annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
0 registrerede 37 gæster og 415 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 4 < 1 2 3 4
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45452 - 10/09/2025 22:03 Re: Egen tro - og andres [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Går man ind på Kristelig Dagblads hjemmeside, viser det sig, at:
6% danskere er traditionelle:
Tror på hele pakken af sin religions dogmer inklusiv for eksempel Paradis og Helvede.

12% danskere er individualistisk traditionelle:
Er troende, men vælger flere af deres religions elementer til og fra. Det gælder især troen på paradis og helvede.

24% danskere er alternativt gudstroende:
Tror på Gud, men ikke på en personlig gud. Der er mere tale om en guddommelig eller åndelig livskraft.

11% danskere er spirituelle:
Tror på en guddommelig eller åndelig livskraft, men ikke på Gud.

10% danskere er areligiøse:
Er ikke religiøse, men usikre på, hvad de tror på.

21% danskere er irreligiøse:
Er sikre på, at de ikke tror på noget.

16% danskere er andre:
Dækker over en række forskellige grupper.

Altså kun 6% danskere tror i 2020 fuldt på den luthersk evangeliske kristendom, og ser vi bort fra Paradis og Helvede kommer vi op på 18%, der tror på en personlig gud. Altså – rundt regnet – kun hver femte dansker er bibelsk kristen i Danmark i 2020!

Det er jo Kristeligt Dagblad der publicerer dette, og de kan næppe tænkes at ville gøre tallene mere ”antikristelige” end de allerede er.

Tallene viser også, at 47%, altså næsten hver anden dansker, helt eller delvis afviser kristendommen.
Den danske folkekirkes medlemstal er således holdt oppe af de kulturkristne.

Det er i hvert fald sådan jeg tyder denne undersøgelse, og er der nogen der tyder dem anderledes, så kom gerne frem med det.

Den gruppe, jeg synes, jeg tilhører, er de 11%, der tror på en guddommelig eller åndelig livskraft, men ikke på Gud.
Ikke så mange, men dog ca. hver tiende dansker.

Min tro er baseret på universets guddommelighed og på yin/yang i stedet for det gode/det onde samt på kristendommens guddommelige kærlighed til og mellem mennesker (mens resten af universet desværre synes ignoreret).

Det giver mig mening med mit liv:

Elske verden med ærbødighed og omsorg.

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45453 - 11/09/2025 01:22 Intet nyt under solen ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Citat:
Min tro er baseret på universets guddommelighed og på yin/yang i stedet for det gode/det onde samt på kristendommens guddommelige kærlighed til og mellem mennesker (mens resten af universet desværre synes ignoreret).

Det giver mig mening med mit liv:

Elske verden med ærbødighed og omsorg.

Det er jo en påstand, at universet har en guddommelighed - ligesom det også er en påstand, at tale om den kristne Gud som en virkelighed, uanset hvilken form man giver denne Gud.

Men – jeg må sige: Din tekst fremstår som et kludetæppe, og det irriterer mig.

Du taler om ,,kristendommens guddommelige kærlighed til og mellem mennesker,, - men dén kærlighed forstås i kristen sammenhæng som noget, der kommer fra Gud – den Gud, du ikke vil anerkende.

Derfor: Når der tales om ,,tro,, betyder det trofasthed mod Gud og tillid til hans løfte til Abraham – et løfte, der i kristen forståelse opfyldes i Kristus og bekræftes af Helligånden – Som jo også er en påstand engel

.
Top Svar Citer
#45454 - 11/09/2025 05:07 Re: Egen tro - og andres [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Den gruppe, jeg synes, jeg tilhører, er de 11%, der tror på en guddommelig eller åndelig livskraft, men ikke på Gud.

WAUU

Endnu en Anti Jesus Kristus udmelding. Helt fint Arne men det går ikke rigtig i spænd med din konstante flagen med et Jesus Kristus Ikon - som så for dig ikke er et Jesus Kristus Ikon men blot et billede af en Anti Jesus Kristus eller din egen subjektive opdigtede Jesus der ikke er Kristus og ikke har levet, ihvertfald ham der har levet og som blev taget imod som Kristus er det ikke.

At fjerne Gud fra Jesus Kristus er en umulighed - det kan ikke lade sig gøre og gør man dette er det Anti Jesus Kristus der er tale om - ihvertfald ikke Jesus Kristus.

Det er en hel absurd tanke at gøre Jesus Kristus Gudløs. Hvor idiotisk dum har man lov til at være - det er galimatias.

❤️❤️❤️

Hos Kristian Leth på Facebook foregår der en vældig debat.

En af mine kommentarer lyder:

Citat:
Eneste Gud hos Paulus betyder ikke 1 Gud (der skulle eksistere) men at Gud dækker over Arketypen ArkeÅnden Gud der er UNIVERSEL - og der findes ingen menneskeløs (Kristus'løs) Gud ifølge Paulus - mennesket er i Gud og Gud i mennesket ifølge Paulus's Kristus Mystik. Der har aldrig været en Gud udenfor mennesket ifølge kristendommen og derfor Treenigheden eller den trinitariske Skabende Kreative dynamik mellem Gud og mennesket - Fader og Søn - vores JEG'DU kreative dynamiske samspils'virkelighed med Gud gennem Helligånden hvor både Gud og mennesket kan gøre indspil og udspil. Efter Paulus og kristendommen må vi tale anderledes om Gud nøjagtig som jeg har beskrevet det ovenfor. Prøv at have mine hypoteser i mente når I læser Paulus's Breve og Nye Testamente og en hel ny verden af SPIRITUALITET åbner sig. At det ikke er hjernespind eller subjektivitet - subjektive forestillinger, men fyldt med objektivitet (selv og verden (kosmos)) hænger sammen vil kræve en længere redegørelse hvor så forskellige tænkere som Rudolf Steiner og Alain Badiou og Paul Tillich og Heidegger og Edgar Morin og Carl Gustav Jung tænkes med - det må blive en anden gang.

Man kan også sige at i kristendommen har Gud aldrig været alene eller "én som" (ensom) - en menneskeløs (Kristus'løs) Gud findes ikke - en uafhængig af mennesker Gud findes ikke - Kristus, Kristusmennesket eller "mennesket i Gud" har altid eksisteret såvel som Gud i mennesket vi er jo skabt i Guds Billede.

I Kristus Mystikken gælder: Mennesket har altid været i Gud og Gud har altid været i mennesket.

Jesus Kristus er selvfølgelig ikke Gudløs og hos Paulus og Paulus's elev forfatteren til Johannes Evangeliet føjes til at Gud ej heller er Kristus'løs.

Citat:
Kristus:

Thi fra ham og ved ham og til ham er alle ting. Ham være ære til evig tid! Amen. Rom 11,36

Han er den usynlige Guds billede,

al skabnings førstefødte.

I ham blev alting skabt

i himlene og på jorden,

det synlige og det usynlige,

troner og herskere,

magter og myndigheder.

Ved ham og til ham er alting skabt.

Han er forud for alt,

og alt består ved ham. KolossenserBrevet 1

❤️❤️❤️

Citat:
Altså kun 6% danskere tror i 2020 fuldt på den luthersk evangeliske kristendom, og ser vi bort fra Paradis og Helvede kommer vi op på 18%, der tror på en personlig gud. Altså – rundt regnet – kun hver femte dansker er bibelsk kristen i Danmark i 2020!

Kristne er ikke Bibelsk Kristne - ifølge Paulus Nye Testamente (se citationsboksen nedenfor). Det giver ingen mening at forbinde kristendommen med bogstavligt tro på hvad der står i Bibelen.

Om ægte Paulinsk FolkeKirke kristendom se her:

Ny Himmel - Teologisk Værksted

Citat:
Kristne er ikke Bibelsk Kristne og har aldrig været det:

2 Kor 3:

I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.

Romerbrevet:

Men nu er vi løst fra loven og er døde fra det, vi før var fanget i, så at vi er tjenere i Åndens nye liv, og ikke i bogstavens gamle.

Citat:
Kristendommen er ikke en bogreligion, hvor vi bare kan slå op og citere fra, som om ordene var fortid. Derfor bekender vi også at vi tror på den Hellige almindelige Kirke og ikke den hellige almindelige bog. Det er en bespottelse mod Ånden bare at gentage Bibelens ord ufordøjede, som om Ånden ingenting betyder.
Det strider mod Ånden at gøre Bibelen til en bog, man bare kan citere fra... Det er gentagelsen der strider mod den levende Ånd, fordi gentagelsen gør ordene til fortid, og Helligånden bliver hjemløs.
Vi skal ikke kendes på citaterne fra fortiden men på de frugter vi sætter her og nu.
Bibelen vil ikke være død fortid, men levende og åndende nutid. Bibelen skal derfor med et gammelt ord granskes - fordøjes og fortolkes. Enhver tid og person skal selv stå inde for ordene. Vi er nødt til at sætte os selv på spil, så er der liv og ånd. Men at gemme sig bag ordene er åndløs. Lisbeth Kjær Müller (gift med Mogens Müller som både jeg og Kristian Leth studerer).

❤️❤️❤️

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

❤️❤️❤️

PS:

Som jeg viste ovenfor at en Gudløs Jesus Kristus ikke overhovedet giver nogen mening så er det lige så meningsløst og intetsigende at tale om guddommelighed uden Gud - det er i Gud og fra Gud at nogen eller noget er guddommeligt. Altså uden Gud ingen guddommelighed.

Hos Arne betyder guddommelig noget andet end guddommelig. Vi kunne jo spørge manden hvad det er han forbinder med guddommelig.

Arne: "Elske verden med ærbødighed og omsorg." - åh vor Herre bevar os vel fra mandens hykleri - eneste menneske jeg har mødt der vil føre retssager imod andre mennesker - elske (og være ydmyg) gør Arne mindst af alle mennesker jeg kender. Han er så selvhøjtidelig og helt uden humor og godt humør glæde som et menneske kan være.

PPS:

Påstande (hypoteser) kan undersøges videnskabeligt hvis man ved hvad ordene dækker over.
Side 4 af 4 < 1 2 3 4

Seneste indlæg
Egen tro - og andres
af Hanskrist
11/09/2025 05:07
Dumme svin
af Hanskrist
10/09/2025 10:25
Lys
af Hanskrist
06/09/2025 11:11
Misforståelsen
af somo
05/09/2025 07:53
Troens frihed
af Tikka
03/09/2025 00:05
Nyheder fra DR
Kongresmedlemmer efterlyser øget sikker..
11/09/2025 07:28
Tre biler kørt sammen på rute ved Aarh..
11/09/2025 07:16
Mobilen overhaler plastikkortet i metroe..
11/09/2025 07:05
Lejlighedspriser skyder i vejret og ramm..
11/09/2025 06:59
Hvad gør du? 300.000 har taget stilling..
11/09/2025 06:58
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Ny anholdelse i sag om kloning af dyre b..
11/09/2025 07:02
Europa skal have otte energimotorveje fo..
11/09/2025 06:38
Forskere advarer om risiko for ond volds..
11/09/2025 06:38
Lars Løkke er dybt chokeret over drabet..
11/09/2025 06:25
Gerningspersonen, der skød Charlie Kirk..
11/09/2025 06:10