3
registrerede Arne Thomsen
,(2 usynlige),
17
gæster og
197
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Egen tro - og andres...
|
Hej Tikka, du skriver:
Når du taler om Kristus som en levende, nærværende skikkelse, du har kontakt med – så bekender du faktisk selv et dogme, uanset om du vil det eller ej. Du kan ikke tale om en Kristus uden at stå i det kristne trosrum, hvor netop dét er centrum. Mit svar: Jeg mener, det står klart, at et dogme er en påstand fremsat af en religiøs autoritet, og som forlanges efterlevet af tilhængerne.
I mit tilfælde beretter jeg om en oplevelse, der for mig er sand, men som jeg ikke kræver accepteret som andet end min ærlige beretning.
I øvrigt angående dogmer skete der ret hurtigt dét for mig - få gange efter mit første "Ikon-møde" - at Kristus-Ikonen lige udenfor klosteret i den subtropiske urskov lydløst sagde til mig:
Tag ikke dogmerne for alvorligt. Det var jeg ellers ret tæt på at gøre, overvældet - som jeg var - af denne Ikon i den græsk ortodokse kristendom. Men med årene afklarede det sig
Og - som endnu en tilføjelse skete der dét - en lille snes år senere foran Kristus-Ikonen - at jeg selv begyndte at føle denne helt dybe kærlighed fra Kristus - rettet mod alle mennesker - og endnu senere: alt værende. Det giver mig en følelse af lykke. Og det hele kommer til at stå mere klart, når jeg forsøger at beskrive det - her på Trosfrihed.dk - som det neop nu skete igen Tak for at du gav mig muligheden Tikka
Arne 
P.S.: For mig må alle tro, hvad de kan og vil - så længe de ikke skader andre. Arne.
|
|
|
|