annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
To verdener så forskellige
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen 459 gæster og 120 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 2 < 1 2
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45385 - 27/08/2025 21:55 Re: GT og NT [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Citat:
Jeg oplever det teologiske grundlag som værende det forhold, at vi møder Gud i Jesus Kristus – her bliver vi forenet med Gud.

Et teologisk grundlag er ikke en oplevelse i sig selv, men det, der går forud for personlig erfaring.

Paulus skriver: ,,Troen kommer af det, der høres.,,

Citat:
Der er ingen forskel på jøder og grækere; alle har den samme Herre, rig nok for alle, som påkalder ham, for »enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses«.

Men hvordan skal de påkalde ham, som de ikke er kommet til tro på? Hvordan skal de tro på ham, som de ikke har hørt om? Hvordan skal de høre, uden at nogen prædiker? Og hvordan skal nogen prædike uden at være udsendt? – som der står skrevet: »Hvor herligt lyder fodtrinene af dem, der bringer godt budskab!« Dog var det ikke alle, der adlød budskabet; for Esajas siger: »Herre, hvem troede på det, de hørte af os?« Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/10

Så en oplevelse af Helligånden forudsætter troen på Kristi opstandelse – og den tro formidles gennem skriften og overlevering, som Paulus selv modtog og bekræftede gennem sit møde med den opstandne.

Citat:
Menneskets gudsbillede formes af tid, kultur og bevidsthed – vi ser Gud gennem det, vi selv rummer, tror jeg.

Citat:
Gud er ikke et gudsbillede – Gud er i ham, vi lever, røres og er. Gud er den største livsbekræftende åndelige virkeKraft i vores liv. I Kristus virker Gud mægtigt i os.

Jo – billedet af Gud er et gudsbillede. Gud skabte jo mennesket i sit billede.

Gud forstås i kristendommen som Ånd, modsat tidligere praksisser, hvor gudsrelationen var baseret på ofringer og ritualer.

Ifølge Paulus er troen en tillid til Guds løfte – og den tro bliver regnet til retfærdighed.
Derfor behøver hedninge ikke omskærelse, for Abraham troede Herren og hans løfte, og det blev regnet ham til retfærdighed.

Løftet om, at alle folk skal velsignes gennem Abraham, tolkes i kristendommen som opfyldt i Kristus.

Derved ændrer Paulus forholdet til Gud fra ritual til relation.

Han siger, at det ikke er offerhandlinger, men tro, der gør mennesket retfærdigt for Gud – og han bruger Abraham som eksempel: Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til retfærdighed. Rom 4:3

Her opstår idéen om tro som tillid – ikke bare til Guds eksistens, men til Guds løfte og nåde.

Denne tro gør mennesket til ,,Abrahams barn,,.

Man kan sige - syntes jeg - at Paulus introducerer troen som frelsesvej – en ny måde at forstå forholdet til Gud på.

Et billede, jeg tidligere har brugt, er det med græsset.

Vi lærer, at det kaldes græs og er grønt. Det kan vi tale om, men oplevelsen er helt vores egen.

Det samme gælder gudsbilledet.
Det får vi fra kulturen eller der, hvor vi opsøger noget gudeligt.

Oplevelsen er vores egen – selv når vi er i et fællesskab med et teologisk grundlag.

Det spændende er, hvor de to skabelsesberetninger har deres gudsbilleder fra.

Jeg forstår, at der er tale om to forskellige beretninger, og at Jahve oprindeligt ikke var den eneste sande Gud, da man i kulturen på daværende tidspunkt tilbad flere guder.

Jahve – som endnu ikke havde fået navn i beretningen om Abraham – er dog den samme Gud, forstår jeg, som samlede hebræerne, det udvalgte folk, ved at udsende Moses for at føre dem til det lovede land med mælk og honning.

Citat:
Helligånden er netop Guds Ånd, som aldrig kan være menneskets egne ånds produkter – en tilstand skabt i menneskets egen bevidsthed. Læs 1 Kor 2.

Det er en påstand, der ikke kan bevises – ligesom Guds eksistens heller ikke kan. Men begge kan blive virkelige for den, der tror. Er det så hjernespind? Nej vil jeg mene – Ikke så længe troen er virksom.

.
Top Svar Citer
#45386 - 27/08/2025 22:05 Re: GT og NT [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka

Så en oplevelse af Helligånden forudsætter troen på Kristi opstandelse – og den tro formidles gennem skriften og overlevering, som Paulus selv modtog og bekræftede gennem sit møde med den opstandne.

NEJ

Du er skingrende skør Tikka

Det er simpelthen noget vrøvl og usandt hvad det lykkes dig at få skudt Paulus i skoene fordi du kun har et eller to skriftsteder som kæpheste du misforstår og skamrider og hiver ud af stalden konstant

Du må sejle din egen sø sådan noget Bibelfundamentalistisk vrøvl gider jeg ikke deltage i

Citat:
Kristendommen er ikke en bogreligion, hvor vi bare kan slå op og citere fra, som om ordene var fortid. Derfor bekender vi også at vi tror på den Hellige almindelige Kirke og ikke den hellige almindelige bog. Det er en bespottelse mod Ånden bare at gentage Bibelens ord ufordøjede, som om Ånden ingenting betyder.
Det strider mod Ånden at gøre Bibelen til en bog, man bare kan citere fra... Det er gentagelsen der strider mod den levende Ånd, fordi gentagelsen gør ordene til fortid, og Helligånden bliver hjemløs.
Vi skal ikke kendes på citaterne fra fortiden men på de frugter vi sætter her og nu.
Bibelen vil ikke være død fortid, men levende og åndende nutid. Bibelen skal derfor med et gammelt ord granskes - fordøjes og fortolkes. Enhver tid og person skal selv stå inde for ordene. Vi er nødt til at sætte os selv på spil, så er der liv og ånd. Men at gemme sig bag ordene er åndløs. Lisbeth Kjær Müller (gift med Mogens Müller).
#45387 - 27/08/2025 22:14 Re: GT og NT [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Citat:
Du må sejle din egen sø sådan noget Bibelfundamentalistisk vrøvl gider jeg ikke deltage i

OK. Det gør jeg så tommelop

.
Top Svar Citer
#45388 - 27/08/2025 22:56 Re: GT og NT [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Du skrev i din indledning:

Hvorfor jeg spurgte nettet, er fordi det med Gud og helligånden altid har optaget mig

Citat:
HansKrist:

Helligånden er netop Guds Ånd, som aldrig kan være menneskets egne ånds produkter – en tilstand skabt i menneskets egen bevidsthed. Læs 1 Kor 2

Tikka svarer:

Det er en påstand, der ikke kan bevises – ligesom Guds eksistens heller ikke kan. Men begge kan blive virkelige for den, der tror. Er det så hjernespind? Nej vil jeg mene – Ikke så længe troen er virksom.

"Det er en påstand, der ikke kan bevises – ligesom Guds eksistens heller ikke kan. Men begge kan blive virkelige for den, der tror. Er det så hjernespind? Nej vil jeg mene – Ikke så længe troen er virksom".

Jamen så er du sgu da ihvertfald ikke optaget af det med Gud og Helligånden - når du kan skrive som ovenfor.

Det er sgu da som du selv tideligere har sagt hjernespind.

Problemet er måden du er blevet kristen på - nemlig ved at tro på Bibelen og ikke på Gud.

Du er og har altid været af den opfattelse at Gud er det man forestiller sig når man læser i Bibelen om Gud - men dette har jo intet at gøre med at mennesket er et religiøst spirituelt åndeligt væsen og har været det før GT og i andre kulturer hvor GT overhovedet ikke har været kendt.

Det religiøse findes overalt selv hos primitive stammer der ikke har haft kontakt til omverdenen, den omverden hvor skriftsprog eksisterer.

Jungs Psykologi har styrket den opfattelse at mennesket er et religiøst væsen.

Man kan ikke læse sig til det med Gud - den religiøse spirituelle åndelige dybdedimension - det kræver erfaringer og de erfaringer kan vi snakke med hinanden om. Og det kan der komme Hellige Skrifter ud af - men disse Hellige Skrifter skal da forstås og ikke læses som om det kun er der man bliver præget af hvad man læser - det er stadig ens egne religiøse spirituelle åndelige Ekstatiske Åbenbarings -erfaringer der er afgørende.

Gud er sgu da i mennesket og blandt mennesker - her virker Gud og ja Helligånden (Guds Ånd) og ikke i en bog - ikke i Hellige Skrifter. Hvilket Paulus også skriver sort på hvidt flere steder. Men aldrig har JV Tikka refereret hertil da det er en bombe under enhver form for Bibelfundamentalisme.

Du har fået begyndt forkert og det nok fordi du ingen religiøs spirituel åndelig intelligens og instinkt har. Og ja så er der jo kun autoritets tro Bibelfundamentalistisk hjernevask og det har du så taget imod. Et menneske med religiøs intelligens og instinkt ville aldrig tilslutte sig en Bibelfundamentalistisk retning.

Så er det hjernespind

Så vender du tilbage og det er alligevel ikke hjernespind men en virkelig virkelighed sålænge du tror dig blind.

Jamen har du aldrig opdaget at det simpelthen ikke er på det niveau jeg drøfter tingene.

Hvorfor har jeg aldrig hørt dig referere til 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og sidste halvdel af 1 Kor 15??? Og Galaterbrevet.

Er det fordi dine bibelkonkordantiske værker ikke refererer til disse farlige for bibelfundamentalisterne steder???

-0-0-0-

Forstår du overhovedet et ord af det her efterfølgende i citationsboksen:

Citat:
det teologiske grundlag som værende det forhold at vi møder Gud i Jesus Kristus - her bliver vi forenet med Gud - her der en Åbenbaring Gud - og hvem vi er i i Kristus i kraft af Gud Helligånden - vores virkelighed med Gud: vores SØN'FADER eller JEG'DU kreative dynamiske samspils'virkelighed med Gud gennem Helligånden hvor både Gud og mennesket kan gøre indspil og udspil.

Dette var Kristus Begivenheden Guds Kærlighed Kristus den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Det foregik ude i virkeligheden i mennesker og iblandt mennesker -- det var ikke noget man læste sig til i Skrifterne. Og det gør det også idag.

Citat:
Kristendommen er ikke en bogreligion, hvor vi bare kan slå op og citere fra, som om ordene var fortid. Derfor bekender vi også at vi tror på den Hellige almindelige Kirke og ikke den hellige almindelige bog. Det er en bespottelse mod Ånden bare at gentage Bibelens ord ufordøjede, som om Ånden ingenting betyder.
Det strider mod Ånden at gøre Bibelen til en bog, man bare kan citere fra... Det er gentagelsen der strider mod den levende Ånd, fordi gentagelsen gør ordene til fortid, og Helligånden bliver hjemløs.
Vi skal ikke kendes på citaterne fra fortiden men på de frugter vi sætter her og nu.
Bibelen vil ikke være død fortid, men levende og åndende nutid. Bibelen skal derfor med et gammelt ord granskes - fordøjes og fortolkes. Enhver tid og person skal selv stå inde for ordene. Vi er nødt til at sætte os selv på spil, så er der liv og ånd. Men at gemme sig bag ordene er åndløs
. Lisbeth Kjær Müller (gift med Mogens Müller).
Side 2 af 2 < 1 2

Seneste indlæg
GT og NT
af Hanskrist
27/08/2025 22:56
Troens frihed
af Arne Thomsen
27/08/2025 11:48
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
24/08/2025 12:04
Lys
af Hanskrist
24/08/2025 12:02
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Hanskrist
22/08/2025 13:52
Nyheder fra DR
Alle sårede efter Minneapolis-skyderi f..
27/08/2025 23:28
FBI efterforsker skyderi i Minneapolis s..
27/08/2025 22:00
Medier: Trump har holdt møde med Tony B..
27/08/2025 20:57
FN's Sikkerhedsråd kalder hungersnød i..
27/08/2025 20:53
Matas skal have ny topchef
27/08/2025 20:23
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Regeringen vil sænke arveafgift for nev..
27/08/2025 22:27
Kilder: Israelske soldater landede i Syr..
27/08/2025 22:18
Nvidias omsætning stiger trods lidt und..
27/08/2025 20:59
FBI efterforsker Minneapolis-skyderi som..
27/08/2025 19:43
Regeringen vil styrke børns sikkerhed p..
27/08/2025 19:31