1
registreret Arne Thomsen
71
gæster og
249
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#45373 - 24/08/2025 11:47
Re: Lys
[Re: Hanskrist]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
At være Skriftklog var næppe en beskyttet titel
Fra nettet: Hvad vil det sige at være skriftklog? Skriftklog (hebr. sofer, gr. grammateús) var en betegnelse for mænd, der var uddannet i de hellige skrifter, især Moseloven. Uddannelsen begyndte typisk omkring 15-årsalderen og varede op mod 12 år, hvor man studerede Skrifterne og deres fortolkninger. Først som omkring 40-årig kunne man få myndighed til at undervise som rabbi – og det var kun få, der nåede dertil. De skriftkloge havde en vigtig rolle som juridiske og teologiske eksperter, og deres fortolkninger blev ofte betragtet som gældende lov. Gruppen var ikke en religiøs retning som farisæerne, men snarere en stand – lidt som jurister eller teologer i dag. .
|
|
Svar
|
|
|
#45392 - 29/08/2025 11:38
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
Jeg giver lige opstandelsen ny opmærksomhed og bemærk det med fed skrift: Så Kristustroen var/er troen på opstandelsen!
Det er noget vrøvl - ingen mennesker kan ved egen kraft tro på opstandelsen - da det er en Helligåndens ÅbenbaringsGave og Vished gennem de nye skabninger vi er i Kristus - opstået til nyt liv i kraft af Gud. Opstandelsen omfatter altid også os hos Paulus, det er ikke isoleret til Jesus.
Hos Paulus er opstandelsen altid forbundet uløseligt til vores KristusParticiperende EksistensForvandlende Ny Natur eller de nye skabninger vi er i Kristus.
Og du nægter stadig at drøfte hvordan Paulus forstod opstandelsen. Selv om du dogmatiserer om opstandelsen i tide og utide uden at du tilsyneladende gider beskæftige dig med hvordan Paulus forstod opstandelsen.
Er opstandelsen isoleret til Jesus?
Salme 27 siger det så smukt så smukt
han aldrig hjem til Himlen gik, hvis ikke os han med sig fik.
Udløs vort liv af dødens bånd med almagtshånd, genfød os ved din Helligånd!
K.L. Aastrup 1935. Jeg bliver så vred og irriteret over hvordan pokker man kan tale om opstandelsen som værende noget om hvorvidt Jesus er opstået - jeg opdagede hurtigt at det slet ikke er sådan opstandelsen forstås hos Paulus - der er noget helt andet på spil - nemlig der med fede skrift typer i citationsboksen ovenfor. Husker da jeg mødte Johannes Evangeliet især kapitel 17 hvordan jeg måtte nive mig selv i armen over at forfatteren til Johannes Evangeliet var en direkte fortsættelse af Paulus's Kristus Mystik - vores KristusParticiperende EksistensForvandlende Ny Natur - de Nye Skabninger vi er i Kristus. Bemærk at også her er opstandelseslivet ikke isoleret til Jesus for der gælder som hos Paulus: han aldrig hjem til Himlen gik, hvis ikke os han med sig fik.Læs selv Johannes Evangeliet kapitel 17: Sådan talte Jesus; og han så op mod himlen og sagde: »Fader, timen er kommet. Herliggør din søn, for at Sønnen kan herliggøre dig, ligesom du har givet ham magt over alle mennesker, for at han kan give evigt liv til alle dem, du har givet ham. Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus. Jeg har herliggjort dig på jorden ved at fuldføre den gerning, du har givet mig at gøre. Fader, herliggør mig nu hos dig med den herlighed, jeg havde hos dig, før verden var til.
Jeg har åbenbaret dit navn for de mennesker, du gav mig fra verden. De var dine, og du gav dem til mig, og de har holdt fast ved dit ord. Nu forstår de, at alt, hvad du har givet mig, er fra dig. For de ord, du gav mig, har jeg givet dem, og de har taget imod dem, og de har i sandhed forstået, at jeg er udgået fra dig, og de er kommet til tro på, at det er dig, der har udsendt mig.
Jeg beder for dem; ikke for verden beder jeg, men for dem, du har givet mig, for de er dine; alt mit er dit, og dit er mit, og jeg er herliggjort i dem. Jeg er ikke længere i verden, men de er i verden, og jeg kommer til dig. Hellige fader, hold dem fast ved dit navn, det, du har givet mig, for at de kan være ét ligesom vi. Da jeg var sammen med dem, holdt jeg dem fast ved dit navn, det, du har givet mig, og jeg vogtede dem, og ingen af dem gik fortabt, undtagen fortabelsens søn, for at Skriften skulle gå i opfyldelse. Nu kommer jeg til dig; og sådan taler jeg i verden, for at de fuldt ud må have min glæde i sig. Jeg har givet dem dit ord; og verden har hadet dem, fordi de ikke er af verden, ligesom jeg ikke er af verden. Jeg beder ikke om, at du skal tage dem ud af verden, men at du vil bevare dem fra det onde. De er ikke af verden, ligesom jeg ikke er af verden. Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. Ligesom du har udsendt mig til verden, har jeg også udsendt dem til verden. Jeg helliger mig selv for dem, for at de også kan være helliget i sandheden. Ikke for dem alene beder jeg, men også for dem, som ved deres ord tror på mig, at de alle må være ét, ligesom du, fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for at verden skal tro, at du har udsendt mig. Den herlighed, du har givet mig, har jeg givet dem, for at de skal være ét, ligesom vi er ét, jeg i dem og du i mig, for at de fuldt ud skal blive ét, for at verden skal forstå, at du har udsendt mig og har elsket dem, som du har elsket mig.
Fader, jeg vil, at hvor jeg er, skal også de, som du har givet mig, være hos mig, for at de skal se min herlighed, som du har givet mig, for du har elsket mig, før verden blev grundlagt. Retfærdige fader, verden har ikke kendt dig, men jeg har kendt dig, og de har erkendt, at du har udsendt mig; og jeg har gjort dit navn kendt for dem og vil gøre det kendt, for at den kærlighed, du har elsket mig med, skal være i dem, og jeg i dem.« Det er så Paulinsk at det gør helt ondt - der er ikke kun mig der straks forstod Paulus også forfatteren til Johannes Evangeliet har forelsket sig i Paulus's KristusParticiperende EksistensForvandlende Ny Natur - de Nye Skabninger vi er i Kristus. Mange Kærlige Hilsner HansKrist Håber aldrig man længere taler om Jesus opstandelse som en isoleret eksklusiv begivenhed mellem Gud og Jesus - det er en Ny Skabelse der er tale om (den første Skabelse Adam og den Nye Skabelse Kristus) som Paulus forklarer det i 1 Kor 15 om opstandelsen - men som Tikka nægter at læse - hun læser kun den første fjerdedel af 1 Kor 15 og nægter at forholde sig til Paulus's originale diskurs om OpstandelsesLivet. Opstandelsen har intet at gøre med isoleret eksklusivt om Jesus er opstået. Hvis det kun var dette spørgsmål der var på tale ville hverken Paulus eller forfatteren til Johannes Evangeliet eller kristendommen eksistere - da opstandelsen inkluderer og omfatter os - den Ny Skabelse er opstandelseslivet's indbrud i verden og eksisterer som de Nye Skabninger vi er i Kristus - vores KristusParticiperende EksistensForvandlende Ny Natur. Derfor vi taler om Begivenhed, fx Opstandelses Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. Det er en revolution i kraft af Gud - Jesus Kristus Gud Fader gennem Helligånden. Ingen kan tænke Paulus og Forfatteren til Johannes Evangeliet og hvad kristendommen er i sin essens bedre sammen end HansKrist, læs selv: I Jesus Kristus møder vi Gud - er der en Åbenbaring vores virkelighed med Gud og hvem vi er i Gud - i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd - HelligÅnden. Ikke en Gud er der tale om da vores virkelighed med Gud er i en Søn'Fader eller Jeg'Du skabende kreativ kommunikerende samspilsvirkelighed gennem HelligÅnden hvor både Gud og mennesket (Fader og Søn) kan gøre indspil og udspil. Altså vores virkelighed med Gud i Jesus Kristus er en dynamisk trinitarisk skabende kreativ kommunikerende samspilsvirkelighed gennem HelligÅnden - som vi ser det i Bønnen. En menneskeløs Gud eller Kristusløs Gud er såvel som en Åndløs Gud og GudFader'løse mennesker utænkeligt for vi kristne - derfor er vores virkelighed med Gud altid trinitarisk (eller treenig) og en Gud findes ikke, deri må vi give ateisterne ret. En ensom Gud alene eller menneskeløs Gud findes ikke. Kun Jesus Kristus GudFader kender vi som HelligÅnden Vidner om og Herliggør. Altså i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden.
|
Svar
|
|
|
#45393 - 29/08/2025 14:33
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Jeg giver lige opstandelsen ny opmærksomhed
Opstandelsen har intet at gøre med isoleret eksklusivt om Jesus er opstået. Jeg er enig, men det er kristentroens grundlag, og der var jo ikke andre der var opstået på Paulus tid. Paulus omtaler selv Kristus som førstegrøden. Den opstandelse han så frem til var så sikkert et håb og virkelighed, da han mente, at ha en pant på dette. Nemlig Helligånden. Men forvandlingen til det nye menneske vil jeg også betegne som en slags opstandelse, da tanken er: det gamle menneske dør. Skriftstederne i mit skriv viser det jeg mener. Paulus skrev tydeligt, han forventede et himmelsk evigt liv sammen med de hellige og Jesus, ja han glædede sig ligefrem, ifølge skrifterne. Men vort borgerskab er i himlene; derfra venter vi også Herren Jesus Kristus som frelser. Han skal forvandle vort fornedrede legeme og give det skikkelse som hans herliggjorte legeme med den kraft, hvormed han kan underlægge sig alt. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/fil/3Se, jeg siger jer en hemmelighed: Vi skal ikke alle sove hen, men vi skal alle forvandles, i ét nu, på et øjeblik, ved den sidste basun; for basunen skal lyde, og de døde skal opstå som uforgængelige, og vi skal forvandles. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15Ligeså skrev han også om forvandlingen.Troen på overleveringen: Graven var tom, og at den opstandne gik blandt disciplene i 40 dage før himmelfart, og Paulus forståelse af det nye menneske, efter dåb og modtagelses af Ånden, handler om en radikal forvandling af identitet og livsretning. Det gamle menneske - bundet af synd, død og lov - dør symbolsk i dåben, og et nyt liv begynder i Kristus - så en forvandling der godt kunne omtales som en opstandelse. Dåben og Helligånden forvandler den troendes livEller ved I ikke, at alle vi, som er blevet døbt til Kristus Jesus, er døbt til hans død? Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/6Men I er ikke i kødet, I er i Ånden, så sandt som Guds ånd bor i jer. Den, der ikke har Kristi ånd, hører ikke ham til. Men når Kristus er i jer, er legemet ganske vist dødt på grund af synd, men ånden har liv på grund af retfærdighed. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Rom/8Så det nye menneske er forvandlet og venter på Kristi komme, så de kan blive forvandlet til et evigt himmelsk liv. Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig, og mit liv her på jorden lever jeg i troen på Guds søn, der elskede mig og gav sig selv hen for mig. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/gal/2
Er der hår i suppen? - måske  ... God weekend .
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|