0
registrerede
6
gæster og
81
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#45334 - 13/08/2025 23:14
Re: Lys
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
Præcist Arne og ikke det hele der er mig. Jesus sagde: Den, der har lært verden at kende, har fundet kroppen, men den, der har fundet kroppen, er mægtigere end verden
De sagde til ham: Sig os, hvem du er, så at vi kan tro på dig. Han sagde til dem: I tyder himlens ansigt og jordens ansigt, men I har ikke genkendt den, som er foran jer, og I ved ikke, hvordan I skal tyde dette øjeblik.
Jesus sagde: Den, der drikker af min mund, vil blive som mig, og jeg vil blive som ham, og de ting, der er skjulte, vil blive åbenbaret for ham.
111. Jesus sagde: Himlene og jorden vil blive rullet op i jeres nærværelse. Og den, der lever fra den levende, vil ikke se døden. Siger Jesus ikke: Den, der finder sig selv, er mere værd end verden? Thomas Evangeliet er skrevet af en gnostiker - der er som hos Jesus Kristus ikke skyggen af at være agnostiker. Thomas Evangeliet er endnu mere fremmed for dig Arne og hvad du står for end et par af de evangelier der er i Nye Testamente. Thomas Evangeliet er ihvertfald et Evangelium der slet slet ikke hjælper dig - her er person og jeg over alt det der findes. Hvad der står i citationsboksen punkterer fuldstændig hvad du står for. Det er person og jeg over alt det værende og altid mere værd end det værende. Og hvad med Gud omtalt som en mandsperson - meget mere her end i Nye Testamente's Evangelier.
|
Svar
|
|
|
#45335 - 14/08/2025 11:14
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Du skrev tidligere: Det har så langsomt fået mig til at være opmærksom på, at Bibelens Nye Testamente jo er skrevet af mennesker, som jo ikke kan fortælle andet og mere end, hvad de som mennesker har opfattet. #45326 - 12/08/2025 10:44 Og nu poster du en eftertanke: Jesus sagde: Jeg er det lys, som er over dem alle. Det er mig, som er det hele. Fra mig opstod det hele, og til mig strakte det hele sig. Split et stykke træ, og jeg er der. Løft en sten, og I vil finde mig der. Det er mig, som er det hele.Det forekommer mig at være ret så kosmisk #45333 - 13/08/2025 22:28 … og gælder dit tidligere udsagn ikke også her? Din eftertanke har fokus på det kosmiske, forstår jeg? Det ser jeg ikke. Jeg skriver for at påpege, og spørge dig: Hvorfor mener du logion 77 er mere troværdigt end NT? - Det er vel også skrevet af et menneske? Jeg læser ikke noget kosmisk i teksten … og ved ej heller hvor skribenten har sine antagelser fra. Men du kan nok gøre mig klogere .
|
|
Svar
|
|
|
#45336 - 14/08/2025 11:41
[Re: Tikka]
|
veteran
|
|
|
Arne:
Det har så langsomt fået mig til at være opmærksom på, at Bibelens Nye Testamente jo er skrevet af mennesker, som jo ikke kan fortælle andet og mere end, hvad de som mennesker har opfattet. #45326 - 12/08/2025 10:44 Der er 2 kilder til ERKENDELSE:
1):
Den menneskelige forstand og fornufts omgang med de ting vi undersøger. Baseret på vores sanselige og målbare omgang med vores omgivelser.
2):
De Religiøse Umiddelbare Overvældende og Uimodståelige Ekstatiske Transcendente Åbenbarings Erfaring - hvor vi Henrykkes og Gribes af noget og nogen og fyldes med helt usædvanlige sjælskræfter og Ånd (Åndelig Styrke og Mod) en fred og kærlighed der overgår vores forstand (og fornuft). Vi er ude af os selv, uden at have mistet os selv, for at noget andet (evigheden saligheden lyksaligheden (kort sagt det guddommelige)) og nogen anden Person'Lig Billede'Lig (Kristus Helligånden ArkeÅnden Gud) kan Henrykke og Gribe os og være inde i vores center Hjerte (Kristus fx).Apropos Arne's udtalelse ovenfor i første citationsboks - så er det ikke 1) som Arne tror det er der er på tale, men det er 2) der er på tale i Bibelen og Nye Testamente. Nemlig 2) de Religiøse Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer - der overgår vores forstand - transcenderer vores forstand. Om 2) de Religiøse Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer:
Paul Tillich: "Ecstasy" ("standing outside one's self)") points to a state of mind which is extraordinary in the sense that the mind transcendens its ordinary situation. Ecstacy is not a negation of reason; it is the state of mind in which reason is beyond itself, that is, beyond its subject-object structure. In being beyond itself reason does not deny itself. "Ecstatic reason" remains reason; it does not receive anything irrational or anti-rational -- which it could not do without self-destruction --- but it transcends the basic condition of finite rationality, the subject-object of structure. This is the state mystics try to reach by ascetic and meditative activities. Paul Tillich
There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive "creative ecstacy" act which breaks through that commonplace normality that he is to be found. Nicolai Berdyaev
-0-0-0-
Kun Ekstatisk Fornuft formår at fuldføre det Fornuften har indset som et gode. Fornuften er lam, dog seende og ja tænkende, men den formår intet at udrette. Fornuften indser, jeg burde ikke drikke, ikke ryge etc etc, men den formår ikke at ændre på disse forhold.
Hvad ville fornuften være uden ekstatisk fornuft og ja vice versa. Når fornuften arbejder tænkende, så vender den altid tilbage til sig selv. Ekstatisk fornuft formår at forlade sig selv og blive et med sit objekt (motiv; mål), dog uden at miste sig selv, men nu som forvandlet, gennem at det participerer i objektet. Subjekt og objekt indgår i en syntese og ny virkelighed eller skabelse med hinanden (vores eksistens kan forandre vores essens).
Fornuft er forhåndsbetingelsen for tro, i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskel. Tillich.
Hvis fornuften gribes af det ubetingede drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor med at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldender, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænse og erfarer det absoluttes, det helliges nærværelse.... Tillich.
|
Svar
|
|
|
#45337 - 14/08/2025 12:02
[Re: Tikka]
|
veteran
|
|
|
Logion 77:
Jesus sagde: Jeg er det lys, som er over dem alle. Det er mig, som er det hele. Fra mig opstod det hele, og til mig strakte det hele sig. Split et stykke træ, og jeg er der. Løft en sten, og I vil finde mig der. Hej Tikka Du er bevidst om hvordan Arne fordrejer og vender logion 77 på hovedet, hvor han hævder at det hele er Jesus og ikke som der står at Jesus er det hele. Personen (mig jeg) er det der er på tale. Men læser vi videre i Thomas Evangeliet bliver vi klogere - ikke bare er Jesus det hele men Jesus transcenderer det hele og er mere end det hele - se her citater fra Thomas Evangeliet: Jesus sagde: Den, der har lært verden at kende, har fundet kroppen, men den, der har fundet kroppen, er mægtigere end verden
De sagde til ham: Sig os, hvem du er, så at vi kan tro på dig. Han sagde til dem: I tyder himlens ansigt og jordens ansigt, men I har ikke genkendt den, som er foran jer, og I ved ikke, hvordan I skal tyde dette øjeblik.
Jesus sagde: Den, der drikker af min mund, vil blive som mig, og jeg vil blive som ham, og de ting, der er skjulte, vil blive åbenbaret for ham.
111. Jesus sagde: Himlene og jorden vil blive rullet op i jeres nærværelse. Og den, der lever fra den levende, vil ikke se døden. Siger Jesus ikke: Den, der finder sig selv, er mere værd end verden? Vi må spørge os selv om hvorfor Arne ikke bringer disse citater fra Thomas Evangeliet? Jo fordi de ikke kan misforstås og vendes på hovedet som Arne gør med logion 77. Hvorfor er de religiøse spirituelle åndelige erfaringer altid EKSTATISKE ÅBENBARINGs -ERFARINGER Jo fordi vi skal Transcendere eller det skal overgå vores forstand, menneskeforstanden den menneskelige osteklokke forstand eller begrænsede forstand, hvilket netop er hvad der sker i en EKSTATISK BEGEJSTRING eller HENRYKKELSE - hvor vi oplever en ENTUSIASME (i Gud Væren) uden lige. Mange Kærlige Hilsner HansKrist PS: Hvorfor er Arne pludselig blevet så glad for Paulus der engang i Arne's øjne var det værste tænkelige menneske overhovedet der kunne gå på jorden - skyld i dogmatisme, trostvang og korstogene. Ufatteligt hvad han i mange år fik vredet af sig af aversioner og væmmelse afsky i forhold til Paulus. Jeg er godt klar over hvorfor Paulus pludselig af Arne skal Helgen kåres - jo fordi Arne godt kan se at der uden Paulus's Breve aldrig nogensinde ville have været Jesus Kristus Ikoner i verden - da disse kun kan symbolisere noget og nogen og illustrere noget og nogen på grundlag af Paulus's Breve - tekster her - meget meget smukke tekster. Disse Paulus tekster kan alle finde i mine indlæg i Forum Galleri i Tråden: Ikon af Kristus.
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|