annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
0 registrerede 30 gæster og 79 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 27 af 27 < 1 2 ... 25 26 27
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45318 - 09/08/2025 23:11 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Jeg har hørt din ikonfortælling mange gange. Den gentager sig med små justeringer, hvilket gør det vanskeligt at få en klar forståelse af, hvad du egentligt mener.

Du har tidligere sagt, at Kristus talte til dig om de kristne dogmer.

Nu beskriver du det som en ordløs kontakt. Det er en væsentlig ændring – og det rejser spørgsmål om, hvad du faktisk oplevede, og hvorfor denne ændring er sket.

Jeg forholder mig til din fortælling ud fra min bibelske forståelse: At mødet med den opstandne Kristus sker gennem Helligånden, så selv om ikoner kan vække noget i nogle mennesker, så taler de ikke.

Men tankevækkende, at du har besøgt klosteret, til tider to gange årligt – gennem flere år.

Er det klosteret, eller ønsket om en gentagelse af din ikonoplevelse, der trækker, når du selv har flere ikoner i dit hjem?

.
Top Svar Citer
#45319 - 10/08/2025 11:06 Re: Lys [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du har givet mig en stor hjælp med dit sneste skriv.
Du har fået mig til at indse, at jeg ikke formår at give en tilstrækkelig god beskrivelse af mine mange Ikonoplevelser med netop denne ikon, og jeg begynder at tænke over, om jeg hellere skulle have holdt dem for mig selv.
For mig er de jo hellige og måske ikke noget, man skal plapre løs om.
Det går først op for mig nu.
Jeg havde dog ikke ventet at være den eneste med sådanne oplevelser, som jeg tror er ganske almindelige i den ortodokskristne verden, hvor et flertal i sin tid nægtede at afskaffe ikonerne, der jo går udenom præsteskabet og direkte ind i sindet på den enkelte - udenom ord og logik.
Det sætter jo også Bibelen lidt i skyggen - til fordel for den direkte oplevelse.
(Har du set, at hans højre hånd, "Kærlighedshånden", er dobbelt så stor som den venstre, "Bibelhånden").

Jeg har ikke haft til hensigt at provokere med min ikon-snak, men ser jo, at det netop er dét, der er sket, og at ikon-oplevelsen f.eks. kan opfattes som "antikristen" eller som "indbildning".
Konklusionen må vel derfor være, at jeg opgiver mere ikon-forklaring og nøjes med at glæde mig over Kærlighedshånden - en inspiration, der nok ikke findes i nogen anden religion engel

Til dit spørgsmål:
Citat:
Men tankevækkende, at du har besøgt klosteret, til tider to gange årligt – gennem flere år.

Er det klosteret, eller ønsket om en gentagelse af din ikonoplevelse, der trækker, når du selv har flere ikoner i dit hjem?
er mit svar:
Det føltes helt naturligt og værdifuldt hver gang. Efterhånden lærte jeg også selv derved at blive bedre til at elske smiler

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45320 - 10/08/2025 11:47 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Jeg har ikke haft til hensigt at provokere med min ikon-snak, men ser jo, at det netop er dét, der er sket, og at ikon-oplevelsen f.eks. kan opfattes som "antikristen"

Nej der er intet AntiKristen ved din eller andre menneskers Ikon oplevelse.

Det Anti Kristne er alle dine efterfølgende Anti Jesus Kristus udsagn og påstande.

Jeg tror du er det eneste menneske på jorden der konstant flager med et Jesus Kristus Ikon og Ikon Oplevelse og samtidigt i årevis dag efter dag har skrevet dogmatiseret et kraftigt endda meget kraftigt Anti Jesus Kristus budskab.

Det er det der er provokerende - at have en Jesus Kristus Ikon Oplevelse er meget kristent ja hvem har ikke et Jesus Kristus Billede.

Citat:
Arne:

Jeg havde dog ikke ventet at være den eneste med sådanne oplevelser, som jeg tror er ganske almindelige i den ortodokskristne verden, hvor et flertal i sin tid nægtede at afskaffe ikonerne, der jo går udenom præsteskabet og direkte ind i sindet på den enkelte - udenom ord og logik.
Det sætter jo også Bibelen lidt i skyggen - til fordel for den direkte oplevelse.

Jamen vi er Skabte i Guds Billede Kristus og Kristus er Guds Ansigt i verden - Gud vi møder i øjenhøjde og ikke en fjern ukendt Gud. Bibelen bliver altså ikke sat i skyggen men et Kristus Ikon bekræfter hvad der står i Bibelen nemlig ville der ingen Kristus Ikoner nogensinde have eksisteret hvis det ikke var for Paulus - uden Paulus's Breve ville Kristus Ikoner ingen symbolsk værdi og energi eller kraft - GudsKraft - have. De ville være meningsløse eller blot et billede (portræt) som alle andre billeder (portrætter) i verden.

Læs selv hvad jeg har skrevet i din Ikon Tråd.

Paulus er Ikon Kristologiens Teologiske Fader.

Desværre er din Ikon Oplevelse fyldt med teologik - ord og logik - men ikke med Gud og Guds Ånd og Guds Ord's Livgivende Skabende Kraft. Din Ikon præsentation er desværre Ord og logik (hvad dit og dat betyder (farven guld og tyk hals og den ene hånd større end den anden etc etc) og der er ingen umiddelbart spontant øjeblikkeligt møde med Gud - en Guds Fødsel i vores liv der straks også betyder vores Fødsel i Gud - de Nye Skabninger vi er i Kristus.

Du har beskrevet din Ikon Oplevelse igen igen igen som Gudløs og Åndløs - uden Helligånden som du afviser.

Du lader som om du står den ortodokse kirke nær - men jeg kan sige dig at du var blevet smidt ud på røv og albuer hvis de læste dine Anti Jesus Kristus skriverier som virkelig er skræmmende.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

Jeg vil gå så vidt at du manipulerer og lyver og det gør du fordi du er fyldt med had og aversioner imod kristendommen. Man kunne også være god ved dig og sige til dit forsvar at du forstår det hele lige så dårligt som myrer forstår sig på computere.

Enten er du dum eller ondskabsfuld med en skjult negativ dagsorden. Måske en god blanding.

Men du er et forfærdeligt menneske - ihvertfald det mindst ydmyge menneske jeg nogensinde har mødt. Du er så selvcentreret som ingen andre. Og sådan som Tikka og andre debattører konstant smigrer dig så vil din selvhøjtidelighed ingen ende tage.

Husker også du troede millioner af mennesker læste hvad du skrev og hvor svært du havde ved at forstå der ikke var mennesker bag de tal vi får opgivet. Også RoseMarie troede millioner fulgte med i mellemrummet. Det er ikke sådan det er fat.
Side 27 af 27 < 1 2 ... 25 26 27

Seneste indlæg
Lys
af Hanskrist
10/08/2025 11:47
Misforståelsen
af somo
07/08/2025 08:15
Guds Ord
af Hanskrist
05/08/2025 18:04
DE TOBENEDE ABER
af Hanskrist
23/07/2025 14:10
Kristus-Ordet
af Tikka
22/07/2025 17:15
Nyheder fra DR
Fredericia stjæler showet i flot comeba..
10/08/2025 15:59
Sydkoreas hær skrumper – mangler 50.0..
10/08/2025 15:50
FCM-kvinder får prygl i ligadebut
10/08/2025 14:59
Tre svømmere dræbt af miner i Odesa
10/08/2025 14:12
Sundhedsmyndigheder: Mindst 100 børn er..
10/08/2025 13:28
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Jeg er hverken fan af alderdommen eller ..
10/08/2025 14:15
EU's udenrigschef kræver EU og Ukraine ..
10/08/2025 14:00
Ét emne får vælgerne til at rykke mag..
Hvor finder vi mening, når hele verden ..
Israel går efter to Hamas-højborge med..
10/08/2025 13:56