annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 1070 gæster og 219 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 5 < 1 2 3 4 5
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45615 - 12/02/2026 21:53 Re: Fri tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Spændende Arne

Citat:
Det afslører jo, at vi intet bestemmer om, hvad vi føler, men må affinde os dermed - og om muligt bearbejde det med andre kræfter i sindet.

"og om muligt bearbejde det med andre kræfter i sindet".

Ja en skarp iagttagelse du har noteret dig

Her lige kort i første omgang,

Børn der har forældre der har en god solid face to face personlig ansigts kommunikations kontakt til deres børn gennem opvæksten - disse børn får stærkere tykkere nervebanenetværk fra vores Forhjerne (bevidsthed) og ned i det limbiske nervesystem - hvilket betyder to ting - disse børn kan rumme mange følelser uden nødvendigvis at reagere på dem og lade sig kuppe af disse følelser så de fuldstændig bliver fanget i følelsernes vold.

Disse børn kan altså magte stærke følelser og sindsbevægelser (Ekstatisk Begejstring - Henrykkelse og Forskrækkelse eller Ophidselse) uden at de kommer i følelsernes vold og mister besindelsen.

Vi kender dette i Titte Bøh legen mellem forældrene og småbørn - her lærer børnene at kunne rumme stor arousal og affekt (Ekstatisk Begejstring og Henrykkelse og Glæde Fryd Jubel og Forskrækkelse Ophidselse) uden at gå i stykker - uden at blive overvældet og komme i følelsernes vold.

Titte Bøh iagttagelserne har ført til en hel selvstændig psykologi omkring børns leg nemlig:
Neuroaffektiv Udviklingspsykologisk Struktureret Social Aktivitet: Et specifikt program for børn til at opbygge ressourcer gennem leg.

Den psykologi der arbejder med disse forhold kaldes for Neuroaffektiv Udviklings Psykologi og her har Danmark en international stjerne nemlig Susan Hart. Det var den Psykologi og neurobiologi og neurovidenskab som Lone Frank nævnte var det sidste nye hotteste der er i rivende udvikling. En forsker har sagt at det får lige så stor betydning som Freud fik for psykologien.

Arousal og affekter: Ekstatisk Begejstring og Glæde Jubel og Henrykkelse (ofte kaldet følelser) men det dækker også over dopaminsk drive og motivation - alle disse forhold vi lidt unuanceret måske kalder for følelser er helt nødvendige for vi menneskers succes i livet på samme måde som vinden er helt nødvendige for sejlbåden for at kunne sætte fart og kurs i livet og nå mål.

Bemærk hvor meget stærke affekter og følelser og ekstatisk begejstring og entusiasme der indgår i den måde jeg og mine forbilleder definerer TROEN på - SPIRITUALITET på. Findes her nederst (1)*.

Dette var lige kort - jeg ser OL ISHOCKEY

Jeg er stadig imponeret over din iagttagelse her omkring følelser:

"og om muligt bearbejde det med andre kræfter i sindet"

Det er virkelig tegn på det vi kalder dynamisk psykologi - altså det der begyndte med psykoanalysen. At der er mange forskellige kræfter på spil i menneskets psyke eller sind.

Ja der er mange kræfter på spil i sindet eller psyken og du har fuldstændig ret, og barnet kan med pædagogisk dygtige forældre komme til at råde over nogle gode kræfter der kan bearbejder vores følelser. Ja børn med gode forældre kan man se er udstyret med tykkere nervebanenetværk fra forhjernen og ned i det limbiske nervesystem for følelser og stærke emotioner.

Disse sunde børn kan rumme stærke følelser uden at miste sig selv og deres fornuftighed. De kan rumme stor AFFEKT Ekstatisk Begejstring Glæde Jubel og Henrykkelse og Forskrækkelse Ophidselse -- alt den vind storm der skal til for at at en sejlbåd kan sætte fart og kurs - ja alt det der skal til for at et menneskebarn har den nødvendige vitalitet til at nå langt her i livet - at kunne nå sine mål.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

(1)*:

Citat:
Den franske teolog André Gounelle definerer fides qua således: ”’Fides qua creditur’:

henviser til Guds aktive tilstedeværelse i mig, et nærvær, der griber mig, virker mig, forvandler mig, sætter mig i fællesskab med Gud.”

Paul Tillich, systematic theology

What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion.

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Luther:

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.
Side 5 af 5 < 1 2 3 4 5

Seneste indlæg
Fri tro
af Hanskrist
12/02/2026 21:53
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
07/02/2026 17:14
Kirie eleison
af Hanskrist
07/02/2026 16:43
Misforståelsen
af somo
06/02/2026 06:51
Tanker fra en samtale
af Hanskrist
27/01/2026 19:20
Nyheder fra DR
Millionsvindel med billetter på Louvre ..
12/02/2026 21:46
Ukraine får løfter om 220 milliarder k..
12/02/2026 19:56
Trumps milliard-søgsmål mod BBC kommer..
12/02/2026 17:41
Forureningen i Københavns Lufthavn skal..
12/02/2026 17:22
'Markante serviceforringelser' på vej i..
12/02/2026 17:20
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Snevejr forhindrer færgepassagerer i at..
12/02/2026 20:39
Kabinetssekretær forlader Starmers stab..
12/02/2026 20:14
Uheld med fire lastbiler spærrer motorv..
12/02/2026 19:52
Der er stigende risiko for ny forsinkels..
12/02/2026 19:46
Novo-topchef ønsker samarbejde med sels..
12/02/2026 19:25