1
registreret Arne Thomsen
16
gæster og
90
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#45313 - 08/08/2025 16:52
Re: Lys
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka. Du skriver:
Paulus oplevelse af mødet med den opstandne Kristus - Guds søn - skal jeg ikke gøre mig klog på, men han skrev selv, at hvis der ingen opstandelse er, er troen tom,,,, og Helligånden gives først efter denne omtalte opstandelse, og så er det underordnet om graven er tom for troende,,, men jeg forstår, du mener, at have denne helligånd uden troen på opstandelsen (?) Mit svar: Hvis jeg forstår dig ret, mener du med ordet opstandelse, dét, at Jesus opstod fra de døde - "graven var tom". Jeg betvivler ikke denne hændelse! Den betyder blot ikke så meget for mig, fordi den guddommelige Jesus ikke kan myrdes. Alene mennesket Jesus kan - efter min opfattelse.
Men du har jo ret i dét med Helligånden. Det har jeg slet ikke styr på. Er det Helligånden, der gør en Kristus Ikon aktiv? Jeg aner det ikke, og min fornemmelser er, at det skal jeg heller ikke. Det er jo ikke forklaringen, men oplevelsen, der er det væsentlige - i hvert fald for mig.
Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45314 - 09/08/2025 11:49
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
Arne:
Det er jo ikke forklaringen, men oplevelsen, der er det væsentlige - i hvert fald for mig. Det passer jo ikke helt hvad du der skriver. Du kan nemlig ikke videreformidle en oplevelse til andre uden at du forklarer os andre hvad det er du har oplevet. Og det har du sørme også gjort gennem årene - endda så meget at du mener at Jesus slet ikke har været beskæftiget med Gud men at han var agnostiker og panteist og det har vi mennesker ikke forstået og vi har forvansket og misforstået Jesus Kristus. Din Kristus Ikon oplevelse har du jo forklaret med at du ikke mødte Gud her men det guddommelige i alt det værende. Kristendommen har også det guddommelige i alt det værende men også at det guddommelige er hinsides alt det værende eller altid transcenderer det værende også. Men kristendommen siger så meget andet og mere på grund af at vi møder Gud i Jesus Kristus som vores Skaber til alt det værende. Gud er den VÆREN i kraft af hvad det værende får eksistens eller eksisterer - sådan er det i kristendommen og for Jesus Kristus. Iøvrigt er det som sådan vi møder Gud i Jesus Kristus. Det er en af flere måder vi karakteriserer vores virkelighed med Gud i Jesus Kristus.Dette er jo ikke på linje med den historiske Jesus Kristus. Nå men tilbage til at du sørme har forklaret din oplevelse for vi andre så vi er helt målløse og chokerede over hvordan du forklarer din oplevelse eller kontekster din oplevelse til gudløshed og agnosticisme og panteisme. Dette er meget skræmmende at du kan forvanske den ortodokse kristendom og et Jesus Kristus Ikon i den retning. Så jo du forklarer sørme din oplevelse for os andre - for omverdenen - og vi er virkelig chokeret over dine forklaringer. Vi kan gå med til at du har haft en oplevelse efter eget udsagn - men som du forklarer denne oplevelse jeg bliver meget mistænksom og skeptisk og føler dine menneske tanker løber fuldstændig af med dig måske fordi du ikke har rene motiver. Mange Kærlige Hilsner HansKrist
|
Svar
|
|
|
#45315 - 09/08/2025 13:26
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
ARNE: Hvis jeg forstår dig ret, mener du med ordet opstandelse, dét, at Jesus opstod fra de døde – "graven var tom". Det kan du sige. Ingen så Jesu komme ud af graven, men - opstandelsen ,,bevidnes,, - de 40 dage før himmelfart - ved øjenvidne beretninger. Paulus modtog dette som overlevering og videregav det til korintherne. Dermed gjorde han egen påstand om kontakt med Kristus-ånden troværdig. Jeg overleverede jer nemlig først og fremmest, hvad jeg selv har modtaget: at Kristus døde for vore synder efter Skrifterne, og at han blev begravet, og at han opstod på den tredje dag efter Skrifterne, og at han blev set af Kefas og dernæst af de tolv. Derefter blev han set af over fem hundrede brødre på én gang, de fleste af dem er endnu i live, men nogle er sovet hen. Dernæst blev han set af Jakob, dernæst af alle apostlene. Og til allersidst blev han også set af mig, det misfoster. 1 Kor 15:3–8 ,,set af mig,,, - altså i Ånden … og - dét med ,,i ånden,, er vel det du mener med, at ikon Kristus talte til dig? – men den Ånd Paulus talte om var Helligånden. Et bevis og bindeled for de troende, at Kristus lever. Og du skrev jo: Det for mig væsentlige er, at vi mennesker har den mulighed at møde Jesus Kristus - ikke i kød og blod - men dog som værende - en væren, som for mig er det helt centrale. #45307 - 07/08/2025 11:37 Og derfor jeg skrev: men jeg forstår, du mener, at have denne helligånd uden troen på opstandelsen (?)
#45310 - 07/08/2025 12:24 Opstandelsen som jeg forstår du NU tror på. Hvis jeg forstår dig ret, mener du med ordet opstandelse, dét, at Jesus opstod fra de døde - "graven var tom". Jeg betvivler ikke denne hændelse!
#45313 - 08/08/2025 16:52 Så forklaring ønskes. Var det Helligåndens virke, der gjorde, du oplevede Kristi tale - eller - var denne ,,tale,, dine egne tanker? --- Så når du spørger: ,,Er det Helligånden, der gør en Kristus Ikon aktiv? ,, må du vel selv kunne svare på det. .
|
|
Svar
|
|
|
#45316 - 09/08/2025 17:48
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka. Jeg skrev:
Hvis jeg forstår dig ret, mener du med ordet opstandelse, dét, at Jesus opstod fra de døde - "graven var tom". Jeg betvivler ikke denne hændelse! Den betyder blot ikke så meget for mig, fordi den guddommelige Jesus ikke kan myrdes. Alene mennesket Jesus kan - efter min opfattelse.
Men du har jo ret i dét med Helligånden. Det har jeg slet ikke styr på. Er det Helligånden, der gør en Kristus Ikon aktiv? Jeg aner det ikke, og min fornemmelser er, at det skal jeg heller ikke. Det er jo ikke forklaringen, men oplevelsen, der er det væsentlige - i hvert fald for mig. Du svarede:
Så forklaring ønskes.
Var det Helligåndens virke, der gjorde, du oplevede Kristi tale - eller - var denne ,,tale,, dine egne tanker? ---
Så når du spørger: ,,Er det Helligånden, der gør en Kristus Ikon aktiv? ,, må du vel selv kunne svare på det. Mit svar: Der er ikke meget, jeg kan svare, men ét er jeg dog sikker på : Det var ikke mine egne tanker. At se Kristus i øjnene og mærke ham uden ord trænge dybt ind i mig - helt ned til "bunden i mit hjerte" - og samtidig selv at kunne følge med i godt og mindre godt ved mig - det ville jeg aldrig selv kunne finde på. Og at opleve en efterfølgende og totalt overraskende og uforklarlig lykkefølelse, det kom bestemt ikke fra mig. Det var dyb og alvorlig - kærlighed - en kærlighed som inspirerer.
I dén situation er religiøs logik egentlig ikke væsentlig for mig.
Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45317 - 09/08/2025 18:13
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
Arne:
I dén situation er religiøs logik egentlig ikke væsentlig for mig. Jamen du har jo kontekstet din oplevelse religiøs logisk som en panteistisk gudløs oplevelse. Og endda fremhævet at det kun er dig der har forstået Jesus - altså de første kristne har misforstået Jesus. Og du er jo iøvrigt ikke kommet til TRO gennem oplevelsen tværtimod har oplevelsen medført at du ikke er kristen og ikke har den kristne TRO at vi møder Gud i Jesus Kristus - at i Jesus Kristus Åbenbares vores virkelighed med Gud og hvem vi mennesker er i Gud (i Kristus). TROEN er en Guds Gave og følger efter at vi har mødt Gud i Jesus Kristus - Guds Kærlighed Kristus - vores forening med Gud - udgydt i vore hjerter gennem Helligånden. Vi tror os ikke til frelsen - forløsning og Helbredelse og Healing i mødet med Gud i Jesus Kristus - det er en Gud Helligåndens Åbenbarings Begivenhed vi kan erfare og det er denne vished og erfaring der er TROEN. Kun Gud og dermed Guds Ånd - altså Helligånden - kan Åbenbare os mødet med Gud i Jesus Kristus - vores nye OPSTANDELSES LIV og VIRKELIGHED med Jesus Kristus i Gud. Opstandelsen har altid ifølge Paulus vi mennesker inkluderet - Paulus redegør aldrig for Jesus Kristus Opstandelse isoleret som en isoleret begivenhed der kun gælder Jesus. Salme 27 siger det så smukt så smukt han aldrig hjem til Himlen gik, hvis ikke os han med sig fik. Udløs vort liv af dødens bånd med almagtshånd, genfød os ved din Helligånd! K.L. Aastrup 1935. Mange Kærlige Hilsner HansKrist PS: Tikka:
Så når du spørger: ,,Er det Helligånden, der gør en Kristus Ikon aktiv? ,, må du vel selv kunne svare på det. Jamen Arne har jo aldrig haft Helligånden og beviserne er alen lange herfor: Han har gjort grin med Helligånden og afvist enhver kendskab til Helligånden i sit liv. Og Helligånden vidner om Gud i Jesus Kristus (som Sandheden Vejen og Livet) som Helligånden Herliggør Jesus Kristus Gud Fader. Og det er Helligånden der er dynamisk skabende kreativ virkende i BØNsLIVETS SØN'FADER JEG'DU samspils virkelighed med Gud. Arne har afsværget det hele som værende en del af hans liv. Og vi kan jo også bare læse hvad Arne har skrevet dagligt i sine mange tusinde indlæg. Han har sort på hvidt skrevet utallige gange at han ikke er kristen og Helligånden har han stillet sig kritisk afvisende og helt uforstående overfor. Hvis man er uforstående overfor Helligånden har man hende selvfølgelig ej heller. Når fanden bliver gammel stiller han træskoene og går i kloster - sagde min far altid og det er hvad vi ser nu med Arne.
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|