0
registrerede
7
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lys
|
Arne:
Det har så langsomt fået mig til at være opmærksom på, at Bibelens Nye Testamente jo er skrevet af mennesker, som jo ikke kan fortælle andet og mere end, hvad de som mennesker har opfattet. #45326 - 12/08/2025 10:44
Der er 2 kilder til ERKENDELSE:
1):
Den menneskelige forstand og fornufts omgang med de ting vi undersøger. Baseret på vores sanselige og målbare omgang med vores omgivelser.
2):
De Religiøse Umiddelbare Overvældende og Uimodståelige Ekstatiske Transcendente Åbenbarings Erfaring - hvor vi Henrykkes og Gribes af noget og nogen og fyldes med helt usædvanlige sjælskræfter og Ånd (Åndelig Styrke og Mod) en fred og kærlighed der overgår vores forstand (og fornuft). Vi er ude af os selv, uden at have mistet os selv, for at noget andet (evigheden saligheden lyksaligheden (kort sagt det guddommelige)) og nogen anden Person'Lig Billede'Lig (Kristus Helligånden ArkeÅnden Gud) kan Henrykke og Gribe os og være inde i vores center Hjerte (Kristus fx).
Apropos Arne's udtalelse ovenfor i første citationsboks - så er det ikke 1) som Arne tror det er der er på tale, men det er 2) der er på tale i Bibelen og Nye Testamente.
Nemlig 2) de Religiøse Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer - der overgår vores forstand - transcenderer vores forstand.
Om 2) de Religiøse Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer:
Paul Tillich: "Ecstasy" ("standing outside one's self)") points to a state of mind which is extraordinary in the sense that the mind transcendens its ordinary situation. Ecstacy is not a negation of reason; it is the state of mind in which reason is beyond itself, that is, beyond its subject-object structure. In being beyond itself reason does not deny itself. "Ecstatic reason" remains reason; it does not receive anything irrational or anti-rational -- which it could not do without self-destruction --- but it transcends the basic condition of finite rationality, the subject-object of structure. This is the state mystics try to reach by ascetic and meditative activities. Paul Tillich
There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive "creative ecstacy" act which breaks through that commonplace normality that he is to be found. Nicolai Berdyaev
-0-0-0-
Kun Ekstatisk Fornuft formår at fuldføre det Fornuften har indset som et gode. Fornuften er lam, dog seende og ja tænkende, men den formår intet at udrette. Fornuften indser, jeg burde ikke drikke, ikke ryge etc etc, men den formår ikke at ændre på disse forhold.
Hvad ville fornuften være uden ekstatisk fornuft og ja vice versa. Når fornuften arbejder tænkende, så vender den altid tilbage til sig selv. Ekstatisk fornuft formår at forlade sig selv og blive et med sit objekt (motiv; mål), dog uden at miste sig selv, men nu som forvandlet, gennem at det participerer i objektet. Subjekt og objekt indgår i en syntese og ny virkelighed eller skabelse med hinanden (vores eksistens kan forandre vores essens).
Fornuft er forhåndsbetingelsen for tro, i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskel. Tillich.
Hvis fornuften gribes af det ubetingede drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor med at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldender, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænse og erfarer det absoluttes, det helliges nærværelse.... Tillich.
|
|
|
|