvis du bliver irriteret på Serotonin og oven i købet vil hænge hans skriverier ud for det akademiske folk, så gør det dog uden at føle behovet for at hænge manden ud på den måde.

Dine påstande underbygger du ikke. Find dog bjælken i dit eget øje og bed om hjælp til at flå den ud - den er nok lidt for tung for dine to arme. Og hiv så også bjælken ud af din røv, så du ikke har så ondt i den heller.
Top Svar Citer
#4717 - 27/09/2008 02:08 Re: Virtuel omsorg [Re: Anonym]
canto Offline
ny
Registeret: 14/09/2008
Indlæg: 20
Sted: Danmark
Det kunne se ud, som om dit med 'bold' markerede er citater.

Marker det, du vil citere, og tryk på "

Regulær kritikk er ikke det samme som 'forhånelse'!!
_________________________
canto
Top Svar Citer
#4718 - 27/09/2008 02:28 Re: Død mand sladrer ikke! [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Fat det dog mand: Når du dør, er du død – og intet andet.
Du forgår totalt og forsvinder i intetheden som alle milliarderne før og efter dig

Interessant - taler du hér af erfaring?

Top Svar Citer
#4719 - 27/09/2008 05:20 Re: Død mand sladrer ikke! [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

.

>Interessant - taler du hér af erfaring?<

Naturligvis taler Ransom af erfaring. Den erfaring alle levende væsner deler. I evighed har vi alle befundet os i intetheden, vi kalder dog ikke denne tilstand død, da vi aldrig havde været i live. Efter livets ophør indtræder denne tilstand igen og vil vare resten af evigheden.

I virkeligheden omfatter det alt hvad vi kender, måske med undtagelse af universet selv.

/EAC

.

Top Svar Citer
annonce
Side 22 af 59 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 ... 58 59 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk