HJÆLP TIL SELVHJÆLP, TRERAM >>
kan man som troende der vel kender biblen godt, mene at gud kun har med vores lille jordklode at gøre, han har iflg. de gamle skrifter jo skabt det hele, eller er det nu passé??<<
Det kan være, at Gud er den ubevægelige bevæger, som Aristoteles snakkede om, ikke at Aristoteles nødvendigvis snakkede om Gud, men noget må han have ramt, siden Thomas Auqinas med fødderne godt plantet i katolicismen genopvakte den gamle Aristoteles? Luther ville ikke just imødekomme dette, sola scriptura, hævdede han gang på gang. Og det samme gør du på sin vis, kære treram, i dit råb om hjælp. Ja, hvad siger den hellige skrift så om Guds plads ift universet? Jeg ved ikke, hvad der er relevant at bekende sig til, behøver jeg det?
Gud er skaber og det modsatte af vores egen selvoprettelses drift (måske det ole bjørn gang på gang kalder for overlevelse), Han er Gud for mig/os, fordi vi erkender og erfarere livet i en stadig skabende og nyskabende proces. Dermed ikke sagt, at naturen, eller universet, er = Gud. Nej, min optik opererer ikke med en Gud langt derude (eller i et træ for den sags skyld), hvor jeg ikke kan bevæge mig med mine sanser og jeg-du relationer. Spørgsmålet er så, om jeg ikke modsiger mig selv, når jeg gang på gang fremhæver Dietrich Bonhoeffers ord: >>Gud er Gud-med-os-midt-i-denne-verden<<? Er universet da ikke en del af denne verden?
Hvad jeg ønsker at fremhæve er, at de betydninger, der gives os i forbindelse med forkyndelsen af Gudsriget - Kristusbegivenheden - åbenbares her i menneskelivet, hvor vi konfronteres, om det er i forholdet til vores næste, i naturens storslåethed, i glæden eller sorgen, over for korset eller et Kristusikón, gælder hin enkelte i dets livssituation.
Nu synes jeg nok, at jeg er ved at komme lidt for godt i gang her på debatten, alt imens jeg endnu venter på at bevæge mig "ud i havet". Derfor poster jeg nedenfor et indlæg (hvorved jeg sparer lidt tid), jeg tidligere på aftenen skrev til Jytte Ibsen på hendes blog. Det skulle gerne fremgå af teksten, at vi med kristendommen ikke er på vej ud i universet og dets sorte huller
--------------------
At tro på Jesus betyder ikke at tro på en menneskelig Gud eller menneske-Gud i den forstand, du fremhæver det, for Jesus henviser jo netop til sin Far, din Gud og min Gud. Derfor handler kristendommen heller ikke om at tro mere på Jesus end på Gud. Kristendommen er - for nu at bruge Løgstrups ord fra "skabelse og tilintetgørelse - et trostilbud og et håb. Nu kan du så mene, at Gud er noget, vi erkender i os selv, men dybest set, bliver Gudstroen vel et anliggende både mellem dig og Gud men også mellem dig og din næste. Her møder vi Jesus af Nazareth, hans ord og gerninger, samt hans lidelse, død og opstandelse. Han er blevet en del af vores historie. Hans liv her på jorden, som vi hører om i skrifterne, rækker langt ind i vores historie i dag og giver den og Gud en evig betydning. Jesus er med andre ord leddet mellem os og Gud, men Jesus er også den, der skal erkendes som Kristus, fordi Guds væren ikke blot er en passiv ånd/energi men noget skabende.
Når kristne bekender deres på tro på Jesus Kristus, den korsfæstede og opstandne, ligger der altså nogle betydninger og religiøse tydninger: Forkyndelsen af Guds rige, der er midt i blandt os, Gudsnærværet, der gør parusien præsentisk og autentisk for den, som vil tro det. For mit vedkommende ligger der ingen idolatri af Jesus her men derimod en fordring om efterfølgelse både på det menneskelige (og sjælelige) som på det åndelige plan.
Derfor: Siges der ja til at tro på Jesus, siges der samtidig ja til at tro på Gud, endsige erkende Guds nærværet. Gud er jo >>Gud med os<< og ikke >>Gud for Jesus<<, og derfor er det vel heller ikke helt forkert at tale om Gud som en menneskelig Gud, altså forstået på den måde, at Gud gør sig personlig over for os - heri den menneskelige betydning som åbenbares i Kristus.
Johannes evangeliet bærer en høj kristologi og et sprog, der bærer præg af kristologiske termer, metaforer og "jeg er"-talestof. Det betyder, at Johannes som den eneste evangelist forholder sig til en begyndelse, som er før skabelsens tid og af hvilken Gud åbenbarer sig gennem logos. Gud sender logos ned til os. Derfor kan Jesus tale om sig selv som livets brød, som vejen, sandheden og livet og endelig som verdens lys. Johannes gør det således klart for sine læsere, at det at tro på, at Jesus er Guds søn betyder, at vi skal have livet i hans navn:
”Sandelig, sandelig, siger jeg eder, den, som tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja han skal gøre endnu større gerninger, thi jeg går til faderen, og hvad som helst I beder om i mit navn, det vil jeg gøre, for at Faderen kan herliggøres ved Sønnen. Hvis I beder om noget i mit navn, vil jeg gøre det.” (Joh. 14,12-14)
Her taler Jesus om Helligåndens komme, at han er i Faderen, og at Faderen er i ham (joh. 14,11). Men andre ord: Gud handler gennem Jesus, de er ét, i døden som i livet! Derfor skal vi tro på ham ("den, som tror på mig) og gøre de gerninger, der befales os ("han skal også gøre de gerninger, jeg gør"). Vi må i vores lydighed, opmærksomhed, skelnen og ikke mindst i de spontale livsytringer gribe fordringen.
Mvh
Anne
P.S
Jeg må tilstå, at jeg ikke har haft tid til de store overvejelser omkring dette indlæg..