Hej Arne - jeg kan godt lide dit svar til Tikka.
Dit indlæg skaber ro og afklarethed eller forklarelse og er livsbekræftende - hvorimod at gå med på Tikka's bibelfundamentalistiske logik skaber hovedbrud og flytter os mennesker ind i Bibelen (tro på Bibelen) istedet for ud i virkeligheden hvor Begivenheden Guds Kærlighed Kristus fandt sted og stadig finder sted som du også her giver udtryk for det:
Arne:
Det for mig væsentlige er, at vi mennesker har den mulighed at møde Jesus Kristus - ikke i kød og blod - men dog som værende - en væren, som for mig er det helt centrale.
Som jeg forstår det, var det jo netop dét, der skete for Paulus - og sker - mindre dramatisk - for mange andre mennesker, tror jeg.
For mig var det én bestemt Kristus Ikon.
Paulus 2 Kor 5:
Altså kender vi fra nu af ingen rent menneskeligt. Og selv om vi har kendt Kristus rent menneskeligt, så gør vi det nu ikke længere. Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus og gav os forligelsens tjeneste, for det var Gud, der i Kristus forligte verden med sig selv og ikke tilregnede dem deres overtrædelser, men betroede os ordet om forligelsen.
Kan du forklare hvad det er der gør at du har taget Paulus til nåde?
Du har kaldt ham alt muligt forfærdeligt og haft en ret voldsom aversion mod manden som vi kender ham fra Brevene i Nye Testamente.
Har du lyttet til os mange der præsenterer Paulus for et bredere publikum?
Har du læst og forstået nogle af mine indlæg om Paulus.
Er du begyndt at læse Paulus's Breve?
❤️♥️❤️
Paul Tillich og HansKrist vil kunne beskrive din Ikon oplevelse som følger:
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus:
Den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber menigheder og samfund og senere er grundlaget for Kirkerne.
I Begivenheden Guds Kærlighed Kristus bliver vi der har været fjender af Gud forligt/forenet med Gud igen - vi møder Gud i Jesus Kristus - i Jesus Kristus Åbenbarer Gud sig for os - hvem han er og hvem vi mennesker er i Gud som Guds Børn med Guds Ånd - Helligånden.
Dette er kvintessensen i hvad kristendom er - Gud er blevet os i Jesus Kristus en NÆRVÆRENDE konkret virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden.