annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
3 registrerede Arne Thomsen ,(2 usynlige), 17 gæster og 197 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45473 - 15/09/2025 10:15 Re: Egen tro - og andres... [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Fandt lidt om folkekirken og ikoner skrevet af en dansk ortodoks præst.

Jeg er jo ikke ortodoks kristen, men denne form for kristendom er den, jeg har færrest indvendinger imod.

Arnw heart smiler
Top Svar Citer
#45474 - 15/09/2025 12:59 Re: Egen tro - og andres... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indsendt af: Arne Thomsen
Citat:
Så den opstandne Kristus har indsigt i dig og giver dig omsorg?

Hvordan kan han få denne indsigt og hvorfor skal han ha den, samt hvilken omsorg er der tale om?
Mit svar:
Jeg har ikke "forstand på det guddommelige" og tror ikke at nogen har.
Men kærligheden oplever jeg som helt helt dyb.

Citat:
Ok, men han lever, og du ved ikke hvem denne Kristus er, som har indsigt i dig og omsorg for dig?
Mit svar:
Korrekt, men genkendelig og guddommelig.

Citat:
Dét forstår jeg. Men ethvert religiøst trosforhold er vel en påstand, selv om den troende oplever det som virkelighed?

Der har de kristne jo helligånden som ,,garant,, men den forstår jeg, du ikke kender, også svært at forklare denne virkelighed, når Gud ikke er med i din trosforståelse.

Hvordan formidles din oplevelse af indsigt og omsorg fra din Kristus?

Mit svar:
"Påstand" - hvad andre tror om sandheden for mig, det er deres sag, ikke min.
Jeg har en fornemmelse af Helligånden, men "køber" ikke dine dogmer herom.
Det guddommelige er sandelig med i min trosforståelse.
Min oplevelse er lydløs - ansigt til ansigt.

Citat:
Ok, men han lever, og du ved ikke hvem denne Kristus er, som har indsigt i dig og omsorg for dig?
Mit svar:
Jeg er kun et menneske - ikke et overmenneske.

Citat:
Jeg indfører ingen dogmer. Men Kristus forstås som Guds salvede

https://lex.dk/Kristus
Salvningen hentyder til Guds ånds nærvær (Lukasevangeliet, 4,18; Esajas' Bog, 61,1), og Kristus betegner Jesus som opfyldelsen af Det Gamle Testamentes forventning om en kommende frelserskikkelse.

… men det er måske en anden Kristus du har kontakt med?

Mit svar:
Det er jo lige præcis dét, du gør: Indfører dogmer!

Citat:
Du kan tro, hvad du vil, men den Kristus du fremholder, og det med Universets guddommelige kærlighed, er fremmed for mig.

Men kunne være fint at vide hvorfra du kender din Kristus!?

En spørgsmål ud over hvilken gud der er tale om, er jo også, hvordan noget kan være guddommeligt når ordet gud er for småt – samt hvordan dit universets guddommelighed skal forstås.
Mit svar:
Ja, det er fremmed for dig. Det er det jo også for kristendommen, der taler om deres Guds kærlighed til verden, men som alene fokuserer på os mennesker.
Jeg har mødt Kristus ansigt til ansigt.
Dit spørgsmål: "hvilken Gud, der er tale om" viser jo, at du hænger fast i kristendommens dogmer, som spærrer vejen for noget større - set med mine øjne.

Jeg indfører ingen dogmer. Men Kristus forstås som Guds salvede
*
Det er jo lige præcis dét, du gør: Indfører dogmer!
*

Når du taler om Kristus som en levende, nærværende skikkelse, du har kontakt med – så bekender du faktisk selv et dogme, uanset om du vil det eller ej. Du kan ikke tale om en Kristus uden at stå i det kristne trosrum, hvor netop dét er centrum.

.
Top Svar Citer
#45475 - 15/09/2025 16:16 Re: Egen tro - og andres... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka, du skriver:
Citat:
Når du taler om Kristus som en levende, nærværende skikkelse, du har kontakt med – så bekender du faktisk selv et dogme, uanset om du vil det eller ej. Du kan ikke tale om en Kristus uden at stå i det kristne trosrum, hvor netop dét er centrum.
Mit svar:
Jeg mener, det står klart, at et dogme er en påstand fremsat af en religiøs autoritet, og som forlanges efterlevet af tilhængerne.

I mit tilfælde beretter jeg om en oplevelse, der for mig er sand, men som jeg ikke kræver accepteret som andet end min ærlige beretning.

I øvrigt angående dogmer skete der ret hurtigt dét for mig - få gange efter mit første "Ikon-møde" - at Kristus-Ikonen lige udenfor klosteret i den subtropiske urskov lydløst sagde til mig:
Citat:
Tag ikke dogmerne for alvorligt.
Det var jeg ellers ret tæt på at gøre, overvældet - som jeg var - af denne Ikon i den græsk ortodokse kristendom.
Men med årene afklarede det sig

Og - som endnu en tilføjelse skete der dét - en lille snes år senere foran Kristus-Ikonen - at jeg selv begyndte at føle denne helt dybe kærlighed fra Kristus - rettet mod alle mennesker - og endnu senere: alt værende.
Det giver mig en følelse af lykke.
Og det hele kommer til at stå mere klart, når jeg forsøger at beskrive det - her på Trosfrihed.dk - som det neop nu skete igen blinker
Tak for at du gav mig muligheden Tikka smiler

Arne heart smiler

P.S.: For mig må alle tro, hvad de kan og vil - så længe de ikke skader andre. Arne.
Top Svar Citer
#45476 - 15/09/2025 17:16 Re: Egen tro - og andres... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Og det hele kommer til at stå mere klart, når jeg forsøger at beskrive det - her på Trosfrihed.dk - som det neop nu skete igen

Tak for at du gav mig muligheden Tikka.

Ja der kom sandheden, nemlig at skrive (uanset om det man skriver giver mening (er selvmodsigende vrøvl)) og kunne slå det op på Trosfrihed og så læse hvad man selv har skrevet og ovenikøbet få opmærksomhed fra Tikka - det er bekræftende for ens ego og forfængelighed. Det er en stor del af Arne's Jeg/Ego forfængelighed og identitet.

Dette kunne også være ok hvis der var noget for andre mennesker at lære af - men desværre er det meningsløst og vrøvl det meste - især det med Kristus som Arne skriver og at den Ortodokse Kirke står ham særligt nær - de er meget konservative og ville smide ham ud på røv og albuer hvis de så Arne's utallige Anti Jesus Kristus dogmer, udsagn påstande erklæringer tilkendegivelser gennem årene gentaget.

Kriteriet er ikke sandhed og mening men bare at blive set og få opmærksomhed. Især igennem konstante udfald imod de kristne - Paulus ikke mindst (de er skyld i alverdens problemer ifølge Arne).

Manden der ikke tror på Gud (og aldrig har bedt til Gud) flager konstant med et Jesus Kristus Ikon og nu Gud døde mig har han stået ansigt til ansigt med Kristus.

Oplevelsen i sin tid pynter han på år efter år - hvis han ser en fordel i at kronologien var sådan istedet for som vi ellers hørte om det for snart 15 år siden - ja så ændrer han ved beretningen om hvad han oplevede.

Et menneske der ikke tror på Gud har ikke stået ansigt til ansigt med Kristus - dette er det reneste selvmodsigende vrøvl hvor begrebet Jesus der er Kristus i kraft af Gud tømmes for mening.

En mand som Arne der har så mange Anti Jesus Kristus dogmer - påstande han gentager og gentager nu igennem mindst ti år - kan umuligt have stået ansigt til ansigt med Kristus.

Et menneske kan jo ikke stille sig op foran et Jesus Kristus Ikon og udenom den Guds Ånd - Gud Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Gave erfaring at i Jesus Kristus er der en Åbenbaring Gud og påstå ud fra egen oplevelse at det har stået ansigt til ansigt med Kristus.

Vores egne oplevelser er ligegyldige - så alle Arne's filosofiske ideer om og oplevelser af en Gudløs Kristus og hvad der bangede i Big Bang etc etc er totalt ligegyldige - det er hjernespind som Tikka siger og det er som Arne siger bare noget han har oplevet - altså ikke noget der kommer fra Gud.

Dette er en Helligåndens Transcendente Ekstatiske nådegave's Erfaring at møde Gud i Jesus Kristus. Og det gør os til helt nye mennesker og vi skal kendes på frugterne og på hvad der kommer ud af vores mund - hvad vi skriver årene efter - fordi det er der det bliver afgjort om det er fra Gud eller det er fra os selv - alene vores egen ånd der har spillet os et puds.

Og eftertiden - tiden derefter - vil afsløre igennem ens adfærd og skriverier om det var Kristus et menneske stod ansigt til ansigt med. Og alle Arne's Anti Jesus Kristus påstande og gentagne dogmatiske erklæringer afslører at det ikke var Jesus Kristus eller forkortet, Kristus, at Arne stod overfor.

Der findes ingen Gudløs Ateistisk Kristus - ej heller nogen guddommelighed uden Gud - uden Guddom.

Jesus Kristus har ikke været beskæftiget med hvad der astrofysisk bangede i Big Bang. Dette er det rene nonsens. Men teologisk hvorfra Alt er og hvortil og ikraft af hvad og hvem alt er stiller Jesus Kristus sig med myndighed men dette er den astrofysiske naturvidenskab uvedkommende da denne ikke tænker vi mennesker med - men det gør Jesus Kristus altid - vi mennesker tænkes med - astrofysiker tænker ikke vi mennesker med. Forskellen på astrofysiske naturvidenskabelige forklaringer og teologiske er at i de sidste er vi mennesker tænkt med. Altså mennesket og dets verden omgivelserne naturen universet tænkes sammen som samhørende. Der har teologien inspireret moderne biologi og natursyn.

Skaberkraften og Ånden (det livgivende princip) i Skabelsen (Naturen og Universet) hører sammen med Gud vi tror på - heri finder vi Gud også. Derfor Naturen især igennem skønheden og storheden åbenbarer Gud for os. Men der er meget meget mere om Gud end lige dette. Og det med Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus er af nok større vigtighed fordi det er derigennem vi lærer at forstå hvordan Gud og mennesket og det himmelske og jordiske og guddommelige og menneskelige er forenet. Men mere endnu, at vi er forenet med Gud i en FADER'SØN eller JEG'DU kreative dynamisk samspils'virkelighed gennem Helligånden hvor både Gud og mennesket kan gøre indspil og udspil.

Det sidste er alt det Jungiansk Psykologi har ført klinisk empirisk bevis for.

-0-0-0-

Arne's Ego og forfængelighed og identitet er bundet op på den opmærksomhed som Tikka har givet ham gennem årene. Og ja Thomas også. Fuldstændig ude af proportioner hvor meget opmærksomhed Arne får når vi tænker på værdien og meningen og den dybere sammenhængende forståelse vi ikke får ved at læse Arne.

En Gudløs Kristus fx er nok og alle burde stå af og sige farvel og tak til dig Arne for du ved ikke hvad du snakker om og du gør mig ikke klogere på tingene.
#45477 - 15/09/2025 21:36 Re: Egen tro - og andres... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Citat:
Arne: Jeg mener, det står klart, at et dogme er en påstand fremsat af en religiøs autoritet,

Korrekt – og dét tager du til dig.

Du siger, Kristus sagde til dig, at du ikke skal tage dogmerne alvorligt. Men det forudsætter, at Kristus er levende og taler. Og dét er et dogme.

Du kan ikke bruge Kristus som autoritet – og samtidig afvise, at han har autoritet.

.
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >

Seneste indlæg
Egen tro - og andres
af Arne Thomsen
15/09/2025 22:15
Misforståelsen
af somo
12/09/2025 08:31
Dumme svin
af Hanskrist
10/09/2025 10:25
Lys
af Hanskrist
06/09/2025 11:11
Troens frihed
af Tikka
03/09/2025 00:05
Nyheder fra DR
Bestyrelsesformand på RUC går af efter..
15/09/2025 21:01
Fredericia og Vejle deler i intenst loka..
15/09/2025 20:59
De første genstande bjærget fra Titani..
15/09/2025 20:47
Polen neutraliserer drone, der svævede ..
15/09/2025 20:37
Turister får stor bøde og udvisning fr..
15/09/2025 20:36
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Trump melder om tre dræbte i angreb på..
15/09/2025 20:28
DMI varsler om kraftig regn i store dele..
15/09/2025 20:24
Medier: Spanien trækker sig fra israels..
15/09/2025 19:31
RUC lukker uddannelse og formand træder..
15/09/2025 19:08
Knap hver anden vil gøre det lettere at..
15/09/2025 18:45