0
registrerede
31
gæster og
82
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Lys
|
Hej Tikka. Jeg skrev:
Hvis jeg forstår dig ret, mener du med ordet opstandelse, dét, at Jesus opstod fra de døde - "graven var tom". Jeg betvivler ikke denne hændelse! Den betyder blot ikke så meget for mig, fordi den guddommelige Jesus ikke kan myrdes. Alene mennesket Jesus kan - efter min opfattelse.
Men du har jo ret i dét med Helligånden. Det har jeg slet ikke styr på. Er det Helligånden, der gør en Kristus Ikon aktiv? Jeg aner det ikke, og min fornemmelser er, at det skal jeg heller ikke. Det er jo ikke forklaringen, men oplevelsen, der er det væsentlige - i hvert fald for mig. Du svarede:
Så forklaring ønskes.
Var det Helligåndens virke, der gjorde, du oplevede Kristi tale - eller - var denne ,,tale,, dine egne tanker? ---
Så når du spørger: ,,Er det Helligånden, der gør en Kristus Ikon aktiv? ,, må du vel selv kunne svare på det. Mit svar: Der er ikke meget, jeg kan svare, men ét er jeg dog sikker på : Det var ikke mine egne tanker. At se Kristus i øjnene og mærke ham uden ord trænge dybt ind i mig - helt ned til "bunden i mit hjerte" - og samtidig selv at kunne følge med i godt og mindre godt ved mig - det ville jeg aldrig selv kunne finde på. Og at opleve en efterfølgende og totalt overraskende og uforklarlig lykkefølelse, det kom bestemt ikke fra mig. Det var dyb og alvorlig - kærlighed - en kærlighed som inspirerer.
I dén situation er religiøs logik egentlig ikke væsentlig for mig.
Arne
|
|
|
|